Nekromanti [Dust Devils] Djävulen i Arizona

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Vi spelade ett parti Dust Devils för inte så länge sedan. Storyn vill inte riktigt släppa sitt tag om mig, så nu delar jag med mig av den för att slippa den. :gremwink:

Vi var tre spelare med mig som SL. Alla karaktärerna var f.d gängmedlemmar i Bartonligan, och hade alla på olika sätt svikit den nu fängslade gängledaren Lane Barton.

Bob Langley hade angivit honom och levde gott på prispengarna och gifte sig senare med en vacker kvinna med en rik far. Han älskar sin fru men sviker även henne ständigt. Hans djävul är nämligen att han är Risktagare/Gambler.. Hans Traits är Skyldig som Synden och Gentleman i lågskor.
Gabril Black blev predikant, grundade sig en egen mormonkryka och gufte sig med Bartons syster och älskarinna, vilka han misshandlar ofta och hårt. Hans djävul är blodtörst och hans traits är Grym som en Apache och snabbkäftad som en väckelsepredikant.
Slutligen har vi Ike Barnsdale som försökte döda Barton för att ta över gänget. Något han lyckades med ändå när Bob angav Barton. Han är Äregirig och Snabb som en oljad blixt och Elakare än en säck med ormar.

Redan här var allt väldigt lyckat. Jag hade dessutom slängt ihop en drös SLPs och ett frö till en plot (löst baserat på en Westernartikel i Fenix, om Brödraskapet i Tucson).

Dessutom fanns det ett byte från ett tågrån med i bilden. 100 000$ i guldtackor från kriget i Mexico på 40-talet. Ingen hade sett röken av det sedan Barton fängslades.

Den första scenen handlade om Gabriel och Bartons älskarinna, Oprah. Gabriel kom på henne med ett kärleksbrev från Barton där han dels skrev att han skulle mörda Gabriel om han slog henne igen och berättade att han skulle fly. Gabriel straffade Oprah och det hela slutade med att han skulle skjuta ihjäl henne framför deras barn i ladan. Frustrerad och fylld av självförakt lämnade Gabriel sin blödande fru och sina gråtande barn...

Nästa scen var på Bobs ranch. Det var stor fest. Ryktet om Bartons flykt hade nått de prominenta högdjuren och det lovades att busen skulle infångas. Något Bob själv gärna skålade för. Sedan kom O´Hara på besök, den Pinkertonagent som Bob hade hjälpt när Barton infångades. Han skulle göra samma sak igen. Dessutom hade han en guldtacka med sig, från tågrånet. Innan Bob hann lämna festen sökte hans fru upp honom och undrade när han skulle komma, det skulle snart bli dans. Bob ljög och sa att han kommer snart. Hans fru visste att han ljög och gick därifrån, djupt sårad. Bob visste att hon skulle gå direkt till barskåpet...

Den tredje scenen handlade om den laglöse Ike. En mob fick syn på gängmedlemmen Indian Bill och ville lyncha honom, så Barton inte skulle våga sig in till stan. Ike lyckades rädda honom i en spektakulär manöver, som gick helt emot hans djävul.

Efter detta så möttes alla upp i en liten håla i Mexico. Ligans traditionella gömställe. Alla ville de döda Barton, innan han dödade dem!

Sedan hände det märkliga saker. Gamla gängmedlemmar utsågs till vicesheriffer och i sitt frånfälle efterlystes Bob, Gabriel och Ike, för samröre med Barton. Det blev några coola scener men coolast blev det mot slutet, när de tre förstått att en Ring av mäktiga män låg bakom allt. Barton sköt dock ihjäl Gabriel, men Ike lierade sig med honom, och Bob försökte fly med sin hustru. Slutscenen blev explosiv.

En brinnande ranch där Ike, Bob och Bobs svärfar möttes framför ett öppet kassaskåp. Det slutade med att Bobs fru sköts till döds när hon kastade sig framför den kula hennes far avlossade mot Bob. Ike sköt svärfadern och red sedan iväg med hans samlade förmögenhet och en bedrövad Bob.

Jag gillade Dust Devils oerhört mycket. Splet blev väldigt drivande och Devils är en fruktansvärd cool mekanik. Alla var ganska tagna av sina öden, speciellt Bobs spelare. High card narrator är bra och ger en hel del oväntade twister.

