Nekromanti Dungeons & Dragons - a documentary

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Säger inte så mycket om det här, för jag vill inte hetsa folk att skänka pengar, men titta på filmklippet åtminstone, och besluta er sedan om ni vill backa det här. Det har potentialen att bli vår tids dokument över vår hobby:

Dungeons & Dragons - a documentary

Ingenting av det vi älskar och samlas runt, oavsett om det är friform, trad, indie eller OSR hade existerat idag utan insatsen från "a few brave men".
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag vet inte vad jag ska tycka. Jag såg en dokumentär om rollspel på någon kanal någon gång där ett gäng tjocka skäggon satt i en källare och så pratade ett av skäggorna i falsett eftersom hans rollperson var kvinna. Det gjorde lite ont att se och jag är lite orolig att framtida dokumentärer ska gräva fram liknande skummisar, som Vitulv ungefär.

Jag var helt för den här dock, tills jag fick ett mejl från Paizo där de ville att jag skulle spana in kickstartern men att de tvekade att mejla ut till folk eftersom de inte ville ses som de trumpetade ut varenda kickstarter som de såg. Det blev jag lite sur över, eftersom de effektivt tigit ihjäl Frog God Games kickstarters. Men men... vi får väl se om jag stöttar ändå. Jag är trots allt en nörd.


Storuggla, var lade jag strumpan
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Storuggla said:
Det blev jag lite sur över, eftersom de effektivt tigit ihjäl Frog God Games kickstarters. Men men... vi får väl se om jag stöttar ändå. Jag är trots allt en nörd.
Meh, nu skall det väl ändå nämnas i sammanhanget att Paizo ändå stöttat Frog God väldigt mycket genom åren. Kanske inte just deras kickstarters, men väl på andra sätt.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Jag fick snarare intrycket att dokumenterären försöker hypa rollspelshobbyn till något som förändrat världen på ett sätt jag iaf inte uppfattat :gremlaugh:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Gamification! The blurring of gaming and reality!

Jag tror det förvisso lätt går att få hype och hybris kring det hela, men jag tror också att det samtidigt är lätt att underskatta något som faktiskt haft och fortsätter ha en djup kulturell påverkan. Det blir så lätt att avfärda rollspelshobbyn som ytterligare en modelltågshobby, men det man missar då är att modelltågshobbyn och rollspelshobbyn har samma rötter och både är besläktade framåtrörelser i samma kulturutveckling. En utveckling som vi befinner oss i början av, och därmed har svårt att "se utifrån".

Folk jobbar på "riktiga" jobb för att få pengar till att köpa svärd i Diablo. Folk "jobbar" i World of Warcraft för att få pengar till att köpa riktig mat. Rollspelshobbyn är ett (av många!) avgörande kliv i den samhällsutvecklingen.

(som sagt, lätt att få hype och hybris, men heeelt ute och cyklar är jag väl ändå inte?)
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
D&D har varit grunden för företéelser som blivit större än sitt ursprung, absolut. Det beror nog på hur man ser det, är det D&D eller WoW (och liknande) som förändrat världen. Kan man ge D&D cred för allt som WoW åstadkommit?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Näe, så tyckte jag inte att jag skrev, att allt är p.g.a. D&D? Det var inte det jag menade i vilket fall. Däremot ville jag peka på att D&D är ett (av flera!) ganska rejält kliv mot ett par relativt omvälvande kulturförändringar (där interaktiv underhållning samt gamification och reality/game-blurring är två, eller om de i framtiden visar sig vara två delar av samma sak). Jag tycker definitivt att D&D och vår hobby förtjänar att granskas ur perspektivet att det varit en del av något omvälvande.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Eksem said:
Näe, så tyckte jag inte att jag skrev, att allt är p.g.a. D&D? Det var inte det jag menade i vilket fall. Däremot ville jag peka på att D&D är ett (av flera!) ganska rejält kliv mot ett par relativt omvälvande kulturförändringar (där interaktiv underhållning samt gamification och reality/game-blurring är två, eller om de i framtiden visar sig vara två delar av samma sak). Jag tycker definitivt att D&D och vår hobby förtjänar att granskas ur perspektivet att det varit en del av något omvälvande.
Nä det var väl mest intrycket trailern gav, tycker jag. Men jag ska inte negga. Superkul med dokumentär om D&D!
 
Top