Nekromanti Drakväktare [Spoiler]

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja då jag vet att vissa utav min spelgrupp hänger här och brukar läsa spoilerinlägg så Håll er borta Ekorrar!


Det är såhär att jag i våran nuvarande episka kampanj har planer på att göra en utav spelkaraktärerna till Drakväktare. Ur balanssynpunk så kommer dom andra spelarna få liknande egenskaper och så men just frågan om drakväktare är lite speciell.
Jag har läst den ganska kassa drakväktartrilogin och det ger mig inte mycket svar på frågorna jag har. Drakar boken ger lite regeltekniskt fluff och sådant.

Men det jag undrar är helt enkelt tips för hur det ska gå till så det blir snyggt. Hur ska man förklara och spela på bandet mellan Drake/väktare. Hur känns det?
Hur ska man utmåla förmågorna som ges?

Har någon av er spelledare någonsin haft erfarenhet av att spelleda drakväktare? Jag har haft med ett par tidigare SLP´s som är drakväktare, men det är ju inte samma sak som om en spelare skulle vara det.

Vad bör man tänka på så att man får känslan av att det är stämmningsfullt och episkt. Inte tråkigt högfjompi fjantasy utan att det faktiskt blir en rejäl uppboost i karaktärspelandet?

Hoppas att höra era erfarenheter :gremgrin:

/poseur dricker :kaffe:(ovanligt)
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Just det där med att göra en rollis till drakväktare kan bli problematiskt, med tanke på att dom bli så förbannad svåra att slå ihjäl. Men sen -hur- det faktiskt känns? Bra fråga, personligen så tror jag att det är först efter ett par tusen år som det börjar 'kännas av'. Du dör liksom inte, den enda vän du har som inte dör är din drake, och dom andra väktarna. Fast å andra sidan, kanske känner vissa sig oövervinnliga. (Hint hint, Rabiel? <.<) Andra precis som dom alltid gjort.

Inte för att jag direkt har varit till någon störer hjälp, men lycka till! Har själv med ett gäng drakväktare i min nuvarande kampanj.

Iavhé, som funderar på om han skulle äta frukost, kanske.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Just det där med att göra en rollis till drakväktare kan bli problematiskt, med tanke på att dom bli så förbannad svåra att slå ihjäl
Jag ser det mer som att det gör saker groteskt mycket lättare för mig som SL. Ja, du fick ett spjut i hjärtat. Yeah, du är nere för räkning. Nej, du är inte död, men det gör ont som faaaaaaaaen. Now let's proceed with fucking up your life... :gremsmirk:

- Ymir, gillar
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag ser det mer som att det gör saker groteskt mycket lättare för mig som SL. Ja, du fick ett spjut i hjärtat. Yeah, du är nere för räkning. Nej, du är inte död, men det gör ont som faaaaaaaaen. Now let's proceed with fucking up your life...

- Ymir, gillar
Hehe ja det är ungefär precis så jag vill ha det. Alltså ur balanssynpunkt skiter jag liksom fullständigt hur svårdödade karaktärerna är. Liksom liksom i nuvarande form så har dom groteskt mäktiga fiender. Fast till skillnad ifrån vad jag vet om din kampanj, så är dom fortfarande väldigt kassa på sina fädrigheter. But they are going strong.

Liksom jag vill veta hur det känns att vara drakväktare, hur man komemr känna, vad som skilljer sig. Liksom att en karaktär blir det in-game än börjar som det är ju också en stor skillnad.
Vad jag vill ha ut ifrån det är att karaktären ifråga ska få en uppboost i karktär och inlevelse.

Det är det jag har en så sjuk idétorka på känslobeskrivningar och liknelser just nu. Jag vill att spelaren skall förstå hur det känns att ha en annan varelses medvetande och kropp i sitt eget sinne och kropp. Liksom hur beskriver man bäst denna form av symbios på ett sätt som är tungt och "great power-great angst"


/poseur hjälplös
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Helt rätt.

