Torbern Klason
Gammal rollspelsräv
Efter vägsändes värdshus så blev det dags för ännu ett äventyr. Gruppen är till största del barn i åldern 7-13 år samt en förälder till barnen, så håll detta i tankarna när äventyret upplevs som lite töntigt. I vanlig ordning så lånar jag fritt från Disney, Dreamworks, bröderna Grimm, Ärans väg och Svavelvinter.
Dvärgsmederna Okald och Baldinor hade fått slut på järn och nu var Utkantes välstånd hotat igen. Skördesäsongen står för dörren och det saknas, liar, hackor, spador osv. För att inte tala om att Utkantes frivillig armé är i behov av upprustning. De frågar äventyrarna om inte de kan ta smedernas stora vagn som dras av deras tama bockar, nämligen Bockarna bruse. Byn de ska till ligger cirka 1 dagsmarsch ifrån Utkante och kallas Grymme. Den ligger vid den oranga pilen på kartan. Där ska de träffas deras kusin Gärn Järneke som kan förse dem med mycket gott järn.

När de mot senare delen av eftermiddagen kommer fram till bron och trampar över den så hör de en röst som säger "Vem trampar på min bro"? Till deras förvåning så håller ett grönt träsktroll till under bron. Trollet som heter Shrek och han berättar att han hade så smutsiga kläder och ville tvätta dem innan han gick tillbaka till sitt träsk för att träffa fru och barn. Men då hade köpmannen Carl F, en fetlagd dvärg, stannat och sålt lite tvättmedel. Det hetter Farmor Gunillas magiska tvättmedel - Super 10. Vidare hade han sålt schampoo som hette Huvud och Axlar, samt hudkräm med namnet Farmor Gunillas silkeslena hudkräm, för hårda hudar.
Tvättmedlet fungerade tydligen superbra, förklarar en sarkastigt Shrek, för det löste upp all smuts och mina kläder också. Så nu sitter jag naken under bron. Schampot löste upp allt hår så nu är jag flint och hudkrämen gjorde mig helt grön.
Shrek undrar ifall äventyrarna kunde bege sig till Byn Grymme som ligger runt hörnet och kontakta hans väl Åsnan, en talande åsna som kan komma med nya kläder och lite deoderant, för hans fru och barn börjar nog bli oroliga. Som tack för hjälpen så kan tänkas ge dem 5 guldmynt var.
Spelarna tycker att de kan hjälpa till och skyndar sig mot Grymme. Men knappt hinner de iväg för de möts av en gammal kvinna som jagas av tre beväpnande män. Kvinnan ber äventyrarna om beskydd och de säger åt de tre beväpnande männen att lägga ner sina vapen och lämna kvinnan ifred. Men männen säger att konflikten angår inte dem och de gör ett stort misstag om de vill beskydda kvinnan. Det vill sig inte bättre att strid utbryter och de 5 äventyrarna gör processen kort med de tre männen.
Kvinnan förklarar att hon är Talyssa, en kringresande druid från Tor-Gallas. Männen som attackerade henne var ute efter Erbenetz kungakrona som hon har i sin packning. Hon tar därefter fram kronan och visar den för rollpersonerna. De blir överraskade över denna dyrgrip och hon förklarar att kronan måste föras till Turgas Stenar Orange pil, via Baron Bävelid borg. Det är nämligen han som ska krönas vid stenarna, förklarar Talyssa. Äventyrarna tar henne under sitt beskydd och när byn Grymmas vid skymningen.
