Nekromanti Drakar och Demoner i Fenix nr 4

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Drakar och Demoner i Fenix nr 4

[Jag har flyttat detta från Drakar-forumet, eftersom det innehöll bra tankar som jag gärna får feedback på här på Fenix-forumet]

För det första.. En stilla undring.. Detta [postning av tips om Fenix i de separata forumen, M:s anmärkning] tycker jag i regel känns som 1) Reklam och 2) Korspostning.. Detta tillsammans då det finns likadana trådar i Westernforumet, Eonforumet och skräckforumet.. Visst är det olika saker som förekommer i tidningen och visst hör det kanske hemma på respektive forum för att upplysa om att det finns något i Fenix att hämta.. Fast som jag ser det blir det då mer reklam, för de som redan prenumererar kommer ändå att få reda på detta.. Alltså riktar detta sig mot de som inte prenumererar? Jag hade väl varit mindre ogillande över att ni postade i en tråd (såsom ni gjort förut) men massivt postning i fyra forum..? Är det inte att gå lite över linjen?

För det andra.. Jag har upptäckt att jag inte har någon nytta utav Fenix.. Varför det? Jo, för att jag mestadels bara spela gamla svenska spel (och nya utländska).. Som det är nu så är det egentligen inget som tilltalat mig i någon av tidningarna jag fått hittills.. Jätteroligt att det kommer saker till DoD6, men jag har ingen nytta utav det.. Var finns alla de generellare artiklarna? Vad man bör tänka på när man skapar en värld.. Hur en stad ser ut.. Viktiga delar i ett värdshus.. Recensioner på andra (roll)spel.. Annorlunda syner på miljöer.. Konventsuppföljning.. Sannorlikhetslära inom tärningar.. etc.. Som det är nu så finner jag bara 3-5 sidor intressanta i en tidning som består av drygt 40 sidor..

För det tredje.. Skulle det vara intressant att ha med någon av mina egna rollspelstipsartiklar? Jag vill mest ha med den som reklam för något kommande.. För att upplysa om saker som kan komma upp på nätet i en framtid..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte visste var han skulle posta tråden, så hör detta inlägg bättre hemma i Fenixforumet så flytta gärna inlägget dit
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Några funderingar

För det första är det synd att det inte finns material i Fenix som intresserar dig. Vad man tycker är av intresse varierar självklart, jag kan själv i nummer 4 få ihop 13 till 14 sidor som inte är systembundna, plus att äventyret till Eon inte har några stats så det går att använda enkelt till vad som helst, samma sak med spelledartipsen till Trudvang. Så då blir det ett 20-tal generellt användbara sidor.

Det gör ju inte dig gladare, eftersom du bara hittar 3-5 sidor som är intressanta. Men lite mer än 3-5 sidor generellt material har vi väl med i de senaste tre numren?

Nummer 1 var väl den som hade minst antal sådana artiklar, där egentligen enbart Fågel Fenix reser sig ur askan var en generell rollspelsartikel. Även d20-artiklarna är i min mening såpass generella att de går att använda utan vidare till nästan vilket rollspel som helst, men om vi räknar lågt är det ändå bara 2 sidor.

Nummer 2 hade 7 sidor generellt rollspelspelmaterial. Zepplinare, Skuggor över Rom och Area 51.

Nummer 3 hade 7 sidor generellt rollspelsmaterial. Fenix Amerikanska Action-äventyrsgenerator och Roller vid spelbordet.

Nummer 4 hade 9 sidor generellt rollspelsmaterial, Att spelleda skräck och Att ridas av maran.

Lägg till detta Birger Barbaren, diverse intervjuer, produktpresentationer och reportage av allmän karaktär, så tror jag inte att det är avsaknad av generellt material som är problemet, utan det faktum att du inte finner artiklarna intressanta.

Så vad göra?

Hjälpa oss att få intressantare artiklar, användbara artiklar, abolut som din rollspelstipstråd.

Men samtidigt måste man komma ihåg att generella artiklar inte kommer att få mer plats än de får idag, eftersom vi måste ha med det systembundna, och allt det andra också. Såvida vi inte hittar på nån smart lösning för det, och plötsligt får möjlighet att gå upp i sidantal, men som det ser ut idag är runt 5-10 sidor generellt material ungefär vad vi kan ha med i varje nummer.

Vad tycker ni andra läsare?