Måste öka definitvt antalet drakväktare i min spelgrupp... då kan man jävlas med dem in absurdum utan att någonsin riskera att ha ihjäl dem :gremwink: (speciellt som de där _första generationsens drakväktare_ som Drakväktare handlar i mitt Mundana efterföljts av "uppgraderade" versioner)
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
I en av mina kampanjer blev en av RP drakväktare och jag beskrev själva ritualen som väldigt laddad, dessutom var draken "kvinna" och RP man. Inte bara förenades de som drake och väktare utan även som man och kvinna. Ritualen betonar sårbarheten hos väktare och drake och tilliten mellan dem, de skär trots allt ut en del av sitt hjärta för att ge den andre och därmed skapa ett evigt(!) band till varandra. Då är det ganska vitkigt att lita på varandra till 1000%. Efter ritualen har jag bara sagt lite vaga saker som att han ser något bättre och att hans ögon tycks glöda i mörkret. Jag har inte avslöjat gåvans(?) fulla betydelse, det kommer han att upptäcka tids nog...=)
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
Not a bad idea tbh, har ett äventyr igång där rollisarna hjälper Ran (personligen :O). Dom är fett emot att bli Drakväktare men men, vi får se hur det går för dom små. Keep it flowing Poseur, I like the idea! Hur man känner... Fråga dig själv det, du kommer leva i evighet, du har en drake till vän, kommer inte dö på smällen. Utgå från andra drakväktare? Rabiel, hur är han? Ran? Mahmelie? You'll figure something out, kan klura, stånka och tänka lite själv. Har själv knappt någon idé xD.

Iavhe, som är irriterad över en tjötröv i telefon.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Alltså ett, jag fetdissar drakväktar böckerna. Jag tyckte dom sög stenhårt redan när dom kom ut och dom blir inte bättre med tiden.
Tycker framförallt att karaktärerna i böckerna var tomma och deras namn är mer icke mundanska än mitt egna namn(Elvis).

Men efter att ha tänkt lite på det här så kommer jag formodligen gå såhär till väga.

Rollisen kommer ha en dröm som draken skapat. Han kommer träffa på Drakens Avatar som berättar för honom mer exakt hur världen ligger till, en förändring är på intågande och sådant. Sedan berättar draken om Colonan och om varför dom första drakväktarna blev till, draken själv berättar att han är drakväktare(liksom drakarna tar ju hand om sig själva så det är ju inte en ren lögn)
. Sedan berättar han hur bandet är, på ett negativt sätt. Hur det säter press på honom, hur sinnet kommer splittras, få minnesbilder som inte är sina egna. Känslointryck som är andras, hur kroppen sargas och stärks. Att man lever för evigt, men har inget sätt att tackla odödligheten, ens minnen bleknar och ens sinne tärs sönder sakteliga. Och tillslut när en utav dom dör kommer den andre att dö inombords och kanske aldrig mer leva.

Sedan fortsätter Avataren berätta om att han behöver en ny väktare, för att förkunna sitt varande över världen på ett sätt som han aldrig skulle kunna i egen person. Sedan får han ett val att tänka igenom det som sagts. Sedan om Rollisen tackar ja, (Jag är inte säker på att han vill göra det men det är en annan femma. Han är dock Tokontroende så han skulle se det som en enorm ära om än tung att bära. Men deras tidigare mentor, och en fadersfigur till honom som var just väktare sade precis innan han dog "får du valet, säg nej oavsett vad det innebär".)
så tar draken in honom i skugglandet i dennes boning och där genomförrs själva ritualen.


/Poseur-Fan vad svammel...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Drakväktare

Urgh...jag ids egentligen inte skriva nåt men jag vet att jag borde. Det hade nog kunnat vara mycket fruktbart att försöka diskutera dramaturgiska grepp och drakväktarfenomenets natur som så, men förlåt, jag bara förmår inte skriva en dylik mastodont just nu. Jag ska försöka få ihop något litet dock, och med lite flyt skenar det väl iväg med mig...men det blir inte mer än rena beskrivningar av hur jag gestaltat relationen mellan drakar och deras drakväktare, typ. Jag hoppas det ändå är intressant för någon.

Det verkar finnas två sorters drakväktare i mitt Mundana. Deras generella krafter är väl rätt mycket desamma, men förhållandet till draken skiljer sig. Under drakkultens tid i det gamla Colonan var drakväktandet ett rituellt band mellan en drake och en människa, omgärdat av div. specifika ceremonier, mystiska föremål etc. En drakväktare från den tiden har ett tätare band till sin drake, och är möööjligtvis därför mäktigare somehow, men jag vet inte hur - av fallet Moróga att döma är det kanske möjligt att de har mer inflytande över sin drake, somehow, att de tilldelas mer av dess kraft. Coloniska drakar hade alltid en enda drakväktare, varken mer eller mindre.