Jag vill spela Dust Devils fler gånger. Många fler gånger!

Och pokerhänderna kändes ju så rätt!
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
154
Location
Stockholm
Cool historia!

Spelade ni ett spelmöte eller flera? Vad hade ni för värden på Devils? Fick spelarna några Chips från början?

Jag har varit på gång att skriva en spelrapport från vårt senaste, mycket lyckade, Dust Devils-spelande, men det har inte blivit av ...

Hur som helst: Dust Devils är väldigt bra, och jag vill spela det mer och längre. De två gånger jag spelat det hittills (en gång som spelare och en gång som spelledare) har varit one-shots som resulterat i tajta och snabba historier. Visserligen fullt tillfredställande i sig, men det skulle också vara kul att få breda ut sig över två-tre-fyra spelmöten, och kanske få en lite långsammare stegring av historien.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Det var ett spelmöte. Och jag tror att alla utom Ike tog 3 i sin Devil. Och de fick 3 chips. Jag hade, som du säger, gärna sett en story på 3-4 spelmöten där djävulen profilerar sig lite tydligare och som då ger mer plats åt allas djävlar.

Jag hade också råkat biffa upp mina SLPs lite för mycket så alla konflikter blev ganska "blodiga". Som ett första förösk var det väldigt lyckat. Jag kan bara tänka mig att med lite tajtare koll på systmet så skulle allt blir snäppet fräckare.

Men som sagt, det var ett bra spel. Det enda som svajjade lite var just mina SLPs. Jag visste inte riktigt hur konflikterna skulle funka i praktiken och ibland hade jag designat dem lite väl ändamålsenligt. Gabriel, som ju misshandlade sin fru ordentligt, var ändå den som tog harm, och han hämtade sig aldrig efter vad han gjort henne. Det var både coolt och lite synd, för det hämmade hans story.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Meh, de andra krönikor gällande "Dust Devils" som jag har läst verkar mycket mer positiva och lyckade än vårt eget försök med spelet. :gremfrown:

Jag tror inte att vi missade någon viktig regelaspekt egentligen, snarare är det väl så att spelet inte riktigt passade oss. Men det känns ändå som om vi gått miste om något.

För övrigt så skulle jag vilja se fler krönikor som behandlar forumitspel. Borde vi inte speltesta varandras regler och spel lite mer? Jag skulle i alla fall bli superglad om det skrevs lite krönikor om Haragada när det kommer ut senare i år.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Jag tror inte att vi missade någon viktig regelaspekt egentligen, snarare är det väl så att spelet inte riktigt passade oss. Men det känns ändå som om vi gått miste om något.
Jag vet inte, jag tycker spelet är kasst och att vi hade en bunt hyfsat objektiva klagomål. Till exempel att konflikterna blir mindre spännande i slutet, eftersom man då är skadad och får färre kort, vilket enbart känns som dålig speldesign.

Sedan passar det väl inte mig så väldigt bra eftersom jag inte gillar western, men bra regler som skapar en bra berättelse skulle lätt kunna gjort att jag bortsåg från det.


/Dimfrost
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Till exempel att konflikterna blir mindre spännande i slutet, eftersom man då är skadad och får färre kort, vilket enbart känns som dålig speldesign.

[/ QUOTE ]

Nja, jag vet inte. Dust Devils är, och ska vara, en återvändsgränd. Om något så tycker jag att Devils lätt kan användas för mycket. Det vore coolare med speciella "djävulsscener" som verkligen lyfte sig över mängden. Men samtidigt är det en del av konceptet att djävulen är med hela tiden.

Du har en poäng, men jag håller bara med dig till 50%. Något saknas men Harm är viktigt. Till slut ska du bara kunna lita på din djävul. Och tänk på att du faktiskt är ganska styv med en Devil på 3 och 2 scores på 0. Det är den där sista gunfighten på saloonen innan du försvinner till Kalifornien.
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
154
Location
Stockholm
Jag tycker precis tvärtom – konflikterna är alltid mer spännande mot slutet. Den sista biten av vägen mot den slutliga konfrontationen med ens Devils har alltid varit väldigt svettiga och engagerande när vi spelat.

Dessutom kan man ju alltid tjäna några extra kort genom smart utnyttjande av Traits och Pasts, och om inte det räcker kan man köpa extra kort med hjälp av chips. (Och chips kan man raka in genom att gå emot sin Devil.)