Inne på värdshuset så samlas byn för att höra kvinnan berätta legenden om Turgas Tänder och hur en kröning av Baron Bävelid kommer bidra till välstånd i naturen för hela dimmiga dalen. När Talyssa ska visa kronan för folket så visar sig att den har blivit stulen. Det blir mycket vrede och hårda ord och äventyrarna misstänks ligga bakom det hela. Talyssa lugnar ned stämningen genom att genomför en trollformel som visar vart kronan tagit vägen. Det visar sig att magikern Larintha lagt beslag på kronan. Äventyrarna beger sig till hennes hus om natten och bankar på dörren. Ingen öppnar och de bestämmer sig för att dyrka upp dörren och finner magikern Larintha hålla på att pilla med kronas samtidigt som verkar besvärja fram något. Det utbryter strid och magikern Larintha ber dem att lämna henne ifred. Hon säger till dem att de inte förstår vilka krafter som är i görningen och att hon vill stoppa en katastrof för att bryta fram. Sedan kastar hon en vindpust på dem som blåser iväg sällskapet ut genom dörren och rätt ned i grisarnas inhägnad. Med grisavföring över kroppen blir äventyrarna arga och bestämmer sig för att möta hårt med hårdare. Men då dyker en Gnom upp ur marken och den är osårbar mot alla pilar och spjut som kastas mot den. Orla Månsilver spänner sin båge och lyckas med drakslag när hon siktar på magikern Larintha och segnar ner och dör. Gnomen vänder om och plockar upp magikern Larintha och bär henne på sina armar ned i jorden till dödsriket med orden av jord är du kommen och av jord skall du åter bliva. Spelarna fattar inte riktigt vad som hänt med de hittar kronan och tar tillbaka den till Talyssa. Sedan sover de på värdshuset.
På morgonen så söker de upp Gärn Järneke som förser dem med järn. Herr Järneke förklarar emedan han lastar att bockarna vet vägen tillbaka till Utkante så spelarna kan fokusera på sitt uppdrag att ta druidkvinnan till Turgas Tänder. De möter även Shreks kompis åsna och går tillsammans med honom för att handla kläder. De träffar på köpmannen Carl F. som står och säljer kläder och sin nya deoderant YXA. Åsnan tycker att Carl F verkar vara en trevlig prick men äventyrarna blir arga på honom och vill ha sina pengar tillbaka för alla skräpprodukter som han sålt till dem. Gruppens magiker, alven Galvander går fram och lägger sömn på Carl F för att sedan tömma hans fickor på guldmynt. Åsnan får panik och tillkallar byvakten som kommer. Åsnan förklarar för byvakten att spelarna försöker råna Carl F och slagit ned honom så han är medvetslös. Spelarna misslyckas totalt med att övertala vakten att det är en riktigt lurendrejare som är en brottslig. Men Åsnan står på sig och menar att Carl F. är en god person. Vakten vill slå spelarna i bojor men Carl F. vaknar och vill inte att spelarna ska hamna i fängelset men om de betalar 50 guldmynt som plåster på såren så blir allt bra. Det är en mycket sur skara som får skramla ihop pengar och köpa sig fria. Åsnan köper deoderanten Yxa och lite kläder och beger sig av till Shrek.
Spelarna slår nu följe med Talyssa och efter några dagar når de fram till Baron Bävelid. Han rider ut med 20 knektar och nu börjar folk runt om i Dimmiga dalen att strömma till och det blir en stor skara så efter 2 dagar når fram till Turgas Tänder. Vid skymningen börjar Talyssa ritualen men något verkar gå fel. För himlen blir mörk och plötsligt förändras den gamla kvinnan och blir skräckinjagande. Himlen öppnar sig och det blir som en portal till en annan dimension. Talyssa sätter inte kronan på Baron Bävelid ut sätter den på sitt eget huvud och utropar Era dårar, med denna krona kan jag öppna en portal för Sathmog att ta sig in i denna värld.
Blixtar slår ned och bländar alla, och där Talyssa stod öppnar sig marken och upp börjar Sathmog komma. Baronen blir rädd och soldaterna ännu räddare. Spelarna undrar vad de ska ta sig till men då dyker köpmannen Carl F. upp med en vagn med magiska kastspjut och pilar. Han slår upp ett baner där det står "magiska kastspjut och pilar, 1 GM styck". Baronen beväpnar sina män och går till angrepp mot Sathmog som börjar få upp huvudet genom hålet. Spelarna ser att deras vapen är maktlösa men Krisanna kommer ihåg att hon fått tag på Alikimedes dolk, den lyser med ett blått ljus. Hon stormar fram och slår till Sathmog rätt i pannan och BOOOOOM! Allt exploderar och alla slängs omkull. Krisanna är tätt på död men Galvander lyckas hela upp henne.
Baron Bävelid förklarar högtidligt att Carl F. får allmän amnesti för alla sina brott och blir dimmiga dalens hedersmedborgare....mycket till äventyrarna förtret. Baronen ger äventyrarna i uppdrag att föra Carl F. tillbaka till utkante och ordna en fest för honom. Motvilligt går de med på detta.
