Nekromanti Drakar

Malakhai

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
157
Location
Kallinge / Blekinge
Drakar å Demoner.... jaja... måste säga att som första gångs lir så finns det inte mkt som slår det.... satans vilken känsla.... Jaja... men men.. synd att de är "dött"... mer DOD åt folket... å då menar jag INTE Chronopia!!!!


Kardinales bepansrade högernäve....
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
<em>satans vilken känsla</em>

Verkligen? Har du testat att spela det igen efter några års uppehåll... Ingen särskild känsla då inte... Problemet är att folk inte inser att de hade samma problem då som nu, fast de inte la märke till det då...

/Gollum - ingen nostalgiker

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Har du testat att spela det igen efter några års uppehåll... Ingen särskild känsla då inte...

Jag har testat detta med mycket goda resultat. Inklusiva andra positiva känslor än nostalgi.

Problemet är att folk inte inser att de hade samma problem då som nu, fast de inte la märke till det då...

Nej, det kan jag inte hålla med om. Rollspel är upplevelsebaserat. Om ingen inblandad upplever något fel så finns det IMHO inget fel. Att endel som nu kommer tillbaka till spelet blir besvikna beror på att de har förändrats och upplever spelet annorlunda.

Jag stör mig också på vissa saker i DoD men inget system är perfekt. DoD står sig imho rätt bra bland de moderna spelen på grund av sin stabila basic-roleplaying grund. DoD är litet primitivt som system sett men det är IMHO inte mycket sämre än t.ex Eon eller Storyteller. De äldre varianterna, t.ex DoD-87 (svart bok, röd text) är i min mening klart bättre, på grund av sin enkelhet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst är det härligt at spela det.
Synd bara att man ite spealr det så ofta längre. Det var alldeles för länge sedan.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bästa nybörjarspelet

"måste säga att som första gångs lir så finns det inte mkt som slår det...."

Jodå. En hel del, faktiskt.

Jag ska inte börja rabbla, men jag anser (faktiskt) att de bästa nybörjarspelen som finns på den svenska marknaden idag är Vägen, Quo Vadis? och Ansgar - de har ett enkelt och lättfattligt regelsystem och välskrivna och öppna äventyr med massor med tips till spelledaren. Att de dessutom innehåller ett diskussionsunderlag, och på så sätt snabbt åtgärdar koboldande och underlättar rollspelande, är ett plus, och jag ser ingen som helst negativ ton i att de egentligen skrevs som material för konfirmationsundervisning.

Sen kan jag nämna en hel kasse med andra spel som också lämpar sig bättre som nybörjarspel, men jag lovade att inte rabbla... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Vad är det egentligen du gillar med Drakar och Demoner - regelböckernas utformning och nostalgiska look, eller spelvärlden? Personligen anser jag att det hänger helt och hållet på spelvärlden och att man bör ta det regelsystem man föredrar till den. Vissa passar för all del bättre, andra sämre, men det är sällan någon som inte litet improvisation kan ordna. För mig ligger nostalgin i det gamla systemet, rollformulärerna och terminologin. Spelvärlden Ereb Altor känns dock oerhört tam idag - ytterligare en kopia helt enkelt, till vilka för övrigt jag anser att Mundana också kan sälla sig. Inget svenskt rollspel har egentligen lyckats med en bra, klassisk fantasyvärld, anser jag.

MVH
Daniel Hedengren
- gör forumdebut
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vad är det egentligen du gillar med Drakar och Demoner - regelböckernas utformning och nostalgiska look, eller spelvärlden?

Ereb Altor kom långt efter DoD och jag ser det som en separat företeelse. De flesta spel jag spelat med DoD har varit i någon spelledares egen värld.
Jag tycker systemet har en slags grovhuggen charm. Det är enkelt och primitivt men det fungerar bra. Den version jag köpte var inget färdigt rollspel med dagens mått mätt men personligen ser jag det som en fördel.

Inget svenskt rollspel har egentligen lyckats med en bra, klassisk fantasyvärld, anser jag.

Det kan jag hålla med om. Därför föredrar jag egenkonstruerade världar.
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
<I>Spelvärlden Ereb Altor känns dock oerhört tam idag - ytterligare en kopia helt enkelt, till vilka för övrigt jag anser att Mundana också kan sälla sig.[/i]

Kopia av vad?

/Erik, som inte riktigt hänger med i svängarna...

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Av det mesta, anser jag. Inspiration av Europa ser man redan när man vecklar upp kartan, men det är mindre viktigt. Ta några TSR-världar, Tolkien - det finns mycket. Spelvärlden Ereb Altor är inte unik på något sätt. Det gör den inte dålig, bara inte unik.

MVH
Daniel Hedengren
- måste gå och handla snart
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
<em>Jag tycker systemet har en slags grovhuggen charm. Det är enkelt och primitivt men det fungerar bra. Den version jag köpte var inget färdigt rollspel med dagens mått mätt men personligen ser jag det som en fördel.</em>

Javisst, det kan jag hålla med om. Det är enkelt, grovt och charmigt. För mig räcker det mer än väl. Dock tror jag att det är få som spelar Drakar och Demoner idag utan att "svärtas" ned av de nostalgiska känslorna som det framkallar.

MVH
Daniel Hedengren
- virrig
 
Top