Drakarna i den uråldriga Alliansen har upp till tre drakväktare, och tycks inte kunna ersätta en död. Ändå tycks Verduhrakh ha haft fyra drakväktare, totalt sett; hur han uppnådde detta har inte framgått. (En möjlighet är att alla egentligen kan ha fyra drakväktare, men väljer att inte utnyttja möjligheten eller redan har gjort det men förlorat minst en var. Det hade passat väl ihop med att de mystiska kategorierna (se nedan) är just fyra, å andra sidan är det bara tre drakar per kategori...eller?). Drakalliansens väktare var (och är) indelade i särskilda kategorier med mystisk och praktisk signifikans, baserade på div. egenskaper hos både deras drake och de själva. På grund av den eleganta mystiska symmetrin i dessa kategorier var det otillrådigt att ha något annat än just tre drakväktare (kanske räckte drakarnas energi inte till fler), och av lumian var det bara Khakra och Omeyocantli som bröt mot detta - Khakra av okänd anledning, Omeyocantli för att han var för paranoid för att ha drakväktare efter det som hände i Colonan. Mortuach brydde sig inte lika mycket, de som varit med i Alliansen har aldrig riktigt respekterat dess regler fullt ut. Eftersom Alliansens drakar har tre drakväktare tycks de inte kunna ge lika mycket av sin energi till var och en, så de tenderar att välja till drakväktare personer som redan var awesome från början, medan drakarna i det gamla Colonan mycket väl kunde fatta tycke för nån simpel bondgrabb och genom sin kraft och undervisning relativt fort upphöja honom till awesomeness.

Drakar utanför Alliansen och/eller drakkulten i Colonan har vid tillfällen också skaffat sig drakväktare, men ceremonierna och de metafysiska koncepten kring detta har knappt utforskats i mina kampanjer. Ingen drake som aldrig varit med i Alliansen har någonsin visat sig ha mer än en väktare, dock. (Hittils).

De kända drakväktarna och deras allegiance är i mitt Mundana som följer:

’Drakalliansen’:

Livsändarna:

Taethavris:
Ishan, De forna skuggornas kämpe
Kumbanigash den Svarte, Kahars häxkonung
Kyros av Kronodycle

Khakra:
Inalea (Iriadne Obidarhon thal Astran)

Gim-Naud:
Amara
Ytilaq (död)
Nalangi

Ödesvävarna:

Verduhrakh:
Denéath sìol Leath
Deretwynn (död)
Eithene Visa’an vhic Retalion
Första Snön

Jandlinatjari:
Raunländska (död)
Vercci (död)
Denelian

Accendrim:
Ashak im-Taragai
Koshei Krigarmagikern
Bendar av Mesawi

Världsvandrarna:

Omeyocantli:
-

Lithvin:
Månört
Sierskan i Nordens Torn
?

Vermithrax:
Ike’havan
?
?

’Avhopp’:

Skuggdansarna:

Abraxes:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Zavian (Jargus)
</div>
K’tenwe
?

Rekhem:
-

Syantecaran:
Aveura

Övriga:

Gohlbrandh:
Akephos/Moróga

Crayates:
Marner Bringdaga

Vixharziva:
Ylkhrakh

Nim-Karakk, Tshuhalameth
Kraden Nanórgona
</div></div>

Jag orkar inte prata om alla, fråga om nåt speciellt namn lockar typ, utan jag tar de jag för stunden tror är intressantast.

Akephos var en drakväktare i det forna Colonan som somehow lyckades skaffa sig inflytande över sin drake. Inalea tror att han var densamme som Moróga, och att han på något sätt perverterade sitt band med Gohlbrandh för att ta makten över drakens vilja. I vilket fall föll han på eget grepp, sedan rollis-Thizara tagit sig in i Gohlbrandhs psyke och bröt Morógas band, varpå draken slukade honom och flög norrut mot ett än så länge okänt öde. Gohlbrandh tycks ha varit fylld av en uppdämd vrede som bara väntade på att få utlopp, uppbyggd under sekler av oförmåga att inte lyda Morógas order, men när befrielsen kom var hans hämnd omedelbar, inte utdragen eller sadistisk som man kanske kunnat förvänta sig av en mortuach. Det enda tillgängliga bevisat för Akephos-Moróga-sambandet vore att Moróga onekligen bar en drakväktarstav, men var den staven tog vägen efter kriget i Drunok tycks ingen riktigt veta.

Moróga var isåfall inte den ende i historien som lyckats utnyttja drakväktarbandet för att kontrollera en drake - Nanórgona gjorde det två gånger om, men han var också kanske den främste mänsklige magiker som levat. De vandöda resterna av styggelserna han skapade verkar fortfarande kräla runt i Erons hemsökta ruiner.

