#Dungeon23 är VÄRST

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,884
Jag har aldrig hatat ett kreativt projekt så här mycket utan att hoppa av det. I alla fall inte så här länge. Det är kvävande, jag skriver mindre än vanligt, jag är akut medveten om tidens marsch mot min egen död och det förstör min process! Jag vet inte om det är för jag redan är produktiv, men det här hjälper mig inte alls, det saboterar för mig och det känns dåligt! Jag kan inte vänta tills det är över!

Jag har haft projekt där jag skrivit varje dag förr och det har varit positivt, men att jag måste göra det är som flammor, flammor på sidorna av mitt ansikte!

Jag tänker inte göra om det här!

Ni andra, som fortfarande håller på eller hoppat av, hur känner ni om det?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,193
Location
Stockholm
Jag föll av efter 9 dagar. Tills dess var det intressant att "tvingas" hitta på något, och se vad det blev! Kvantitet hade sin egen kvalitet, för när jag tittar tillbaka på det lilla jag skrev var det en grogrund för annat jag senare återanvände.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,397
Jag uppskattar dina mödor åtminstone, även om det kanske inte är till nån tröst. Varje dag är som en lucköppning i en grotesk julkalender. Men kan tänka mig att det är jobbigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,884
Jag uppskattar dina mödor åtminstone, även om det kanske inte är till nån tröst. Varje dag är som en lucköppning i en grotesk julkalender. Men kan tänka mig att det är jobbigt.
Tack! Det känns faktiskt enormt bra att någon gillar det!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,818
Location
Stockholm
Har läst varenda dag och som nämnt i någon annan tråd spellett det till djup 50 med mycket god behållning, ser fram mot att spela vidare!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,884
Har läst varenda dag och som nämnt i någon annan tråd spellett det till djup 50 med mycket god behållning, der fram mot att spela vidare!!
Wow, det är så coolt! Nu är jag verkligen motiverad att fortsätta! Tack :) :love:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,137
Location
Ludvika
Jag trodde jag skulle hoppa på igen efter en kort paus. Den korta pausen började i mars och är inte slut än :LOL:

Jag älskar formatet med "gör en sak om dagen", men ett helt jäkla år är alldeles för långsiktigt för mig! Det hade kanske funkat bättre om jag kunde accpetera OSR-formatet med "tomma rum" och sånt. Men jag avskyr tomma rum som inte har något att pillas med eller slåss mot!

Jag känner också ett allt för stort behov av att saker hägner ihop och är "planerade", så jag har också svårt att _bara_ göra en sak om dagen. Det börjar alltid med att jag måste planera ut minst en vecka i förväg, och det ökar pressen ännu mer.

Personligen behöver jag kortare, mer överkomliga utmaningar på typ max en månad i stöpet, och jag kanske sätter upp något sådant för mig själv nästa år (eller när som helst, men det är alltid svårt att komma igång XD).

Jag har en vän som gjort en egen variant inspirerad av Dungeon23 där varje månad har varit ett eget litet miniprojekt. En månad så var det olika hus i en stad, en annan var det olika kulter, en månad var det ett värdshus om dagen, olika skepp man kunde se i hamnen. Jäkligt kul projekt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,884
Jag trodde jag skulle hoppa på igen efter en kort paus. Den korta pausen började i mars och är inte slut än :LOL:

Jag älskar formatet med "gör en sak om dagen", men ett helt jäkla år är alldeles för långsiktigt för mig! Det hade kanske funkat bättre om jag kunde accpetera OSR-formatet med "tomma rum" och sånt. Men jag avskyr tomma rum som inte har något att pillas med eller slåss mot!

Jag känner också ett allt för stort behov av att saker hägner ihop och är "planerade", så jag har också svårt att _bara_ göra en sak om dagen. Det börjar alltid med att jag måste planera ut minst en vecka i förväg, och det ökar pressen ännu mer.

Personligen behöver jag kortare, mer överkomliga utmaningar på typ max en månad i stöpet, och jag kanske sätter upp något sådant för mig själv nästa år (eller när som helst, men det är alltid svårt att komma igång XD).

Jag har en vän som gjort en egen variant inspirerad av Dungeon23 där varje månad har varit ett eget litet miniprojekt. En månad så var det olika hus i en stad, en annan var det olika kulter, en månad var det ett värdshus om dagen, olika skepp man kunde se i hamnen. Jäkligt kul projekt!
Jag tror verkligen att en månad hade känts bättre. Då hade man haft full blast hela tiden och inte tvivlat pga att det är så långt.

Jag har tomte rum i mitt (pga Narnia) så står det helt stilla i huvudet gör jag en tomten referens.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,437
Location
Helsingborg
Jag har aldrig hatat ett kreativt projekt så här mycket utan att hoppa av det. I alla fall inte så här länge. Det är kvävande, jag skriver mindre än vanligt, jag är akut medveten om tidens marsch mot min egen död och det förstör min process! Jag vet inte om det är för jag redan är produktiv, men det här hjälper mig inte alls, det saboterar för mig och det känns dåligt! Jag kan inte vänta tills det är över!