Jag tror mer på Waliums teori – att det inte är ett spel för er spelgrupp – än att det skulle vara något objektivt fel på spelet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Du har en poäng, men jag håller bara med dig till 50%. Något saknas men Harm är viktigt. Till slut ska du bara kunna lita på din djävul. Och tänk på att du faktiskt är ganska styv med en Devil på 3 och 2 scores på 0. Det är den där sista gunfighten på saloonen innan du försvinner till Kalifornien.
Jodå. Det känns bara ganska fel att man ska riskera att bli mycket mer skadad av tidiga konflikter. Men det kanske är bäst att Gurgeh utvecklar det här, det var han som insåg det problemet först. :gremsmile:

Jag tycker att spelet har sina poänger men regelstommen hade kunnat vara solidare. Dessutom tycker jag pokergrejen bara är en påklistrad gimmick som ändå inte är så likt vanlig poker eftersom man har så många kort.

(Jag ser detta som ett svar till JonasM också.)


/Dimfrost
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Det känns bara ganska fel att man ska riskera att bli mycket mer skadad av tidiga konflikter. Men det kanske är bäst att Gurgeh utvecklar det här, det var han som insåg det problemet först.
Ja, det där vill jag gärna ha utvecklat.

Ehm... Ni kanske redan har tagit upp det i er spelrapport? Kollar den nu. Ifall det är så kan ni lugnt ignorera min fråga.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Utveckling

Ja, det där vill jag gärna ha utvecklat.
Det är inte så komplicerat. Systemet fungerar på så sätt att man får ett antal kort med vilka man ska sätta samman så bra pokerhänder som möjligt. Antalet kort man får är baserat på rollpersonernas spelvärden, och om man vinner en konfilkt orsakar man mer skada på sin motståndare ju tuffare pokerhand man kan visa upp. I början av spelet är det inte ovanligt att man har över tio kort att välja mellan, vilket gör det enkelt att få ihop en stege, färg eller kåk och utdela stora mängder skada. Problemet är att den här skadan appliceras på spelvärdena, vilket gör att man i följande konflikter får dra färre kort. På slutet får man inte dra speciellt många kort alls. I slutkonflikten ska man vara jävligt glad om man lyckas få ihop ett par, vilket knappt utdelar någon skada alls.

Känslan blir alltså densamma som om en westernfilm inleddes med en grym revolverduell mellan stenhårda banditer och avslutas med två gamla män i rullstolar som örfilar varandra.

/tobias
 

Yokiboy

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
140
Location
Södertälje
Re: Utveckling

Ja fast det är ju med flit man får mindre kort, för att man ska frestas att trappa upp sitt Djävulsvärde till max (dvs. 3). Om du har 0 i två av dina värden och tvingas använda just dom i en konflikt, då får du ju ersätta värdena med ditt Djävulsvärde som troligtvis vid det laget är uppe i 3. Dvs. då får du ersätta bägge värdena med 3, så du drar 6 kort, plus ett kort för en passande Egenskap och du kan köpa ytterliggare ett kort för en pokermark. Så även med noll i de två värden jag vill använda så kan jag få dra 8 kort i min sista konflikt. Jag kan dessutom köpa upp till 4 kort om jag kan använda en av mina roller och spenderar ytterliggare en pokermark.

På 8 kort och sedan byta 4 av dem mot nya kort, har man ganska bra chans att få en okej pokerhand.

Själv tycker jag spelet är jäkligt tajt designat, men smaken är ju som baken. Helt klart så verkar det inte ha passat er som grupp.

Min egen Dust Devils spelrapport går att läsa här.

Mors,

Jocke
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Re: Utveckling

Jag var kanske otydlig, jag har alltså spelat spelet men fattade inte vad själva problemet var. Nu förstår jag (typ) hur du menar, men håller inte riktigt med. Yokiboy har dock sagt det jag hade tänkt säga ganska bra redan i sitt svar så jag hänvisar till det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
The End

Faktum är att du får använda ALLA dina marker i The End, vilket innebär att du kan dela ut Harm och dra kort som Munny i Unforgiven. Dessutom blir du automatiskt Narrotor vilket innebär att du lätt kan dö med stövlarna som värsta Custer!
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Hey!