Verduhrakh tycks vara en av få drakar som tenderar att göra folk till drakväktare utan deras medgivande. Det mest notoriska fallet är Eithene, som också är den drakväktare som figurerat mest i mina kampanjer efter Denelian, som var en rollperson. Eithene är en underskön thismälva begåvad med osedvanlig viljestyrka och osedvanliga fajjtingskills, som Verduhrakh tycks ha fått upp ögonen för då hon var ranger i Sunari. Han tog alvisk gestalt under en längre tid och byggde upp ett långt och kärleksfullt förhållande med henne, för att tillslut ta henne till Consaber där de gifte sig. Först när de kommit fram avslöjade han sin sanna natur, och då hade han pretty much Eithene i sin hand redan - hon var tämligen maktlös som kvinna i sitt nya land, speciellt som hon lagligt var gift med honom. Det har inte framgått om han faktiskt tvingade henne att bli hans drakväktare eller om hon frivilligt accepterade, dock (jag tippar på det sista, men under svår press).

Eithene-Verduhrakh-relationen är komplex och baserad på en skum kompott av kärlek, bitterhet, övertygelse och förakt. Eithene har aldrig förlåtit Verduhrakh för hans svek mot henne, men samtidigt verkar hon helt övertygad om att han på det stora hela arbetar för världens och alversläktets bästa, trots att hon är snar att snacka om hur illvillig, slemmig och korrupt han är. Eithene hatar på ett sätt sitt drakväktarkall för all smärta och ensamhet hon upplevt, men samtidigt har hon ingen aning om vad hon annars skulle gjort med sitt liv, och känner att det är hennes skyldighet som godawesome (hon har 27 i en stridskonst liksom...) att försöka rädda världen från Mörkret. Därför, och för att hon aldrig helt kunnat lägga bakom sig kärleken hon en gång kände, kommer hon vara lojal till Verduhrakh och övertygad om det rätta i sitt val till tidernas ände, och bortom.

Verduhrakh å sin sida är lika snar att belöna Eithenes lojalitet som att utnyttja den. På ytan verkar det som att hon bara är ett verktyg för honom, fri att utnyttjas på de mest vidriga sätt för det Högre Syftet, men ändå kommer han alltid hela hennes skador och försöka mildra hennes smärta, ge henne gåvor och komplimanger, as far as he's able, being inhuman and all, och på något sätt alltid ta henne i försvar, alltid gripa in och hjälpa henne ur knipor i slutändan (fast den kan ligga många psykiska och fysiska skador bort). Han hyser nämnligen nån slags mer eller mindre osund fixering vid henne - det verkar inte vara det man normalt skulle kalla kärlek, utan mer nån form av rent intellektuell uppskattning för hennes skönhet och styrka, grundad i närheten de hade en gång. Ändå känner han av allt att döma svartsjuka - hon är hans, ingen annans, och hans irritation på männen hon älskat och älskar är så irrationell att han själv skäms över den.

Taethavris drakväktares lojalitet till honom är, som kontrast, helt okonstlad. Hans äldsta drakväktare är Ishan, spöket av en krigare som var Taethavris förkämpe i en überavlägsen forntid där Taethavris vördades som en gud av Ishans folk. När Taethavris tvangs gå i dvala av skador svor hans förkämpar att vaka över hans viloplats, och efter deras död klamrade sig många av dem kvar på platsen som vandöda andar. Ishan blev med tiden den främsta av dem, och upphöjd till drakväktare efter att Taethavris vaknat.

Ishans speciella natur som en okroppslig vandöd, men ändå drakväktare, tycks ha gett honom helt unika krafter. Han är den enda varelse som någonsin i mitt Mundana har uppvisat någon som helst förmåga att färdas i tiden, och han är på många sätt bland de mäktigaste drakväktarna - fysiskt ostoppbar, en fruktansvärd kämpe. Däremot är han inte överdrivet bra på att ta egna initiativ; hans obändiga lojalitet och hans oändligt långa liv har gett honom ett snävt perspektiv på tillvaron, han förstår sig egentligen bara på drakarnas planer och tidlösa, kosmiska lagar, allt annat är mest bleka, diffusa minnen. Somliga saker kan dock locka fram värdefulla fragment av känslor ur hans inre - han känner genuin vänskap till Kumbanigash, också han en uråldrig vandöd, och till rollis-Thizara, som likt Ishan har ett intimt band till andeplanet och en djupt rotad övertygelse om rätt och fel. Ishans relation till Taethavris är relativt okomplex i jämförelse; Ishan vill ha order att lyda, plain and simple, men hans forntida krigarheder har ibland varit en välkommen påminnelse för både Kumbanigash och Taethavris om att det faktiskt är meningen att de ska vara goda.

