Nekromanti Dungeons&Dragons

ApOcAlYpTiC

Veteran
Joined
16 Jan 2001
Messages
34
Location
Umeå
Är det nån som vet nåt om den officiela D&D världen? Eller har dom tänkt attt min finna värld ska vara kvar=)

D&D är Kung eller hur..?
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Faerûn (aka Forgotten Realms) kommer det iaf att släppas böcker till, och WotC släpper antagligen andra världsböcker också. Och nåt annat företag håller redan på med en egen kampanjvärld på D20-licens.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ja, Forgotten Realms kommer i ny upplaga och Greyhawk fick ju två Gazetteers nyligen och supportas i övrigt genom Living Greyhawk Journal. Och det finns en massa D20spel på gång som man kan använda sig av. Huruvida WotC vill släppa nya världar får vi se, de vill ju koncentrera sig på det som ger tillräckligt med pengar och inte pumpa ut kampanjvärldar i samma takt som TSR gjorde på sin tid.

Och, nja, för mig är Dungeons & Dragons prins och Advanced Dungeons & Dragons kung.

Daniel Schenström
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
WOTC kommer att supporta två D&D-världar: Greyhawk som "standardvärlden" där alla "core"-supplement kommer att vara placerade (även om de ska vara lätta att transplatera till andra världar), samt Forgotten Realms som kommer att fortsätta att vara deras flaggskepp. Som Daniel sade så kommer GH främst att supportas genom RPGAs "Living Greyhawk Journal" (om man blir full medlem i RPGA för $20 får man LGJ varannan månad och deras vanliga tidning Polyhedron varannan). Förutom dessa har ett företag, Kenzer & Co. (som bland annat gör serien "Knights of the Dinner Table") fått en licens att ge ut sin kampanjvärld "Kingdoms of Kalamar" som en tredje officiell D&D-värld.

Apropå Greyhawk verkar det som om 2001s näst mest efterlängtade release till D&D kommer att vara ett GH-äventyr/kampanj av lite större format... Return to Temple of Elemental Evil. ToEE var ett äventyr av Gygax någon gång på tidigt 80-tal, och verkar vara en favorit bland gamla D&D-rävar.

Dessutom finns det en uppsjö företag som jobbar på att ge ut egna världar till D20-systemet, vilket i princip är D&D fast man inte får använda det namnet (utom för att säga "This product requires the use of the Dungeons & Dragons Player's Handbook"). Främst bland dessa märks nog White Wolf/Sword & Sorcery Studios med sin Scarred Lands, men det finns även ett gäng andra.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Varför tycker du AD&D var bättre? [OT]

Givetvis pratar jag om nya Dungeons & Dragons kontra Advanced D&D 1st och 2nd ed.
Därför: (Jag tänker inte ta upp precis allt, bara tillräckligt för att ni ska få reda på vad jag ogillar)

Striderna var enklare, inte en massa actions att hålla reda på, flatfootedness o.s.v. Den enda förbättringen är att man bara slår ett initiativslag.

Inte en massa FEATs vars främsta uppgift det verkar vara att att göra att man kan döda fler, slå snabbare och hårdare. Inte alla FEATs men de flesta.

Alla raser kan vara alla yrken. I och med detta förloras en del av karaktären i spelet. Helt plötsligt kan raser vara yrken de inte kunnat vara i de senaste 22 åren av spelande? Världarna har i sig luckrat upp en del av detta men det är inte fel, varje kampanjvärld har sin unika stil och detta är en reflektion av detta, men när man ändrar grundreglerna till att vara så öppna då gör man att nytillkomna spelare tror att det alltid varit så.

Tänker nog ta upp illustrationerna här. Vissa brukar säga att illustrationerna är ju inte spelet. Det är sant, men precis som reglerna är med och definierar spelets verklighet är bildernas uppgift den samma. Och senaste jag spelade AD&D var det inte Warhammer light.

