Nekromanti Dungeons & Dragons 3E

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Vet inte om det varit någon debatt om detta spel, men vad har folk att säga om Third Edition ? Vad har folk att säga om D&D/AD&D överhuvudtaget ?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
det har varit några försök till diskussion.. men det blir inte så mycket diskusion.. alla verkar överens om att det är bra/snyggt och bättre än förra versionen..

I alla fall alla som tyckte om 2:an..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Läs recensionen på rollspel.nu...

...och dessutom tycker jag att det är jättebra. Kör en egen kampanj nu, och det fungerar helt perfekt. Bra känsla, bra regler, mycket diskussion om regler bland spelarna vilket ger många nya idéer till hur man kan spela.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Jag tyckte inte om tvåan nämnvärt, men trean är en fantastisk förbättring!

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
3e är en väldigt stor förbättring över tidigare upplagor, i alla fall vad gäller grundreglerna. Systemet har en avsevärt större inre logik än tidigare - nästan allt avgörs genom d20+bonusar som ska komma över en svårighetsgrad. Dock så är det fortfarande D&D, med allt som hör därtill: klass/level-system, ofantliga mängder hit points (ännu fler än förr, men å andra sidan har monstren fått en ännu större boost, så det är OK), och en stark tonvikt på dungeonröj.

Det är inte det perfekta systemet, och en del av de supplement som kommit ut visar en del oroväckande tendenser (hosthostSwordAndFisthost).

Men nu har jag inte tid att skriva mer, så jag får utöka vid senare tillfälle.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
hostherobuildersguidebookhost...

...vart jag besviken på. 199 spänn, och ganska tunnt med innehåll. Trist.

Men D&D 3E rockar fett... som ungdomen säger. Själv säger jag nog att spelet är kanon. Ska spelleda ett gäng om ett par timmar...

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Re: hostherobuildersguidebookhost...

Tunt med innehåll? Det var en underdrift som heter duga.

Vad innehöll skräpet egentligen? Förutom tips på hur man bygger olika klass/ras-kombinationer (förövrigt ett rätt värdelöst kapitel) så bestod boken av en och en halv sida fantasynamn, samt ett småtrevligt system för att beräkna alignment. Och för detta betalade man 199 riksdaler? Fy skam.

Boken borde varit rejält mycket tjockare, innehållit högvis med skills, feats och prestige classes och annat smått och gott. Som det är nu borde den kallas 'The Complete Munchkins Handbook' ;-)

/R
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: hostherobuildersguidebookhost...

Jo.. jag kollade på den och tänkte: det här kan man väl redan? .. Alignment testet finns ju dessutom på nätet..

Men The Sword and The fist.. varför är den inte bra?

chrull - Chaotic Good...

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Känner att nån måste vara anti-3E

Jahaja, och varför är inte 3E bra då?

Alla kommenterar hur snyggt det är. Visst om man gillar Warhammerstuket förfulat av att köra blyertsskisser med photoshop. De enda bra bilderna är kapitelinledningarna imho.

Men nu är ju inte bilderna själva spelet de bara förmedlar känslan. Reglerna:

Vad som är bättre:
Enhetligt, att slå högt är alltid bra.
Multiclassing för alla och obegränsad gradavancering för alla, oavsett ras.

Vad som är sämre:
Stridsreglerna. Komplicerade istället för snabba och enkla med massa olika typer av handlingar.

Feats: Vad trevligt nu kan jag göra lika maffig skada och många attacker som i ett Final Fantasy spel. Coolt säger 13-åringen. Mindre coolt säger de som inte tycker att alla fördelar av Featsslag ska ha med strid att göra.

Alla raser kan vara alla yrken: Ja , det är inte bara dåligt. Fördelen är ju att D&D blir mer generellt och öppnare. Nackdelen är att spelet förlorar lita av karaktären, dessa begränsningar har ju funnits i de olika kampanjvärldarna tidigare men nu är de borta och nya spelare kommer inte veta att de ens funnits. En smaksak antar jag.

Övertuffningen: Åh, coola dubbla dubbelbladade yxor...Suck.

Daniel Schenström
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Re: Läs recensionen på rollspel.nu...

Missförstånd: Jag har alla grundböckerna, ville bara veta vad andra tyckte om spelet.

Jag tycker det är mycket intressant även om också jag vill hålla med på punkten att AD&Ds största nackdel är just AD&D :gremsmile: Med andra ord levels, classes e tc. Men reglerna är fruktansvärt välgjorda och täcker in allt man behöver; dessutom utan att för den skull göra det avancerat (EON...).
 
Top