Kumbanigash, aka 'Kubbe', har jag skrivit megamycket om på forumet redan,här tex. För det här inläggets syften torde det räcka med något kort om hans relation till Taethavris, som karaktäriseras av drakens relativa passivitet. Kanske just eftersom han har en så sinnessjukt kompetent väktare som Kumbanigash, kan Taethavris välja att hålla sig undan i en mer tillbakadragen roll; faktum är att han nästan aldrig synts i bild i kampanjen. Taethavris litar fullt och fast på Kumbanigash att efter eget huvud tjäna deras gemensamma syften, och har därför alltid lämnat Kumbanigash i fred att göra som han finner bäst, ända sedan de först ingick sitt förbund, för bådas nytta, i Radh-Kamra long ago. Detta förtroende har visat sig både bra och dåligt genom åren; Kumbanigash är pretty much drakväktarnas Optimus Prime, och det är liksom essentiellt att han inte behöver springa och fråga Pappa Drake om råd så fort det krisar, men samtidigt hade Kumbanigash kanske aldrig fallit så långt ned i mörkret som han gjorde om Taethavris varit mer aktiv i att vägleda honom. Å andra sidan lärde sig Kumbanigash fruktansvärt många viktiga läxor av sin långa tid som Dark Lord, och om bandet till Taethavris varit tätare - tänk om Kubbe lyckats göra en Moróga då? Om Kumbanigash hade förfogat över en drakslav samtidigt som han förfogade över Kahars arméer hade världen nog varit mindre trevlig att vistas i idag.

Och så har vi Inalea, min favorit :gremsmirk: Eller okej, Kubbe är bäst egentligen, men det är bara för att han är liksom


Inalea är Khakras enda drakväktare. Det har inte framgått varför; kanske är hon helt enkelt för jobbig för att han ska orka med fler (lite som hans liggsår, fast sötare). I vilket fall har jag skrivit mycket om henne också tidigare, tex här och här (och där står massor om Kubbe också) och här (och där står om Kubbe och Ishan också). Deras relation är speciell i det att Khakra faktiskt tycker genuint synd om Inalea, och har lagt sig till med sitt...uhm...säregna persona nästan lika mycket för att det tilltalar henne som för att det är ett intressant sätt att utforska människors skumma psyken på. That being said; Inalea är förstås ett redskap för honom, lika mycket som Eithene är för Verduhrakh, men Khakra måste av nödvändighet vara försiktigare med Inalea, eftersom hon kan gå sönder - Verduhrakh har absolut inga sådana reservationer angående Eithene. Khakra har genom åren letat efter optimala sätt att använda Inaleas talanger utan att få henne att flippa ut, annat än på sätt som är konstruktiva för hans syften. Ett sätt har varit att ge henne långa uppdrag som spion i kontrollerade miljöer där andra kan lägga band på henne och där hon får tid att känna sig hemma, tex verkar hon ha tillbringat flera år i någon furstes harem i Raon-riket. Han har också experimenterat med raka motsatsen; att skicka henne på korta, brutala och kaotiska killing sprees. En annan metod är att ge henne stabila kompanjoner som hon inte klarar av att döda som kan hålla henne i skinnet, Kumbanigash speciellt. Å andra sidan verkar Khakra också bara tröttna på Inalea ibland, och helt sonika lämna henne åt sitt öde. Det är som om han inte riktigt kan bestämma sig för om hon är värd mödan eller ej, men hennes fullständigt unika natur och oändligt intressanta psyke får honom alltid att ta henne tillbaka igen. Hon är för användbar, för intressant, och för sorglig, för att kasseras någon gång snart. Khakra kan inte helt lita på hennes förmåga att utföra sina uppdrag, men han kan lita på hennes lojalitet och på att hon inte dör, det ser drakväktarbandet till, och han vet att hon förr eller senare alltid kommer krälande tillbaka till honom.

Inaleas syn på Khakra är svår att förklara, Khakra har likt många andra drakar egentligen knappt figurerat i bild. Men en central punkt är att hon gör vad som helst för honom, i princip, vilket Eithene och Kumbanigash aldrig skulle göra för sina drakar (Ishan däremot...). I Inaleas fall beror det inte på lojalitet så mycket som en total avsaknad av spärrar, dock - det finns inget hon är rädd för utom sig själv och Xinu, och på rätt humör drar hon sig inte för något. Skickar Khakra henne att slakta typ en barnfamilj kommer hon förmodligen förr eller senare att falla ihop i en gråtande hög när hon inser vad hon gjort, men någonstans kan hon trösta sig med att hon gjorde det för ett Högre Syfte, eftersom hon vet att Khakra är en av the good guys. Nu skulle Khakra kanske aldrig skicka henne på just ett extremt tvivelaktigt uppdrag, men både hon och han vet om det - nästan alla hemskheter hon begår i hans tjänst kan hon försöka skylla ifrån sig, vilket sort of är balsam för hennes själ. Hon kanske är ond, det tror hon nog att hon är, men hon är på de godas sida nu, och så länge hon kan känna så kan hon leva utan att bryta ihop totalt. Och om Kumbanigash kunde göra bättring och finna förlåtelse efter sin lilla Sauron-tripp...kanske finns det lite förlåtelse kvar så det räcker åt henne med? :gremfrown:

