Nekromanti Editor för att skriva epub/mobi filer?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
LibreOffice kan exportera till epub, men nu när jag testar det så verkar det inte som att bilder kommer med. Jag kanske måste skaffa mig ett annat program för att kunna skapa epub-filer lättare?

Om tanken är att jag jobbar med ett dokument som enbart ska publiceras i epub och mobi (möööjligen också i html, men det är inte nödvändigt), och jag vill kunna ha:
1. Rubriker
2. Tabeller
3. Bilder

Har ni tips på något program eller arbetsflöde som är lätt att använda då? Jag har en windowsburk att jobba på, men kan göra grejer på command line i linux också, om det nu skulle vara så att markdown + pandoc verkligen är bästa lösningen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag lackade ur på org-mode efter några år. Älskar outlinern och har ju gjort en massa hack till den men det jag gillar med markdown är att det går så seamless att blanda målspråket och markdown. Perfekt om man som jag gillar att lägga in en massa egna TeX makron eller vad det nu kan vara
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Jag exporterar mina .epub-filer direkt från InDesign med lite självskriven CSS, men när jag behövt skapa dem från grunden så har jag använt Sigil. Epubs är ju egentligen bara zipfiler med html och css inuti, så egentligen kan man ju använda vilket html-skrivarprogram man önskar (eller skriva i något annat och konvertera till html). Sigil har i varje fall stöd för både direkt HTML-redigering och grafisk WYSIWYG-redigering.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
krank;n327554 said:
Jag exporterar mina .epub-filer direkt från InDesign med lite självskriven CSS, men när jag behövt skapa dem från grunden så har jag använt Sigil. Epubs är ju egentligen bara zipfiler med html och css inuti, så egentligen kan man ju använda vilket html-skrivarprogram man önskar (eller skriva i något annat och konvertera till html). Sigil har i varje fall stöd för både direkt HTML-redigering och grafisk WYSIWYG-redigering.
Jag upptäckte igår att jag helt hade missuppfattat epub som format. I min enfald trodde jag att det satte textens struktur, men att det var upp till varje eboksläsare att sedan sätta stilmallarna. När jag packade upp den epub jag på prov exporterat från libreoffice såg det snarare ut att vara tvärtom: det fanns massor med stilregler, men i princip ingen struktur. Exempelvis inga h-taggar. Jättekonstigt, imho.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n327587 said:
Jag upptäckte igår att jag helt hade missuppfattat epub som format. I min enfald trodde jag att det satte textens struktur, men att det var upp till varje eboksläsare att sedan sätta stilmallarna. När jag packade upp den epub jag på prov exporterat från libreoffice såg det snarare ut att vara tvärtom: det fanns massor med stilregler, men i princip ingen struktur. Exempelvis inga h-taggar. Jättekonstigt, imho.
Det låter som en mycket dålig exportmotor i LibreOffice, för egentligen har du ju rätt – epub SKA vara företrädesvis struktur, med – liksom i HTML – möjligheten att lägga till lite stil-info via CSS.

Jag brukar vara mycket sparsam med min CSS och egentligen bara fixa lite typografi så som jag vill ha den, eftersom jag ser ett värde i att låta texten anpassas just efter varje E-boksläsare och de inställningar varje person gjort. Läsaren kanske är dyslektiker och har valt ett specifikt typsnitt eller har dålig syn och väljer en större text etc.

Men ja, det låter som att LibreOffices exportfunktion är skräp.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
2097;n327547 said:
Jag lackade ur på org-mode efter några år. Älskar outlinern och har ju gjort en massa hack till den men det jag gillar med markdown är att det går så seamless att blanda målspråket och markdown. Perfekt om man som jag gillar att lägga in en massa egna TeX makron eller vad det nu kan vara
Jag tror det var du som visade mig org-mode till att börja med, i just den tråden du länkar till :). Emacs är jag gammal kompis med, men det jag gillar med det "nya" -- dvs. org-mode -- är att det är så bra på att hantera riktigt stora och långa projekt. Jag vet inte hur sömlöst det är att blanda TeX och markdown, men i org-mode är det ju också väldigt sömlöst. Plus att man kan fälla in allt sånt och bara se sin text när man känner för det. Mitt nya spel, Suldokar's Wake, är skrivet i org-mode plus lite LaTeX. Jag gör så att jag har ett LaTeX-skal som mklatex bevakar, och så har jag en org-fil där jag bara exporterar bodyn. Det gör att jag låter org-mode sköta allt som är standard-LaTeX och som mest är jobbigt att skriva, medan jag har full LaTeX-kontroll över layouten. Mycket smidigare än det jag hade för typ 15-20 år sen :).