Tonen på texten är också annorlunda, i stället för saklig så "dishar" man ut skada och när man försöker få tag på skatter säger regelboken "Yeah right!". Fan va' coolt! Eller inte tycker jag då. För den som nu tänker komma med ett motargument och säga att jag är äldre än målgruppen så kan jag säga att det stämmer men det har inget med saken att göra. jag köper Wizards som har väldigt stor del humor och jag älskar det för att det är det jag förväntar mig. Jag förväntar mig inte att rollspel ska låta som en sarkastisk 15åring (med alla ursäkter till sarkastiska 15-åringar)

Det var några av anledningarna. Slit dem med hälsan.

Daniel Schenström

Som en sidparentes kan jag avslöja att jag håller på att köra nya D&d nu men efter detta första äventyr kommer jag återgå till mina reguljära kampanjer med AD&D 2nd eds regler men precis som jag använder mig av 1st ed regelböckerna när nåt saknas i 2e så tar jag med mig det som är bra från nya D&D dit (alltid slå hägt, multiclassreglerna och ett initiativ per strid).
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Har för mig att jag läste att The Wheel of Time skulle släppas som kampanjvärld till D&D.

Bela
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
JAAAA!

Då ska jag spela en 15:de levelns Drake... Jag ska döpa mig till Streck Fe'Odin och spöa alla elakingar...

nåja.. det kanske kan bli kul... *ähum*

chrull - tycker inte om WOT

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nästan rätt. WoT ska släppas som ett eget rollspel som använder D20-systemet, ungefär som Star Wars. Än så länge återstår det att se exakt hur stora likheter det kommer att ha med D&D - magisystemet kommer nog att vara rätt annorlunda t ex.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: Varför tycker du AD&D var bättre? [OT]

Medhålles, nya D&D verkar vara anpassat för våldsbenägna 13-åringar. Men ser man förbi de redigt fula illustrationerna och alla mördar-feats så kan jag bara se stora förbättringar från 1ed och 2ed.

Varför skulle t.ex. alla raser inte kunna vara alla yrken? Bara för att det "alltid har varit så"? Bara för att en regel har funnits i 20 år betyder inte det att den inte kan vara åt helvete fel, IMHO.

Fast det jag gillar mest är nog standardiseringen. Du slår en T20 för allt, punkt. Istället för 346 olika egenskapsmodifikationer, som t.ex. "Öppna Dörrar-modifikation", "Böja galler-modifikation", "Motstå illusioner-modifikation", osv, så har du en simpel modifikation för varje egenskap.

/R
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Modulen ståd uppräknad bland kommande D&D produkter. Och skulle inkluera nya classes, skills och ett nytt magisystem. Låter som en D&D värld med extra regler. Tror för övrigt att spelet kommer suga, så jag blir nog tvungen att göra mitt eget WOT spel. :gremsmile:

Bela
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Den står iofs rubricerad som "The Wheel of Time Roleplaying Game" med underrubriken "A d20 campaign". Enligt vad WOTC-folk har sagt ska det vara ett komplett rollspel (liksom Call of Cthulhu d20 som kommer 2002), och inte ett D&D-supplement.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Varför tycker du AD&D var bättre? [OT]

"Varför skulle t.ex. alla raser inte kunna vara alla yrken? Bara för att det "alltid har varit så"? Bara för att en regel har funnits i 20 år betyder inte det att den inte kan vara åt helvete fel, IMHO."

Nej, inte för att det alltid har varit så. Tänk på en valfri kampanjvärld, vad skiljer den från andra? Något skiljer den säkert från övriga, även på rasnivå, det kan vara civilisationsnivå, kultur etc. På samma sätt tycker jag att restriktionerna hjälper till att definiera vad som finns och inte finns i dessa rasers kulturer. Visst kan en rp av annan ras vara uppfödd bland människor och ha en helt annan kultur, men det ska vara undantag snarare än regel.

"Fast det jag gillar mest är nog standardiseringen. Du slår en T20 för allt, punkt. Istället för 346 olika egenskapsmodifikationer, som t.ex. "Öppna Dörrar-modifikation", "Böja galler-modifikation", "Motstå illusioner-modifikation", osv, så har du en simpel modifikation för varje egenskap."

Jo, helt klart, jag gillar att spel är så enkla som möjligt så inget motstånd här. Jag räknade in det i alltid slå högt regeln i mitt tidigare inlägg.

Daniel Schenström
 
Top