Nekromanti Drizzt och Salvatore

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Är det någon som har läst böckerna om Drizzt do Úrden av RA Salvatore? Själv funderar jag på att kika lite på dem efter att jag är klar med Stealer of Souls och Stormbringer av Moorcock. Låt höra, är böckerna om Drizzt något att ha eller är det som annan litteratur som bygger på rollspel? D.v.s begränsat bra.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hade en klasskompis som läst hans böcker och som sade att de var riktigt bra, kanske man läser dem själv någon dag...

/Seinet Wintermute - Skall snart traska iväg och äta lunch.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har läset de flesta av dem, Dark Elf Trilogy, Icewind Dale Trilogy och 3 av de uppföljande böckerna.

Min erfarenhet av spellitteratur är till största delen positiv, av de ca 40 böckerna jag läst har ca 10 varit kassa.

Böckerna om Drizzt hamnar i kategorin böcker som är bra oavsett om de är spellitteratur eller inte. Icewind Dale som skrevs först men kronologiskt kommer tvåa är väl den svagaste delen.

Böckerna är i mångt och mycket fantasyvarianten av en actionfilm med lite introvert navelskådande av Drizzt själv.

Jag ger dem överlag betyget 3 av 5.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
RA Salvatore lider av "Det kvittar vilken historia jag vill berätta, kärlek eller vad som helst, min hjälte måste vara överboffig och världsbäst på det han gör"

I Drizzts fall så är han överbofffig krigare med sina l33t scimitar skillz medans i Cadderlys så råkar han vara överboffig och osnuten präst med sina l33t praying skillz.

Tyvär har det draget blivit kroniskt för fantasy, jag menar. Det har gått från Frodo som är en lagom mesig halvlång soffsittare som tvingas ut från sin egen storlek på äventyr(utforsknings promenader) till att bege sig in i helvetet till personer som kan få skaparna av Superman att känna att de faktiskt inte gjorde Superman så himla överdriven.

Vad hände med "Ondskan består medans hjältarna dör som flugor...fast på ett hjältemodigt sätt som flugor inte brukar lyckas med"?

Ärligt talat? Hur många huvudpersoner på senaste tiden har bara varit en helt vanlig person som försöker att göra sitt bästa utan att ha övermänskliga förmågor?

*Cybot som gillar Gene Wolf trots att Severian lider en aning av l33t torturer/assassin/hero skillz*
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Icewind Dale

Icewind Dale som skrevs först men kronologiskt kommer tvåa är väl den svagaste delen.

Vad säger du människa? Icwéwind Dale är ju dn bästa serien! Jag har iofs inte läst Dark Elf trilogy men den är i alla fall bättre än Legacy of The Drow. Jag bara älskar själva Icewind Dale (som dom inte alls är i hela tiden... Långt ifrån) men även The Halfling's gem är väldigt bra... Där dom är långt ner i söder (har dock glömt bort namnet). Jag får väl ta och läsa Dark Elf trilogy också, men Icewind Dale är i alla fall hittills min favorit serie... Vad tycker du är "svagt" med den då?

/Baderk
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ärligt talat? Hur många huvudpersoner på senaste tiden har bara varit en helt vanlig person som försöker att göra sitt bästa utan att ha övermänskliga förmågor?
Drizzt, Belgarion, Rand, magikerna i Kerr-grejjen... öhm. vänta. jaha. UTAN övermänskliga förmågor?

Drizzt är den som lider minst av det här iofs. Det finns en så lätt förklaring (han har ju LEVLAT). Men det blir ju lite tjatigt när hans förmågor prisas hela tiden sådär...

Det är lite som när man sitter och läser usagi och man suckande konstaterar: Jaha. nu spöade han 20 rövare till själv utan att bli skadad...

Å andra sidan är det inte särskilt kul att läsa om en hjälte som bara får spö och flyr hela tiden heller.

Jag klarade av Dark Elf-trilogin. Sen tyckte jag att det var nog med drow-romantik.

Vill man läsa bra skräpfantasy så rekommenderar jag de tre Tjuvstadenböcerna Äventyrsspel gav ut...

chrull
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Usch ja.

Jag har faktiskt sjunkitgt så lågt att jag skulle faktiskt nöja mig med att huvudpersonen INTE var världsbäst utan bara lite sådär mellan övermäktig så att han/hon kan möta sin jämnlike utan att behöva ta till demoner, smågudar, vampyrfurstar, ondskan inkarnerad, ultraboffer magiker som utplånar städer, mördare som vet sätt att döda folk med sina ögonbryn osv.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
*host* Calimshan, the city of splendors[NT]

*som inte vill riktigt erkänna att han faktiskt har läst alla Drizz Do Urden böckerna*
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Icewind Dale

"Vad tycker du är "svagt" med den då?"

Den är helt enkelt den minst intressanta delen i hela sviten. Mindre fängslande, mindre intressant etc etc.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: *host* Calimshan, the city of splendors[NT]

Ahh... Det var så den hette ja! Varför vill du inte erkänna det? :gremtongue:

/Balderk, skäms inte över vilka böcker han läser
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Icewind Dale

Okej, då går våra åsikter isär där helt enkelt. Jag älskar verkligen den trilogin. Stämningen i Icewind Dale är jättehärlig och resten är bra det med... Gillar när dom är ute och seglar också! Fast det kankse är i Legacy of The Drow?

/Balderk, gillar iofs också när Drizzt far tillbaka till Menzoberranzan (eller hur det nu stavas) också...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: *host* Calimshan, the city of splendors[NT]

Eller rättare sagt. Vill inte riktigt erkänna att jag minns det.

Drizzt Do'Urden böckerna är IMHO en av arketyperna på "Min hjälte är mäktigare än din Ne ne ne neee neee". Den andre är Belgarion.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag gillar faktiskt böckerna. Dock är det väl just Hjälte-partierna som är sämst, men resten är bra och jag diggar stämningen i böckerna. Men visst har huvudpersonerna i fantasy ofta för mycket krafter... Men jag klarar av det så länge det inte prisas som du säger... vilket det verkligen gör i Drizzt-böckerna. T ex Rand använder ju inte heller sina krafter till att döda folk allt för ofta... utan resor runt och grejer... Och dödar Forsaken. :gremsmile:

Finns det mycket fantasy utan sådant därnt? Iofs sagan om ringen har ju inge mycket. Skulle vara Aragorn och Gandalf (som faktiskt är Mayar)...

/Balderk, står ut :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: *host* Calimshan, the city of splendors[NT]

Jo det är ju mycket sådant. Och det är jobbigt, ja. Men stämningen i böckerna är jättehärlig tycker jag! Kan inte lägga fingret på något mer... Men jag njuter faktiskt av böckerna och det är stämningens förtjänst. Hjältefixeringen är jobbig, det håller jag fullständigt med om. Och särskillt när han alltid klarar sig utan knappt en skroma...

/Balderk
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jag var lite otydlig i mitt första inlägg. jag gillade den trilogin. det var kul läsning. men jag orkade inte med två trilogier till efter. nån gång när jag får slut på böcker att köpa från amazon (yeah. that's gonna happen) så kanske jag lånar den där liege-trilogin eller vad den heter...

chrull
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej! Men då är det ju lugnt. :gremsmile:
Bra att du gillade den (måste själv läsa den någon gång, men jag har också en massa böcker att köpa och läsa)...

Förrresten, vad är det du köper från Amazon då? Något speciellt eller bara allt möjligt?

/Balderk
 
Top