Dungeons & Dragons-filmen

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har noll koll och ämnet kanske redan har avhandlats men jag slänger ut frågan ändå. Är det sagt något om huruvida, i sådana fall vilken och när filmen kommer att visas på någon streamingstjänst?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag har noll koll och ämnet kanske redan har avhandlats men jag slänger ut frågan ändå. Är det sagt något om huruvida, i sådana fall vilken och när filmen kommer att visas på någon streamingstjänst?
Finns som hyr/köp på typ allting redan nu. Hade vi haft Paramount+ här så hade den nog funnits där, men nu har ju vi i Sverige bara den betydligt sämre Skyshowtime.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Jag har försökt fatta detta med om filmen är en framgång eller en flopp. Det verkar som att en film behöver göra 2-2,5 gånger sin produktionsbudget för att nå break even. För att: 1) Biograferna tar 50% av intäkterna. 2) Budgeten inkluderar inte reklamkostnaderna, som kan vara lika stora som produktionskostnaderna. Random person på nätet sa att den HAT hade en reklambudget på $62 miljoner. Så den behöver (om det stämmer) orka upp en $425 miljoner för att inte floppa ...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag har försökt fatta detta med om filmen är en framgång eller en flopp. Det verkar som att en film behöver göra 2-2,5 gånger sin produktionsbudget för att nå break even. För att: 1) Biograferna tar 50% av intäkterna. 2) Budgeten inkluderar inte reklamkostnaderna, som kan vara lika stora som produktionskostnaderna. Random person på nätet sa att den HAT hade en reklambudget på $62 miljoner. Så den behöver (om det stämmer) orka upp en $425 miljoner för att inte floppa ...
"Flopp" är den inte. Däremot har den antagligen inte genererat någon vinst ännu. Men vi snackar om Hasbro här. Ligger dessa 62 MUSD bokförda på filmen som produkt eller på varumärket Dungeons & Dragons? Hasbro är ett företag som jobbar långsiktigt med varumärken. Det är inget som säger att filmen måste generera vinst för att de skall vara nöjda.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
"Flopp" är den inte. Däremot har den antagligen inte genererat någon vinst ännu. Men vi snackar om Hasbro här. Ligger dessa 62 MUSD bokförda på filmen som produkt eller på varumärket Dungeons & Dragons? Hasbro är ett företag som jobbar långsiktigt med varumärken. Det är inget som säger att filmen måste generera vinst för att de skall vara nöjda.
Den lever i alla fall upp till epitetet ”box office bomb”.

Men jag tror du ha rätt angående Hasbro. De spelar de långa spelet. Filmen har fått fina recensioner och stärkt varumärket DnD.

Kan tilläggas att som jag förstår det har Hasbro inte heller stått för hela kostnaden.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
Finns som hyr/köp på typ allting redan nu. Hade vi haft Paramount+ här så hade den nog funnits där, men nu har ju vi i Sverige bara den betydligt sämre Skyshowtime.
Vet inte om det fortfarande är så här, men iaf så brukade det vara: jag installerade danska tv2 appen på en androidtv box, och när man går in i den kan man gå in i en sub-app som är paramount+ och få tillgång till hela paramount+ utan något extra.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Nu förstår jag inte. Enligt länken är en bob en film som ”fails to turn a profit”. Och den här har i runda svängar $200 000 000 kvar till vinst.
Jag läste nästa mening också. "While in the press the two terms have some crossover, a flop may be applied to all disappointing results, but a bomb is outright failure costing studios millions. With today's budgets, you can even see losses in the hundred-million range."

Hur mycket den har kvar till vinst, kan handla om kreativ bokföring också. Jag betvivlar att den har orsakat studion (eONE) förluster i hundra miljoners-klassen.

Men ingen av oss vet egentligen. Min gissning är inte samma som din, bara.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Jag har noll koll och ämnet kanske redan har avhandlats men jag slänger ut frågan ändå. Är det sagt något om huruvida, i sådana fall vilken och när filmen kommer att visas på någon streamingstjänst?
Vodeville är en helt suverän svensk tjänst som alla som gillar streaming borde börja använda.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,461
Location
Stockholm
Jag har försökt fatta detta med om filmen är en framgång eller en flopp.
Det finns en lång lång lång diskussion om detta på EN World. För att sammanfatta så blir det till sist en definitionsfråga kring vad som är en "flopp". :D

Det finns de som hävdar att det är en flopp eftersom den inte tjänade in sin budget plus marknadsföring (uppskattade siffror) på bio, och det finns de som säger att den går bra på streamingtjänster så den kommer nog att tjäna in sina pengar ändå till sist och därför är den inte en flopp, och då säger de som säger att den är en flopp att det inte alls kommer att hända så den är en flopp, och då säger de andra att det är så himla kortsiktigt att bara se på hur den gick på bio så den är inte en flopp, och då säger ...

Det jag själv tycker att jag kan säga med stor säkerhet är att filmen var en publiksuccé baserat på vad folk som sett den tycker om den, och en tveksam investering sett till hur mycket pengar den dragit in fram tills nu. Men då bortser man från det immateriella värdet i att det finns en D&D-film som faktiskt majoriteten av de som sett den tycker är bra.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Det jag själv tycker att jag kan säga med stor säkerhet är att filmen var en publiksuccé baserat på vad folk som sett den tycker om den, och en tveksam investering sett till hur mycket pengar den dragit in fram tills nu. Men då bortser man från det immateriella värdet i att det finns en D&D-film som faktiskt majoriteten av de som sett den tycker är bra.
Och det inkluderar allt från inbitna D&D-fans till mugglare.

Übereil
 
Top