M.
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Drakar och Demoner i Fenix nr 4

Och vi hann givetvis svara privat medan meddelandet var borta... Men vi kan ju köra ett kort svar här oxå;-)

Nej, vi tycker inte att vi ägnat oss åt oetisk korspostning för att vi på olika forum berättat om vilka artiklar i det nya numret som kan vara intressant för läsarna av just det forat. Innehållet i de olika postningarna vände sig specifikt till de som läste det och berättade inte om allt som fanns i tidningen. Som exempel kan nämnas att vi inte ens nämnde alla artiklar på skräcktema när vi postade på skräckrollspelsforat, utan bara de som kombinerade skräck och rollspel. Vad gäller reklam så... Uppmanade vi inte folk att köpa tidningen;-)

Trist att du inte hittar mer av intresse i tidningen. Trots att vi ständigt utökar sidantalet är även 48 sidor i minsta laget för att få med allt vi vill, och skulle det bli ekonomiskt möjligt har vi ingenting emot att göra tidningen långt mycket tjockare i framtiden;-) Tills dess är det alltid bra att få synpunkter på den mix vi har på artiklarna i dagsläget.

Slutligen får du gärna skicka in artiklar till Fenix:) Kan inte garantera publicering innan vi har sett dem, men... Alltid kul att ha fler att välja på.

/a & t
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Re: Drakar och Demoner i Fenix nr 4

Haha... och precis när jag skickat svaret på PM:et ni skickade så ser jag att ni svarat här.. Nåja.. För att få det "officiellt".. Jag tänker inte tjafsa mer om korspostandet, då jag gav mina slutliga argument i PM:et och jag förstår hur ni tänker precis som jag hoppas jag fått er uppmärksammade på hur jag tänker..

"Trist att du inte hittar mer av intresse i tidningen."
Det är nog mycket vilka rollspels jag spelleder men även min egen smak som spelar in, såsom Magnus Seter skrev i hans svar i denna tråd.. Många har gått över till att spela DoD6 eller Eon medan jag fortfarande sitter kvar och spelar gamla system och världar som jag modifierat.. I Sinkadus så fann jag nästan varenda DoD-artikel intressant, så om jag hade spelat några av spelen som ni har med så hade jag säkert varit positivare.. Jag är väl en utdöende minoritet..

"Slutligen får du gärna skicka in artiklar till Fenix:)"
Tja, om det inte stör er att artiklar redan är publicerade på nätet så kan jag rekommendera att ni tar kontakt med Faehrengaust, då hans artiklar på www.theproject.com håller väldigt hög klass.. Kanske kan han skriva klart sin artikelserie om strid i rollspel?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som undrar lite över vad andra tycker om redan (nät)publicerade artiklar i Fenix
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Re: Drakar och Demoner i Fenix nr 4

It's a little bit funny;-) Har precis svarat på det privata svaret när vi upptäckte det här;-) Men. för att inte bli långrandiga, så... Jo, vi förstår hur du tänker. Och går vidare på nästa fråga.

Vi måste be om ursäkt för att vi missuppfattade lite av vad du skrev... För vi vill inte publicera artiklar som funnits någon annanstans först - vi vill alltid ha första tjing;-) Däremot har vi inga problem med att skribenter hänvisar till andra texter de skrivit och var man kan få tag på dem.

Självfallet kan vi tänka oss att följa upp ditt tips dock (överlag lyssnar vi på alla de förslag vi får, och tar till oss en hel del - även om det kan dröja ett tag innan det märks i den tryckta tidningen...)

/a & t
 
G

Guest

Guest
Re: Drakar och Demoner i Fenix nr 4

Jag uttalar mig enbart om "korspostningen" och ingenting om själva innehållet i tidningen. Jag anser inte att det är något problem, inläggen hade relevans till respektive forum. Det är visserligen sant att de som prenumererar på tidningen redan får materialet men dom som inte gör det kanske kan få värdefull information? Gränsdragningen är hårfin och det är oerhört svårt att göra "rätt" men jag anser i alla fall inte att detta är någonting som modereras eller på annat sätt stävjas. Observera nu att jag bara uttalar mig om just dessa inlägg och inte på något sätt sätter en policy för hur man skall eller inte skall göra i framtiden. Varje enskild händelse får betraktas med hjälp av den informationen och det aktuella scenariot som då föreligger.
 
Top