Nekromanti E-bok-läsare för rollspel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Är det något att ha?

Vilken i så fall?

(Wilhelm's Games överväger att börja stödja e-bok-format. Men då måste jag ju skaffa en läsare så jag iaf kan testa dem själv.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Tja... Om du menar ePub så tycker jag definitivt att det är något att ha. Jag vet inte om det är så superstor skillnad mellan dem; den stora skillnaden är väl mellan Amazons Kindle (motsvarande Apple – en välfungerande men väldigt begränsad plattform) och... allt annat. För alla utom Kindle har stöd för typ alla format och så vidare som finns... Utom Kindles format, då, som Amazon håller för sig själva. Och vice versa.

Jag har en E-boksläsare från Kobo, själv. Den har touch-skärm och backlight som man kan aktivera vid behov. Den stödjer typ alla format som finns, utom Kindle. Jag är väldigt nöjd.

När jag bygger rollspels-eböcker så brukar jag använda den inbyggda läsaren i Calibre för att testa dem. Det funkar väldigt bra, och gör att jag slipper föra över grejer till den fysiska manicken hela tiden. Hela grejen med ePub är ju att de ska vara reflowable (även om det av någon anledning går att skapa icke-reflowable också), så man kan testa lite olika skärmproportioner och annat genom att bara ändra storleken på fönstret. Sedan får man ju helt släppa tanken om perfekt kontroll över layout och flow såklart.


Om du menar PDF så vet jag faktiskt inte. Min Nvidia Shield K1 funkar helt OK för PDF:er, även ganska tunga sådana. Även om det ibland händer att jag får vänta lite på att en sida renderas om jag bläddrar långt. Jag har hört bra saker om Apples grunkor här, men en sådan lär jag ju inte köpa någon gång snart så där kan jag inte riktigt uttala mig. Jag har funderat på att skaffa en ny tablet, men ännu så länge har jag inte hittat något som verkar tillräckligt mycket bättre än min K1:a utan att kosta väldigt mycket mer än jag är beredd att lägga. Så tills vidare får K1:an med sina åtta tum funka för mig.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
I Applemiljö: för epub finns iBooks som fungerar utmärkt, och på för PDF är i mitt tycke PDF Expert bäst. Jag läser i stort sett alla rollspel som finns digitalt i dessa program, och saknar inte pappersvarianterna ett dugg. Det är till och med så att jag numer allt oftare avstår från att skaffa rollspel om de inte finns som epub eller PDF.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Acrobat reader? Nån får gärna upplysa mig, men vad tillför andra läsare? Har inte tillräcklig fantasi för att föreställa mig vad ett läsarprogram skulle göra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Kalil;n327219 said:
Acrobat reader? Nån får gärna upplysa mig, men vad tillför andra läsare? Har inte tillräcklig fantasi för att föreställa mig vad ett läsarprogram skulle göra.
Det jag sett andra göra är väl huvudsakligen att vara snabbare och lättare. Jag gillar Reader väldigt mycket själv, och nyttjar dess Document Cloud väldigt mycket för att komma ihåg var i böckerna jag är mellan enheter och så... Men det är ju inte direkt ett lättviktigt program eller gjort för att vara det.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,031
I PDF Expert kan du redigera PDF:er, lägga till kommentarer, stryka under etc etc, dvs en hel del mer än vad ett renodlat läsarprogram kan. Jag använder det för att göra anteckningar, highlighta viktig info, hålla reda på aktuell HP etc – direkt i dokumentet. Och när jag är klar kan jag enkelt radera allt och få ett helt rent dokument igen. Så kallade augmented PDF:s (finns några på DriveThru) innehåller även t.ex. tärningsemulatorer, och också dessa kan PDF Expert köra.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Kör med PDF-läsaren i Onedrive på Ipad och det fungerar lysande när det väl fungerar. Misstänker att det finns en RAM-minnes-problematik för den kraschar då och då när jag kör på mobilen (som är lite äldre och som jag tror har mindre kapacitet). Den absolut största fördelen med att läsa på plattan är ju tillgängligheten att inte behöva plocka med sig böcker utan spontant kunna läsa när man har en stund över. Andra fördelar är sökbarheten som enkelt hittar rätt ställen i texten istället för att bläddra ihjäl sig. Sen är det såklart en feature att kunna ligga och läsa på kvällen utan att ha några lampor tända (sorry för eventuell OT).
 
Top