Här tar äventyret slut och kommer följas upp med Suckarnas torn
Dvärgsmederna Okald och Baldinor hade fått slut på järn och nu var Utkantes välstånd hotat igen. Skördesäsongen står för dörren och det saknas, liar, hackor, spador osv. För att inte tala om att Utkantes frivillig armé är i behov av upprustning. De frågar äventyrarna om inte de kan ta smedernas stora vagn som dras av deras tama bockar, nämligen Bockarna bruse. Byn de ska till ligger cirka 1 dagsmarsch ifrån Utkante och kallas Grymme. Den ligger vid den oranga pilen på kartan. Där ska de träffas deras kusin Gärn Järneke som kan förse dem med mycket gott järn.

När de mot senare delen av eftermiddagen kommer fram till bron och trampar över den så hör de en röst som säger "Vem trampar på min bro"? Till deras förvåning så håller ett grönt träsktroll till under bron. Trollet som heter Shrek och han berättar att han hade så smutsiga kläder och ville tvätta dem innan han gick tillbaka till sitt träsk för att träffa fru och barn. Men då hade köpmannen Carl F, en fetlagd dvärg, stannat och sålt lite tvättmedel. Det hetter Farmor Gunillas magiska tvättmedel - Super 10. Vidare hade han sålt schampoo som hette Huvud och Axlar, samt hudkräm med namnet Farmor Gunillas silkeslena hudkräm, för hårda hudar.
Tvättmedlet fungerade tydligen superbra, förklarar en sarkastigt Shrek, för det löste upp all smuts och mina kläder också. Så nu sitter jag naken under bron. Schampot löste upp allt hår så nu är jag flint och hudkrämen gjorde mig helt grön.
Shrek undrar ifall äventyrarna kunde bege sig till Byn Grymme som ligger runt hörnet och kontakta hans väl Åsnan, en talande åsna som kan komma med nya kläder och lite deoderant, för hans fru och barn börjar nog bli oroliga. Som tack för hjälpen så kan tänkas ge dem 5 guldmynt var.
Spelarna tycker att de kan hjälpa till och skyndar sig mot Grymme. Men knappt hinner de iväg för de möts av en gammal kvinna som jagas av tre beväpnande män. Kvinnan ber äventyrarna om beskydd och de säger åt de tre beväpnande männen att lägga ner sina vapen och lämna kvinnan ifred. Men männen säger att konflikten angår inte dem och de gör ett stort misstag om de vill beskydda kvinnan. Det vill sig inte bättre att strid utbryter och de 5 äventyrarna gör processen kort med de tre männen.
Kvinnan förklarar att hon är Talyssa, en kringresande druid från Tor-Gallas. Männen som attackerade henne var ute efter Erbenetz kungakrona som hon har i sin packning. Hon tar därefter fram kronan och visar den för rollpersonerna. De blir överraskade över denna dyrgrip och hon förklarar att kronan måste föras till Turgas Stenar Orange pil, via Baron Bävelid borg. Det är nämligen han som ska krönas vid stenarna, förklarar Talyssa. Äventyrarna tar henne under sitt beskydd och när byn Grymmas vid skymningen.

Inne på värdshuset så samlas byn för att höra kvinnan berätta legenden om Turgas Tänder och hur en kröning av Baron Bävelid kommer bidra till välstånd i naturen för hela dimmiga dalen. När Talyssa ska visa kronan för folket så visar sig att den har blivit stulen. Det blir mycket vrede och hårda ord och äventyrarna misstänks ligga bakom det hela. Talyssa lugnar ned stämningen genom att genomför en trollformel som visar vart kronan tagit vägen. Det visar sig att magikern Larintha lagt beslag på kronan. Äventyrarna beger sig till hennes hus om natten och bankar på dörren. Ingen öppnar och de bestämmer sig för att dyrka upp dörren och finner magikern Larintha hålla på att pilla med kronas samtidigt som verkar besvärja fram något. Det utbryter strid och magikern Larintha ber dem att lämna henne ifred. Hon säger till dem att de inte förstår vilka krafter som är i görningen och att hon vill stoppa en katastrof för att bryta fram. Sedan kastar hon en vindpust på dem som blåser iväg sällskapet ut genom dörren och rätt ned i grisarnas inhägnad. Med grisavföring över kroppen blir äventyrarna arga och bestämmer sig för att möta hårt med hårdare. Men då dyker en Gnom upp ur marken och den är osårbar mot alla pilar och spjut som kastas mot den. Orla Månsilver spänner sin båge och lyckas med drakslag när hon siktar på magikern Larintha och segnar ner och dör. Gnomen vänder om och plockar upp magikern Larintha och bär henne på sina armar ned i jorden till dödsriket med orden av jord är du kommen och av jord skall du åter bliva. Spelarna fattar inte riktigt vad som hänt med de hittar kronan och tar tillbaka den till Talyssa. Sedan sover de på värdshuset.
