Eddie Råbocks inlägg

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Jag skulle förstås också vilja att vi kunde ha en öppen och förbehållslös diskussion om vad rasism kan tänkas vara och vad som är rasistiskt i vilken utsträckning, men vi kan inte ha det så länge saker faktiskt står på spel i diskussionen. Att på förhand döma ut folk från diskussionen av den enkla anledning att de är stakeholders i samhällsfördraget och alltså kan tendera att reagera affektivt på vissa positioner eller argument i den diskussionen, eftersom de har potentiella konsekvenser för deras egna liv, verkar inte fruktbart.
Problemet är att detta innebär att det just nu alltså inte går att ha några viktiga eller intressanta diskussioner om rasism. Åtminstone inte om man 1) inte orkar med när människor blir arga och börjar gasta defensivt och 2) faktiskt vill diskutera rollspelen och deras innehåll, inte huruvida någon är en dålig människa eller ej.

För egen del innebär det att jag blir allt mindre sugen på att diskutera rasistiska tendenser inom rollspel. Vilket jag anser vara beklagligt. Men min erfarenhet är att sådana diskussioner helt enkelt inte låter sig göras på ett fruktsamt sätt överhuvudtaget.

Resultatet av att folk tar det personligt och blir arga blir alltså att de får vad de vill – mindre diskussion om rasism. Jag tycker helt enkelt inte att det ger något att försöka "diskutera" med människor som är i affekt.


Om du har några fantastiska tekniker för att få till konstruktiva samtal utan att folk går i affekt är jag idel öra. Tills dess kommer jag att nöja mig med gerillakrigföring: att slänga in en kommentar i pågående diskussioner men inte bry mig speciellt mycket om att följa upp dem.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,451
Location
Stockholm
MODERERING

Släpp diskussionen om huruvida detta går att diskutera på det sätt ni vill eller inte.

Om ni vill diskutera ämnet, gör det. Om ni inte vill, gör då inte det.

/Magnus
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö

" Monsters of Note. There are several new monsters in "Drums on Fire Mountain", the most notable of which are the kara-kara, a race of tribal island orcs. "

De "green-skinned demi-humans" som nämns är alltså orcer.

(Sedan kan man diskutera ifall det verkligen är bättre att betrakta svarta som "demi-humans" men… beside the point)
"Demi-humans" är vad gamla D&D kallade sina alver, dvärgar och halvlängdsmän. Orcher brukade hamna i gruppen "humanoids", men här är de uppenbarligen "demi-humans" istället.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,670
Location
Värnhem, Malmö
I allmänhet kan man väl också säga att det i många spelvärldar finns en sammanflätning mellan primitivitet, ondska och låg intelligens. Folkslag som kodas som fientliga är ofta mer primitiva än de huvudsakliga mänskliga kulturerna, och som en form av förklaring av deras låga teknologinivå och mer småskaliga sociala organisation ges de också ett bristande intellekt. Detta gäller framför allt sådana fientliga folk man kan förväntas möta i stora mängder ganska tidigt i äventyrarkarriären -- klipska och sofistikerade (ofta dekadenta) skurkfolk dyker upp när man levlat lite.
 
Top