Nekromanti Efterlysning! + en liten historia. :)

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
En efterlysning! Har någon hört slutet på denna berättelsen får denna någon gärna fylla i..

En man besökte en gammal sensei som höll på att träna sina tre söner. de satt ute på verandan och drack te, när gubben gick fram till dörren, satte den på glänt, och balanserade en kruka på kanten av dörren.
han gick och satte sig igen, sippade på teet, och ropade på sin äldsta son. sonen kom, stannade i dörren, plockade ner krukan, öppnade dörren och satte tillbaks krukan och gick ut och satte sig.
Sedan ropade gubben på mellanbroder. sonen kom, öppnade dörren och lyckades fånga krukan med händerna precis innan den slog i golvet. han upprepade proceduren och satte upp krukan igen.
till sist ropade gubben på den yngsta brodern. han öppnade dörren och krukan föll. Med ett tjut drog han sin katana, snodde runt och delade krukan i två delar i luften som trillade i golvet med ett kras.

sen kommer jag inte ihåg mer. :gremblush:

det kan vara en 'gåta' eller ett diskussionsupplag, vem var den bästa samurajen?
 

Baron

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
165
De är ju lika puckade allihop som ställer blomkrukor på dörrkarmar, jag menar det är ju sådant man gjorde när man var riktigt liten. Troligtvis var gubben senil som inte visste var han ställde grejorna, de två äldsta bröderna så mesigt finkänsliga att de inte orkade tillrättavisa honom och den yngste hjärtans trött på sin fars tillkortakommanden att han beslöt att inte låta honom ha några blomkrukor mer.
Följdaktligen måste mannen som hälsar på vara den bäste samurajen eftersom han inte dömt ut sig genom senilitet, mesighet eller lättretlighet...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tack för det synnerligen seriösa och intressanta svaret.

Nästa gång du inte har ett svar.. låt bli att skriva. tack.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Första sonen var uppmärksam och föresåg problemet och lyckades kringgå det utan att vare sig han eller krukan kom till skada.

Andra sonen förudsåg inte problemet men lyckades klara sig ur det med både krukan och han själv oskadd med pga sina snabba reflexer/ sin skicklighet.

Tredje sonen föresåg inte problemet och förstörde därtill en fin kruka helt i onödan.

Den första sonen var den som gubben fann värdig att ärva hans svärd då krukan var en allagori för någons annans liv och placeringen på dörren för en risk för en konfontation.

/Elin har inte hört den förut men har hört nog många sånadär för att veta hur de fungerar
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
hahaha! tek smadi mek poppy-show pon foggmock (nt)

det var ju ett skitkul svar! För er NT-läsare får ni här en liten bonus:
först en översättning av patoisen i topicen:
"han hånade fogge och fick honom att se dum ut"

och sedan en rekommendation av jamaicansk musik.


Lee "Scratch" Perry & The Upsetters - Superape LP. En av de bästa rootsreggae/dub-plattorna som släppts från jamaica och dessutom från den legendariska black ark-studion. Missa inte, ras bombo.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det där med att ärva svärdet ringer faktiskt i en klocka, men när jag fick berättelsen berättad för mig fick jag intrycket av att den äldsta sonen vart med om detta innan och således gick på gamla rutiner - nått som heller inte är bra. detta kan säkert stötas och blötas ett bra tag om man tolkar det olika, men det var inte vinnaren jag var ute efter utan poängen med historien (mer än att utröna vem som var l33tast) som förmodligen fanns i slutet som jag inte minns.

Nåväl. detta var ett litet sidospår från Krilles stridskonstinlägg där just krukan på dörren skulle kunna vara ett bra test på reaktion och sånt. Mysigt att fler kände igen den, jag har bara stött på fågelholksutställningar när jag dragit den innan. :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Den äldste sonen såg problemet och handlade förebyggande. Den tredje är bara våldsam och den mittersta är förvisso beundransvärd men har nite korpgluggarna med sig.
Den äldste är helt klart killen man ska satsa på.

