Nekromanti Dumheter

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
DISCLAIMER: Eftersom jag är ny på just detta forum är det möjligt att sakerna jag tar upp redan diskuterats tidigare, och i så fall ber jag om ursäkt. Nu till saken.

Jag tycker övergången till det "nya" forumet förde med sig ungefär fler nackdelar än fördelar. Framförallt, och det är något jag stör mig på varje gång, kom med det nya forumet en mängd dumheter. Ett exempel är färgade namn, ett annat är de gula gubbarna. Båda två är onödiga, förfulande och känns övermåttan nördiga. Likaså de underliga "duttarna" som föregår meddelandena ger ett kluddigt intryck. Från början tordde jag att det fanns något lurigt system i vilka saker som hade vad framför sig, men efter att ha läst ett axplock förstod jag att så inte var fallet. Varken FAQ:en eller välkomstmeddelandet (som f ö är skrivet så man måste scrolla i sidled) gav mig någon hint om varför de finns.
En annan sak, än mer irriterande, är chansen att lägga en en slutkläm. Idén i sig är väl god, men resultatet är det inte: i flertalet inlägg är signaturen förutom dum längre än själva inlägget. Vill man ha en lång harang på slutet är det inte mer än rätt att man skall få kämpa med att skriva den varje gång!

Kort sagt tycker jag att sveriges absolut bästa rollspelsforum blev ännu mer grötigt än det var innan - vilket är synd då blotta anblicken av forumet säkert fått fler med mig att välja att skita i det som skrivs här.

MVH Olav
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Jag tycker övergången till det "nya" forumet förde med sig ungefär fler nackdelar än fördelar.

Trist att du tycker det. Jag tycker precis tvärtom.

Ett exempel är färgade namn, ett annat är de gula gubbarna.

De färgade namnen är ursprungligen till för att skilja på "users", "moderators" och "administrators". Tycker inte att denna färg stör särskilt mycket, dessutom visar det tydligt vilka som är moderators/administrators (dvs vilka man kan ställa "dumma" frågor till). De gula gubbarna tycker jag är helt poänglösa och hade gärna skrotat dem personligen. Men de används flitigt och bör rimligtvis då vara uppskattade av flertalet användare.

Likaså de underliga "duttarna"...

Dessa verkar leva ett eget liv. För det mesta så får inlägg en "dutt" om det är nytt eller det finns nya inlägg i tråden. Ibland ignorerar dock forumet detta, vilket fortfarande förbryllar mig...

...att lägga en en slutkläm. Idén i sig är väl god, men resultatet är det inte...

Kan bara hålla med här. Det är en jättebra funktion för oss latmaskar som inte orkar skriva våra namn i slutet. Givetvis kan det missbrukas, men det är tur att ingen fått för sig att skriva ett helt kapitel i Nalle Puh eller nåt...

...blotta anblicken av forumet säkert fått fler med mig att välja att skita i det som skrivs här.

Det tidigare systemet hade ca 800 användare (inte alla aktiva dock). Den siffran har det här systemet nu passerat. Det är dock inte (och var inte heller) över 800 personer som skriver, utan den stora mängden läser bara, och har skrivit enstaka inlägg (som du själv, registrerad i maj, lyckats pränta ner fyra inlägg på ca fem månader).


/Azagthoth
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Kan bara hålla med här. Det är en jättebra funktion för oss latmaskar som inte orkar skriva våra namn i slutet. Givetvis kan det missbrukas, men det är tur att ingen fått för sig att skriva ett helt kapitel i Nalle Puh eller nåt...

Är där inte en spärr så att man inte kan ha mer en ett visst antal tecken (inklusive formateringar) i signaturen?
Lite Nalle Puh kunde man väl stå ut med? /images/icons/wink.gif
...och gubbarna är väl lite kul ändå?

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Är där inte en spärr så att man inte kan ha mer en ett visst antal tecken (inklusive formateringar) i signaturen?

Det är det nog, siffran 255 tecken dök upp i huvudet. Skulle det nu vara 255 tecken är det (enligt mig) ca 220 tecken för mycket.

...och gubbarna är väl lite kul ändå?

Nej. Alla inlägg som har mer än en gubbe ser gräsliga ut. Det vore bättre om gubbarna inte fanns.

/Azagthoth
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
jag tycker inte heller om gubbarna... och 255 tecken är definitivt för mycket

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Nej. Alla inlägg som har mer än en gubbe ser gräsliga ut. Det vore bättre om gubbarna inte fanns."

Återigen, käre Azagthoth, skiljs våra åsikter. Gubbarna tycker jag bidrar med trevlig exformation i de inlägg där de figurerar. Brukas de däremot med våld, dvs för mkt, blir det bara skit av allt, medges. Skall man skoja med ngn så är /images/icons/wink.gif ofta bra att lägga till då det kanske inte framgick tydligt nog att man inte var alltför seriös.

Jag tycker vidare att man skall, helt legetimt, kunna ha ett citat eller dylikt i sin signatur. Tycker inte att det missbrukas alltför mkt.

/Sir Foilan

...make your way to the Friendly Arm Inn. There you will meet...


/images/icons/cool.gif
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Nej. Alla inlägg som har mer än en gubbe ser gräsliga ut. Det vore bättre om gubbarna inte fanns.

Jooo, i och för sig, jag utgick väl lite från att man klarar att hålla fingrarna i styr lite. ;-)


Skulle det nu vara 255 tecken är det (enligt mig) ca 220 tecken för mycket.