- Ymir, ingen mastodont, men kanske en dvärgelefant?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Drakväktare

Ett riktigt bra inlägg Ymir! Tackar verkligen för att du tog dig ork att skriva om detta.
Även om de rent som sagt dramaturgiska beskrivningarna saknas så ger det ändå en ganska klar bild av Drake/väktares relationer. Det är just en sådan sak som jag oroat mig för. Liksom om man har med en drake i spelet, som dessutom är på Rps sida med att hjälpa dem så kan det lätt bli kjeldjur utav dem, inte stora 'allsmäktiga' väsen. Och du gav en del input på hur man kan klara av att ha med en drakväktare utan att faktiskt blanda in draken stup i kvarten.
Vi alla vet väl liksom om att monster bara är läskiga tills man ser dem, lite samma sak med coolhet.

Och nog vet du att det du skriver är intressant för många så :gremgrin:. Vi tackar !


/poseur kaffesugen och gladare.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Drakväktare

Jag orkar inte prata om alla, fråga om nåt speciellt namn lockar typ, utan jag tar de jag för stunden tror är intressantast.
Eftersom du är så snäll och ger mig möjligheten så är det klart att jag utnyttjar den! :gremlaugh:

Du har ju skrivit mycket om dina favoriter så de har man ju ett humm om i alla fall. Men vem är Kyros av Kronodycle? Och vilka är Lithvins väktare? Månört? Är det en henéaalv? Sierskan i Nordens Torn? Är inte det "onda" alver som inte är allierade med Lithvin och drakalliansen?

Vad har Syantecaran för förhållande till sin väktare? Har inte den draken oändlig hybris, behöver den då knyta något så obetydligt som en människa/alv till sig?

Vad händer med förbannelsen hos de alver som blir drakväktare? Är det ett av de få sätten att slippa förbannelsen? Eller blir man inåtvänd efter ca 500 år fastän man är väktare?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Drakväktare [Megaspoiler: mina spelare]

Jag skrev så mycket om favoriterna primärt för att det är de som varit med mest, så det är deras psykologi och bakgrundshistorier jag har koll på. Kyros av Kronodycle tex är nån form av forn-danarthisk krigare, en åtminstone semi-ädel typ, men knappt något annat om honom har framgått - han har mest förekommit i en mindre antagonistroll i en av mina sidokampanjer, som tas upp lite här. Detsamma gäller Sierskan; hon är en blind älva, pyar förmodligen, som Teveletion, ledaren för Nordens torn, kärat ned sig i. Nordens torn är dock också en geografisk plats som tidigare var Teveletions hemvist, och det var i dess ruiner som rollisarna, mycket tillfälligt, stötte på sierskan sedan hon blivit kidnappad av cthulhudyrkande nekroeskimåer i Mörkrets tjänst (Veddos mystiska åttonde stam). Hon är fortfarande i deras våld, av allt att döma, men jag har stora planer för just henne. That being said så, jo, hon är på Nordens torn sida, dvs de onda alvernas, men Lithvin är just så subtil att hon kan spela ett dylikt dubbelspel - hon tror sig kunna använda Teveletion och co mot Mörkret, med Sierskans hjälp. (Jag tror inte Sierskan är helt medveten om att hon är drakväktare, for some reason).

Månört har figurerat en del. Hon är en Dansare, dvs en alvlik, ljusskimrande miniatyrvarelse från Skugglandet, men hon tycks kunna uppenbara sig även i typ henéastorlek. Hon duger inte som krigare, i likhet med resten av Lithvins väktare, men hon är en utmärkt budbärare och spion, kapabel att bli osynlig och färdas mellan världar på ett sätt bara Ishan kan matcha. Hon har ofta på Lithvins uppdrag vakat över rollis-Nicoz dotter, som likt resten av hans barn åtrås av Dimmornas Herre i Skugglandet. Månört är entusiastisk, sympatisk och livfull; hon är en Dansare, ilska och vemod ligger inte i hennes natur. Däremot är hon långt mer eftertänksam och försiktig än andra av sitt slag, Lithvin hade aldrig rekryterat henne annars.