Hälsar

Christian
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Nice<3
Dina spel är också så sjukt mkt snyggare än nåt annat som kommer ut här i Sverige
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Vet ni förresten om en manuellt byggd epub måste zippas på något särskilt sätt (tänker på exempelvis jar-filer, som måste ha manifestet först av allt i filen)?

Annars kan jag ju ta en vettig epub-fil från exempelvis standard ebooks och byta mot eget innehåll, tänker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n327635 said:
Vet ni förresten om en manuellt byggd epub måste zippas på något särskilt sätt (tänker på exempelvis jar-filer, som måste ha manifestet först av allt i filen)?

Annars kan jag ju ta en vettig epub-fil från exempelvis standard ebooks och byta mot eget innehåll, tänker jag.
Nej, det ska bara vara en vanlig zipfil med lite (x)html, css och några metadata-xml-filer. Den här sidan har skitdålig formatering men innehåller iaf lite info om hur man skulle kunna skapa en epub manuellt. Det finns säkert bättre sidor, men jag har sommarlov och ids inte leta =)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Egentligen jättekonstigt att man behöver göra en innehållsförteckning. Det borde ju läsaren kunna räkna ut från rubriker och avsnitt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n327660 said:
Egentligen jättekonstigt att man behöver göra en innehållsförteckning. Det borde ju läsaren kunna räkna ut från rubriker och avsnitt.
Japp. Och det är också en funktion i Sigil – generera innehållsförteckning utifrån h-taggar. Jag har faktiskt ingen aning om varför det måste vara en separat fil. Kanske för att spara datorkraft? E-boksläsare är ju inte direkt kända för att vara de mest kraftfulla enheterna, och är gjorda för att dra så lite ström som möjligt. Just nu läser jag en Lovecraftsamling på min Kobo; den är visserligen på väldigt många sidor (ett par tusen eller så) men den tar upp till 10-15 sekunder att öppna på min Kobo. Om den dessutom med sin yttepytteprocessor och cache skulle behöva generera och hålla kvar en innehållsförteckning i minnet...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Den lär ju ändå behöva rendera hela dokumentet för att kunna ge sidhänvisning i innehållsförteckningen (om den nu gör det) eller länka rätt (om kapitlena inte är i olika filer, förstås).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Björn Wärmedal;n327663 said:
Den lär ju ändå behöva rendera hela dokumentet för att kunna ge sidhänvisning i innehållsförteckningen (om den nu gör det) eller länka rätt (om kapitlena inte är i olika filer, förstås).
Jag är… ganska säker på att åtminstone min E-boksläsare inte renderar samtliga sidor på förhand. Den har nog någon smartare algoritm… Om inte annat för att dess mängd RAM är högst begränsad. Min gissning är att den håller reda på större sjok och letar efter den specifika sidan när den navigerat till rätt sjok... Min verkar i första hand försöka rendera en html-fil i taget (de flesta välkonstruerade epubs har ett kapitel per html-fil), och om man då ska länka till en specifik underrubrik så behöver ju det kapitlet inte renderas och läggas i minnet förrän användaren faktiskt klickar på länken. Så det kan ändå göras on-demand.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Ulysses exporterar till epub. Vid behov skriver jag egna CSS-filer (kallas style sheets av programmet) och har hittills varit nöjd med resultatet.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Björn Wärmedal;n327814 said:
Ulysses såg najs ut, men att prenumerera för 69kr/mån lät lite saftigt.
Ja, om man inte som jag skriver dagligen i programmet – minst 90% av mitt skrivande både privat och i jobbet sker i Ulysses, och då är det definitivt värt pengarna. Den stora fördelen jämfört med andra markdownprogram jag testat är just att jag enkelt kan skriva mina egna CSS-filer att exportera via.
 
Top