Jo, 255 kan väl vara lite väl mycket men å andra sidan så räknas ju allt t. ex. 'url' och '/url' inom hakparenteser vilket blir tio tecken redan det.
För din skull; inga gula gubbar ;-)

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Skall man skoja med ngn så är ofta bra att lägga till /images/icons/wink.gif då det kanske inte framgick tydligt nog att man inte var alltför seriös.</I>

Jo, men man behöver ju inte gula gubbar till det; gamla hederliga smileys :) ^_^ fungerar väl precis lika bra.

Sen kanske man ska vara glada att inte Piff och Puff är så mycket i farten längre; då hade de säkert hittat gulisarna och skrivit nåt lagom vagt om att det florerar knarkreklam på forumen...

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Sen kanske man ska vara glada att inte Piff och Puff är så mycket i farten längre; då hade de säkert hittat gulisarna och skrivit nåt lagom vagt om att det florerar knarkreklam på forumen..."

Aha...det var det som de var reklam för /images/icons/smile.gif

Riddaren - ironisk


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Du kanske aldrig är glad? :)
Skämt åsidor:

Det är faktiskt användbart.
På forumet disktuteras det. Det diskuteras i en form som bäst hade skötts muntligt. Det är i stort sett meningen, då forumen är till för att ge nästan lika snabb respons som chat (som är det närmaste muntlighet man kan komma i text). Andra änden är flersidors debattinlägg, som man ser i alla tidningar. Personligen tycker jag att forumen behöver sin muntlighet. Gör inte du?
Men, vid äkta "muntlighet" finns det en hel del saker som i vanlig text är svårt att uttrycka. Det är tonfall och liknande. Dessa ersätt av smileys, och är till stor hjälp. Eller?

/RipperDoc - så hungrig att jag bli överdrivet "pedagogisk"

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Håller med.
Jag vill också bli av med alla gula gubbarna. Vanliga ASCII-smileys fyller sin funktion lika väl. Sedan ska man inte överdriva med smileys. Man kan själv tänka hur en diskussion skulle bli om man skulle översätta alla "smileysarna" i de värsta inläggen. Jag nämner inga namn, men en del missbrukar sina gula gubbar/smileys.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Först och främst så är jag inte säker på att det gynnar diskussionen att föra den muntligt. En skriftlig diskussion behöver inte vara dålig, den är ofta bättre än en muntlig sådan. Visst, det går betydligt långsammare, men båda parter har möjlighet att komma med korrekta fakta osv.

Sedan har vi det här med smileys. Framförallt är jag emot dem för att det ser så gräsligt fult ut. Det kan säkerligen vara till hjälp för vissa, men jag ignorerar för det mesta gubbar/smileys (gör mitt bästa i alla fall). Det går ofta att se på språket huruvida en person "ironiserar", skämtar eller är allvarlig. Skulle man inte förstå är det bara att fråga vad personen menar. Smileys och gubbar är onödiga, det behövs egentligen inte. Dessutom missbrukas de av alldeles för många. Om en smiley/gubbe är fult, hur tror du då jag tycker ett inlägg som kryllar av dem är?

/Azagthoth
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
<I>Först och främst så är jag inte säker på att det gynnar diskussionen att föra den muntligt. En skriftlig diskussion behöver inte vara dålig, den är ofta bättre än en muntlig sådan. Visst, det går betydligt långsammare, men båda parter har möjlighet att komma med korrekta fakta osv.</I>

Tja, jag tycker en muntlig diskussion är bättre. Eller kanske hellre, mellantinget som ett forum utgör. men det hör inte hit, för vi är väl ense om att forum (åtminstone våra) är tänkta att innehålla mer muntliga diskussioner?

<I>Det går ofta att se på språket huruvida en person "ironiserar", skämtar eller är allvarlig. </I>

Då har du haft tur. Dessa tre missuppfattas mycket lätt i text, speciellt om personen inte är van vid dylika diskussioner. Framförallt ironi är mycket svårt att gestalta i text när det gäller diskussioner. Det har jag märkt många gånger.

<I>Skulle man inte förstå är det bara att fråga vad personen menar. </I>

Det är ju om något onödigt. I en muntlig diskussion går det kanske an, men knappast i en skriftlig, som redan är seg. Jag förstår inte hur du kan tycka att smileys är onödigare än en massa folk som inte förstår varandra korrekt.

/RipperDoc - dead end


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Svar till hela tråden, typ.

Det är är svar/åsikter till alla inläggen i den här tråden, så jag lägger det här inlägget längst upp.

Angående signaturerna:
Det kan inte vara 255 tecken, min första "Äventyrare-signaturer" var aning för lång, så jag var tvungen att banta ner den. När jag ändå är på detta ämnet: Det vore trevligt om man kunde stänga av signaturen på sina inlägg, så att det går att underteckna med något annat... Jag kom förstås på nyligen att man kan ta bort signaturen i "efter-redigereringen", men ändå.

Smileys:
....Och sedan undrar jag vem det är som missbrukar smileys igentligen? Eller ja...
Det är väl jag som använder dom mest ;-) [color:blue]<-[Man ska vara lite hänsynsfull...]</font color=blue>
fast jag tycker inte jag märkt några meddelanden med smiley-missbruk?

/Inlagt av Soldaten Arvidos -Som vet hur man ta bort signaturen i ett inlägg utan att behöva redigera profilen.
 
Top