Jag har haft projekt där jag skrivit varje dag förr och det har varit positivt, men att jag måste göra det är som flammor, flammor på sidorna av mitt ansikte!

Jag tänker inte göra om det här!

Ni andra, som fortfarande håller på eller hoppat av, hur känner ni om det?
Du kanske skriver mindre, men det materialet som jag har fått uppleva som spelare har varit guld. Podcast of Darkness (säsong 1) räknar jag som en av de bästa kampanjerna jag någonsin spelat, och Säsong 2 är än så länge briljant.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,013
Location
The Culture
Jag har tyckt att det varit kul att producera något varje dag, men du har rätt i att ett år är alldeles för lång tid. Jag ser fram emot när det är över nu.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,884
Du kanske skriver mindre, men det materialet som jag har fått uppleva som spelare har varit guld. Podcast of Darkness (säsong 1) räknar jag som en av de bästa kampanjerna jag någonsin spelat, och Säsong 2 är än så länge briljant.
Det är ni som spelare som gör den kampanjen så bra! :love: Men tack! Och jag har inte tänkt på att jag skrivit till den kampanjen också! Jag har ju skrivit mer än jag tänkt på.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,901
Först: heja er som fortfarande "hänger i"! Starkt! (Själv gav jag upp efter typ en dag...).

Sedan: en av anledningarna till att jag tappade intresset var att det kändes så ointuitivt att "skapa utan hänsyn till större struktur". Såklart en del av utmaningen, men jag blev ändå lite avtänd på att bara skapa content utan tanke på någonting att hänga upp det på. Åtminstone om man ska skriva i 365 dagar.

Fick jag göra om utmaningen hade jag gärna sett att den delades upp i kanske tolv delar (en för varje månad) och att dessa skulle hänga ihop på något sätt.

Kanske:
1 Landet där allt utspelar sig
2 Religion, magi och andra utomvärdsliga krafter och hur dessa funkar i Landet.
3 Makten och härligheten! Vem bestämmer i Landet (egentligen)
4 Templet (En ruin med en dungeon som leder till megadungen)
5 Byn bredvid Templet
6 Magi och föremål (nya regler, besvärjelser och stuff)
7 Staden vid Byn
8 Megadungen, nivå 1
9 Megadungen, nivå 2
10 Megadungen, nivå 3
11 De okända folkslagen och deras faror(nya släkten och läskigheter)
12 Megadungen, sista nivån och slutet

Nåt sånt. Det skulle göra uppgiften lite mer varierad och kanske lättare att ro i hamn.

Men som sagt, heja er som fortfarande kämpar och bu för mig som gav upp för lätt...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,013
Location
The Culture
Sedan: en av anledningarna till att jag tappade intresset var att det kändes så ointuitivt att "skapa utan hänsyn till större struktur". Såklart en del av utmaningen, men jag blev ändå lite avtänd på att bara skapa content utan tanke på någonting att hänga upp det på. Åtminstone om man ska skriva i 365 dagar.

Fick jag göra om utmaningen hade jag gärna sett att den delades upp i kanske tolv delar (en för varje månad) och att dessa skulle hänga ihop på något sätt.
Det var så jag insåg att jag måste göra efter ett par dagar. Varje månad beskriver en region av grottan, som en gång hade en specifik funktion och idag är befolkad av en specifik typ av invånare. (Sedan vet jag inte hur tydligt det framgått för de som följer det jag gör, i den mån någon gör det.)

Att bara sitta och hitta på slumpmässiga rum i 365 dagar skulle vara ohållbart.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,884
Det var så jag insåg att jag måste göra efter ett par dagar. Varje månad beskriver en region av grottan, som en gång hade en specifik funktion och idag är befolkad av en specifik typ av invånare. (Sedan vet jag inte hur tydligt det framgått för de som följer det jag gör, i den mån någon gör det.)

Att bara sitta och hitta på slumpmässiga rum i 365 dagar skulle vara ohållbart.
Ja, jag började ha teman för varje vecka i att det är en region för annars var det omöjligt stort och formlöst.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,530
Location
Maastricht
När något blir ett måste så är det inte längre skoj.....
Jag valde att försöka göra en stadsdel i månaden istället för ett rum om dagen för att ändå haka på utmaningen , men lite mer på mina egna villkor, men jag la ner det efter 6 stadsdelar eller något. Det var inte skoj längre.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,063
Location
Smålands golvbrunn
Den här tråden har gett mig en varm, inre tillfredsställelse, på ett lågt och skadeglatt sätt.

När det här projektet kom till min kännedom så kände jag så här:

1) Barn, fru, hus, jobb 1, resa till jobb 1 (2,5 timmar enkel väg) jobb 2, handla, räkningar, jogging, spela rollspel, göra rollspel, WRNU, läsa, sova (dåligt pga insomnia), shoppa, fotbollsförälder, basketförälder .... OCH en rum om dagen ...

2) 1694687789150.png

3) Nej.

Skämt åsido, jättehäftigt att ni hinner och orkar göra det här.
 
Top