Syantecarans förhållande till Aveura är faktiskt ganska intressant. Aveura är en mäktig krigare, som fungerar i nån slags odefinierad kapacitet som Syantecarans högra hand, och därmed har en väldigt oklar men otvetydigt inflytelserik roll i Menon-Auns makthierarki (jfr Darth Vaders roll i Rymdimperiet). Alla utom de modigaste av generaler lyder hans ord, eftersom de mycket väl kan komma från Syantecaran själv.

Menon-Auns folk vördar Syantecaran som en gud, en inställning han uppmuntrar, och ger honom offergåvor. Aveura offrades som spädbarn till draken, som såg hans potential och lät honom leva, knöt honom till sig och uppfostrade honom Sparta-style till en formidabel men fascistoid krigare. Aveura har således alltid varit drakväktare, och känner inte till något annat - hans lojalitet till Syantecaran är därför blind i ordets rätta bemärkelse. Han kommer (sannolikt) kämpa fanatiskt för sin drake oavsett hur många skändligheter Syantecaran begår, oavsett hur djupt han faller. Jag tror att en del intressant hade kunnat uppstå ur vad som skulle hända om Aveura någon gång trots allt kom att tvivla, tex om hans prioriteringar fuckades upp - av kärlek, tvivel, vad som helst. Jag har idéer på nåt sånt, om jag nånsin tar upp min döda Västlandenkampanj igen - Aveura skulle under Menon-Auns invasion av Mûhad förälska sig i Vavvas rollis, en krigarkvinna från Momolan, och börja betyga henne sin vördnad genom att bränna och skövla byar och låta bygga väldiga skulpturer av döda och döende mûhadiner i hennes väg. Han vet liksom inte bättre, han tror att alla kvinnors önskedröm är Timur Lenk.

Och ang. inåtvändhet...that's simple. Vissa alver blir ju aldrig inåtvända, utan Ansvarsfulla istället. Lämpligt drakväktarmaterial är ju till stor del sådana typer. Annars spelar det kanske ändå inte så stor roll - Mörkret har i princip anlänt redan, ingen alvisk drakväktare som förekommit i kampanjen (Eithene, Sierskan, Första Snön, Denelian) har varit drakväktare i mer än ett sekel, och ingen av dem, sannolikt, kommer överleva Mörkret i min kampanj. Det skulle vara Snön då, hon är för söt för att dö. :gremsmirk:

- Ymir, får se
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Men det jag undrar är helt enkelt tips för hur det ska gå till så det blir snyggt. Hur ska man förklara och spela på bandet mellan Drake/väktare. Hur känns det?
Hur ska man utmåla förmågorna som ges?
Jag har beskrivit det hela som en obehaglig främmande känsla för de rollpersoner som blivit väktare. Hjärtat som efter att bandet skapats slår onaturligt hårt i bröstet, så hårt att de ibland själva kan höra sin puls och så det känns som att det ska slå sig ut ur bröstet. Underliga rysningar som kommer sig av att det känns som energi rusar genom blodet, sinnesförändringar i form av att ibland av misstag se magiska auror och en överkänslighet för ljud. Drakarna är ju extremt magiska varelser så jag har kört på att väktarskapet är ett slags fribiljett in i den världen vilket dock kan vara rätt otrevligt med tanke på det mänskliga sinnets begränsade sätt att uppfatta världen (jämför med Neo när han börjar se matrixen i The Matrix tex). En sjukt overklig upplevelse helt enkelt som smyger sig på allt mer och mer dvs ett slags semipermanent stadie av ev syratripp.

Sen har jag kört med att de fysiska förändringarna kommer sakta och gradvis som en otrevlig överraskning. Naglar som faller av en efter en för att ge plats för klor, drakfjäll som börjar dyka upp på kroppen mer och mer, horn som sakta börjar växa ur pannan osv. En spelare blev rätt illa till mods av att en dag upptäcka att han grät tårar av blod istället för vanliga tårar och att hans blod dessutom hade blivit svart och frätande.

Bandet mellan draken och väktaren har jag skildrat som ett slags starkt empatiskt band dem emellan. Väktaren kan känna drakens känslor var än denna befinner sig. Drakens känslor är....annorlunda än mänskliga varvid även detta blir en underlig upplevelse.
Jag har även kört med att draken och väktaren har en ständig telepatisk kontakt och att draken kanske ibland får för sig att kommentera spelarens tankar dvs en smått obehaglig upplevelse om att ha någon som då och då spionerar på ens tankar.

Sebastian - som nu är färdig med sista kapitlet till alvboken (den verkar bli feta 176 sidor lång! :gremcool: )
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Okej tack för den här lite mer ingående beskrivningen nu tack.