På morgonen så söker de upp Gärn Järneke som förser dem med järn. Herr Järneke förklarar emedan han lastar att bockarna vet vägen tillbaka till Utkante så spelarna kan fokusera på sitt uppdrag att ta druidkvinnan till Turgas Tänder. De möter även Shreks kompis åsna och går tillsammans med honom för att handla kläder. De träffar på köpmannen Carl F. som står och säljer kläder och sin nya deoderant YXA. Åsnan tycker att Carl F verkar vara en trevlig prick men äventyrarna blir arga på honom och vill ha sina pengar tillbaka för alla skräpprodukter som han sålt till dem. Gruppens magiker, alven Galvander går fram och lägger sömn på Carl F för att sedan tömma hans fickor på guldmynt. Åsnan får panik och tillkallar byvakten som kommer. Åsnan förklarar för byvakten att spelarna försöker råna Carl F och slagit ned honom så han är medvetslös. Spelarna misslyckas totalt med att övertala vakten att det är en riktigt lurendrejare som är en brottslig. Men Åsnan står på sig och menar att Carl F. är en god person. Vakten vill slå spelarna i bojor men Carl F. vaknar och vill inte att spelarna ska hamna i fängelset men om de betalar 50 guldmynt som plåster på såren så blir allt bra. Det är en mycket sur skara som får skramla ihop pengar och köpa sig fria. Åsnan köper deoderanten Yxa och lite kläder och beger sig av till Shrek.
Spelarna slår nu följe med Talyssa och efter några dagar når de fram till Baron Bävelid. Han rider ut med 20 knektar och nu börjar folk runt om i Dimmiga dalen att strömma till och det blir en stor skara så efter 2 dagar når fram till Turgas Tänder. Vid skymningen börjar Talyssa ritualen men något verkar gå fel. För himlen blir mörk och plötsligt förändras den gamla kvinnan och blir skräckinjagande. Himlen öppnar sig och det blir som en portal till en annan dimension. Talyssa sätter inte kronan på Baron Bävelid ut sätter den på sitt eget huvud och utropar Era dårar, med denna krona kan jag öppna en portal för Sathmog att ta sig in i denna värld.
Blixtar slår ned och bländar alla, och där Talyssa stod öppnar sig marken och upp börjar Sathmog komma. Baronen blir rädd och soldaterna ännu räddare. Spelarna undrar vad de ska ta sig till men då dyker köpmannen Carl F. upp med en vagn med magiska kastspjut och pilar. Han slår upp ett baner där det står "magiska kastspjut och pilar, 1 GM styck". Baronen beväpnar sina män och går till angrepp mot Sathmog som börjar få upp huvudet genom hålet. Spelarna ser att deras vapen är maktlösa men Krisanna kommer ihåg att hon fått tag på Alikimedes dolk, den lyser med ett blått ljus. Hon stormar fram och slår till Sathmog rätt i pannan och BOOOOOM! Allt exploderar och alla slängs omkull. Krisanna är tätt på död men Galvander lyckas hela upp henne.
Baron Bävelid förklarar högtidligt att Carl F. får allmän amnesti för alla sina brott och blir dimmiga dalens hedersmedborgare....mycket till äventyrarna förtret. Baronen ger äventyrarna i uppdrag att föra Carl F. tillbaka till utkante och ordna en fest för honom. Motvilligt går de med på detta.
Här tar äventyret slut och kommer följas upp med Suckarnas torn