Det framgår tydligt att ni förstått spelet och använt det till er fördel, och det har ju helt klart gett resultat. Låter riktigt roligt. Jag gillade att läsa det här för jag hade själv en mycket god upplevelse med Dust Devils nyligen, men ser saker här som kanske kan göra det ännu bättre nästa gång.

När vi spelade så kom min medspelares Traits inte alls in i spel, men han hade en klockren Devil, medan jag är lite missnöjd med min Devil - jag hade Maktbegär, men spelade den mer som Förrädare kanske. Det funkade då vi konsekvent fokuserade på den men förlorade lite i tyngd pga tvetydigheten.

Ni verkar å andra sidan ha satt både Traits och Devils stenhårt. Hur ofta kom Traits och Past in i spel? (Jag frågar inte om Devils för det skiner igenom att de spelade roll.)

En sak jag fastnade för i din rapport var hur du tog ett frö från Fenixartikeln och använde till bakgrund. Jag skulle gärna höra mer om det, och kan tänka mig att du bara kommer att säga att du "tog en plotidé och inspiration till SLP" men det får du inte. :gremwink:

Skämt åsido, du får gärna utveckla, och speciellt om och i så fall hur det gick från bakgrund till att användas effektivt i spel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Ni verkar å andra sidan ha satt både Traits och Devils stenhårt. Hur ofta kom Traits och Past in i spel? (Jag frågar inte om Devils för det skiner igenom att de spelade roll.)

[/ QUOTE ]

Ganska ofta. Och det gillade jag. Det kändes verkligen att det var berättelsens huvudpersoner det handlade om, och inte några jeppar som bara råkat ramla in i en cool situation. Iom att Traits är en win-win så användes den flitigt och Past kom in flera gånger. Det underlättade naturligtvis att alla, av självklar anledning, hade ett Past som desperados eller liknande. :gremsmile:

Det jag gillar med Traits, Devils, Past/Now är att man med väldigt små medel får en karaktär som blir intressant i sig själv, med massor av plats för att utforska i spel. Det är coolt. Och jag är övertygad om att det här kommer att sitta tightare nästa gång. DD kan mycket väl vara vårt nya "pausspel" då vi egentligen vill spela semi-långa kampanjer. Men det blir ju alltid dötid mellan sådana.

[ QUOTE ]
En sak jag fastnade för i din rapport var hur du tog ett frö från Fenixartikeln och använde till bakgrund. Jag skulle gärna höra mer om det, och kan tänka mig att du bara kommer att säga att du "tog en plotidé och inspiration till SLP" men det får du inte.

[/ QUOTE ]

Jag tog en plotidé och inspiration till SLP. Dessutom hade vi nästan gjort färdigt karaktärerna över mail så jag hade tid att väva in dem i situationen. Jag fastnade då för fenixartikeln och den blev snarast den pusselbit som fick mig att inse "Aha! Är det så det ligger till?" Jag vet inte hur väl det framgick av spelrapporten eftersom jag snabbspolade mot slutet och inte hade lust att skriva en scen-för-scen-rapport, men Bobs svärfar var Ringledare och det var Ringen som hade lagt beslag på guldskatten. Sheriffen (som iofs knappt kom med i spel) var också med och en tidigare gängmedlem. Så artikeln blev en förlösande pusselbit för mitt förberedande.

Min plan var att ha artikeln i bakhuvudet och om det blev en öppning för det så skulle jag väva in den mer. Nu tog storyn en annan vändning och Ringen blev, bortsett från svärfadern, en anonym grupp med bad guys.

Dessutom använde jag modulen Arizona till Western för att läsa in mig lite på området. Jag använde nog inget konkret därifrån tror jag iofs, mer än lite stämning om berg, öken och sånt.

Besvarar det din fråga Anders?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Besvarar det din fråga Anders?

Det tycker jag. Tack så mycket.

Är ni western-fans allihopa? Några särskilda källor som nämndes under försnacket/karaktärsskapandet?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Du gör mig väldigt sugen på att spela Dust Devils igen. Din timing är också grym eftersom jag håller på att plöja Deadwood för tillfället, så jag är jävligt inne på western just nu.

Tack för en grym rapport helt enkelt. Ni verkar ha nailat spelet.

/Jonas
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Unforgiven? :gremsmile: Båda jag och Bobs spelare har den som favoritfilm, alla kategorier.

Så ja, vi är lite av western-fans alla.
 
Top