Jag har nu gjort en spelare till drakväktare, och vi har spelat en två spelträffar med detta. Bandet har jag beskrivit utifrån mitt perspektiv och blandat med den hjälp jag fick här på forumet. Bandet är ju konstant så även vidare idéer är ju välkomna. Bandet har gjort personen ganska illamående, nästantill sjuk utav en form av vitalitet som kroppen har fått.
Hans hjärta bultar precis som du nu sa, nästan så att det känns som det ska "hoppa ut". Vidare så har jag beskrivit att han känt någon form av "andra" känslor, ungefär minnesbilder eller plötsliga attacker. Ungefär som panikångest, det bara kommer på en välditg kraftig för att helt underligt, bara försvinna strax senare. Olika känslor, som plötsligt kan lysa igenom honom för att bara försvinna. Sen en väldig känsla av närvaro, det närmaste man kan beskriva det var som en blandning mellan en förälders omfamning och en älskares omfamning.
Det lilla han märkt fysiskt är som sagt stark puls, som han tillochmed har hört. Han hud har övergått till att vara normalfärgad, nästan lite mer rödaktig än hans tidigare gråa sjuka ton, eftersom han konstant varit sjuk i månader.

Men dina idéer om att plötsligt känna/se magiska auror är riktigt klockrent, det ska jag verkligen få in snyggt någon gång. Kanske när bandet har spelats på lite mer, och det börjar bli en konstant del av karaktären.

Jag kör på att draken/väktare hela tiden delar känslor(har kanske gått fram nu men) hela tiden, men bara tankar när dom är i närheten av varandra. Helt enkelt så får väktaren ungefär samma förmåga som draken besitter i dennes närhet. Det kanske går att förklänga med magi om draken så skulle vilja.

Och jag funderar på hurvida fysiska saker skall utvecklas. Jag vill gärna ha det lite mer subtilt än svans och horn om ni förstår vad jag menar.
Jag har ju även ,ifrån Ymir, att drakarna är väldigt individuella och således inte har exakt samma förmågor.
Men då det inte är helt känt vilka "drakförmågor" väktarens drake besitter så är det ju lite upp till mig att hitta på.
Jag gillar dock vääääldigt starkt idén med blodstårar, det är så sjukt snygg oavsett. Och som ingrodd vampire-spelare så lockar det mig väldigt mycket. Att det sen dessutom fräter sönder hans kläder är ju så klockrent. Får jag min spelare/hans karaktär att gråta över något riktigt djupt och det blir snyggt, så skall jag absolut kasta in lite svarta frätande tårar.
Annars funderar jag på ödleaktiga ögon, med röda pupiller (just becuse its cool)


Underbar anekdot om alv-boken btw :gremgrin:

/poseur kaffet är slut
 

Girolamo

Veteran
Joined
27 Jun 2019
Messages
55
Detta var en bra tråd. Precis vad jag suttit och letat efter. =)
Jag har själv planer på att göra en spelare till drakväktare i min kampanj.
Hade planer på att Gohlbrandh i Utmark på något sätt skulle skulle binda en av rollpersonerna som är lite vild och pyromanisk av sig. =)
Men efter att ha läst detta så kanske han inte är så villig att ta sig en ny drakväktare?
Ett alternativ är att de lyckats döda Moróga men att demonen i tollens fäste håller på att frigöras och att de då måste sluta en pakt?
Annars kanske jag kan få till det så att Morógas band på något sätt överförs till rollpersonen vid dennes död?
Det skulle kunna vara en bra anledning till att draken ej är villig att hjälpa rpn för mycket. Samt att göra sig av med rpn just nu kanske inte är det bästa, med tanke på det kommande mörkret. Så draken får helt enkelt gilla läget. Han är ju trots allt fri från sin förra härskare.
Senare i kampanjen har jag planer på att rollpersonerna ska kastas bakåt i tiden (dricka blå hästens blod?) för att kunna motverka Mörkrets framfart, och detta kommer få konsekvenser för deras drakväktarband. Eftersom drakar är magiska väsen så antar jag att de behärskar någon form av kronotropisk magi, vilket kan förklara varför draken helt plötsligt (i det förflutna) känner närvaron av en annan person i sitt band (något fördunklad och blandad med kronotropiska flöden).
Han kan då dra slutsatsen att något stort kommer att hända i framtiden och detta kan då komma att stärka deras band. Vilket även kan vara anledningen till att draken från början valde att knyta rollpersonen till sig.

En fråga, finns det några dvärgar, tiraker eller misslor som är drakväktare eller är det bara människor och alver som kan bli det?
 
Top