Meeen, här kommer kruxet: Den yngste uppvisar svärdskonst och ger heder åt sin familj. Den mittersta handlar raskt och undviker att förstöra krukar, heder. Den äldsta förutser problemet och neutraliserar det, heder där också.
Vad prioriterar man? Vad är hedersammast? Det där är en sådan fråga som man kan sitta och diskutera på ett tehus medan regnet smattrar på taket i goda vänners lag. Jag anser dock att det är det äldste som rockar fetast, men de andra två har sina sidor också. Ska banne mig låt spelarna råka ut för den gåtan nästa gång de är kimonotomtar :gremwink:


Storuggla, tackar för tankenöten
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jag är fortfarande övertygad om att mellanbrodern är bäst. den äldsta brodern handlar faktiskt som om han upplevt testet innan eftersom han vet vad som ska göras med krukan, och har inte samma 'öppna sinne' (blä. open mind låter såå mycket bättre. :gremsmile:) utan förutsätter att saker och ting är som de brukar. det kan visa sig vara ett fatalt misstag senare. den yngre har samma 'öppna sinne' eller naivitet som mellanbrodern - att allt är säkert, men väljer ett annat approach till hur han ska handskas med krukan, och det är ju synd på en sån fin kruka tycker jag iallafall. :gremsmile:

mellanbrodern uppvisar att han snabbt kan hantera nya, överraskande situationer på rätt sätt, att rädda krukan. han verkar också lista ut att krukan ska upp igen då hans äldre bror redan är ute på altanen och förstår att fadern ska pröva den yngsta också.

den yngsta då? en hetsporre eller svärdsmästere? säg att han lyckas klyva krukan utan att de två delarna krossas när de slår i marken. är det djupare, han inser lika snabbt som mellanbrodern att det är en krukan men omvärderar och bestämmer sig för att visa sin svärdskonst istället för att rädda den. kanske vet han att han är sist och att båda de andra bröderna inte har haft sönder krukan och bestämmer sig för att go down in flames genom att kötta den, så att säga.

Det är alltså bra mycket djupare än i vilken grad de lyckas upptäcka och eliminera 'faran' när man börjar flumma om den mänskliga faktorn också spelar in. om man vill att den ska det. :gremsmile:

detta påminner lite om de frågor som är 'centrala' i buddhistiska munkars liv, i stil med 'hur låter det när man klappar händera med en hand?' och liknande konstiga frågor som ska besvaras.

för att återknyta till Krilles tråd igen så kan ju antingen krukan på dörren vara ett test, eller så kan själva frågeställningen vara ett test. eleven ska motivera för sin lärare vem som är den bästa samuraien och om han gör det övertygande nog så har han klarat det. om man tänker på den starka traditionsbindningen inom den här 'genren' eller kulturen (jag vet iofs inte hur saker och ting funkar i Skymningshem) kanske ett raskt och säkert svar avkrävs snarare än ett som är 'korrekt' i lärarens ögon. kanske kan frågeställningen mediteras över i ett av de andra testen, typ det med handuken som ska torkas eller balansera på en stock.

Tänk så mycket intressanta diskussioner och upplägg denna lilla historia kunde spawna. :gremsmile:

Foggmock - Alltid glad att glädja andra. :gremsmile:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Tycker att det påminner om afrikanska historier som till exempel de i "Historier från Regnbågen".
Där det typisk är totalt udda frågor och sedan "Vem hade mest rätt till.." osv.

Svaret är oftast att det är upp till var och en att bestämma och alla svar har sina meriter..
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Förmodligen ett fenomen som går igen i flera kulturer. Alla släktfejder bland vikingarna på island har säkert gett upphov till en massa sånt här snask också, går nog att hitta om man läser Eddan som jag inte gjort.. :S

som sagt. trevligt tidsfördriv att spåna på sånt här. viktigt att ha nått å göra när man sitter uppe till fem.. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Alla släktfejder bland vikingarna på island har säkert gett upphov till en massa sånt här snask också

Faktiskt inte. Det som är så charmigt med isländarsagorna är ju just deras frånvaro av värderingar av typen "rätt". Den som vinner vinner, yay, good for him. Den som förlorar förlorar, sucks to be you, man. Det är en pragmatisk inställning till tillvaron som passar perfekt för rollspel :gremgrin:
 

Cesa

Veteran
Joined
4 Sep 2002
Messages
71
Location
Örebro
Tja, jag och säkert flera andra tyckte det var ett rätt kul svar, och ett svar som får någon att skratta är aldrig ett dåligt svar :gremwink:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Eftersom det är en japansk historia så finns det säkert inget givet svar. Men eftersom jag själv är den äldste sonen och därför att han är den enda som verkar kunna förutspå den analkande katastrofen så tycker jag att han gör bäst ifrån sig.

Son nummer två är allmänt disträ och ser inte faran förrän det nästan är försent. Och den yngste sonen beter sig rent omoget. Hade han velat imponera på sin far så hade han inte vält krukan till att början med. Att i efterhand försöka stila genom att vifta med svärdet ger inga extrapoäng. Dessutom visar det bara att han reagerar på alla obekanta situationer med blixtsnabbt våld.
 
Top