Dragon's dogma [Recension]

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Dragon's dogma är den värsta fantasy tv-serien jag någonsin har sett. Jag tänker spoila hela skiten. Det är extremt fult, det är tråkig action, dialogen är kass och röstskådespelarna har tagit sina löner och flytt efter första inläsnings försöket. Men det är inte värst, handlingen är värst. Låt oss ta det här avsnitt för avsnitt.

(Oh, och jag har inte spelat spelet (spelen? Vet inte ens) det här är baserat på. Så fattar jag inte saker från spelen är det anledningen.)

Avsnitt 1: Vår huvudperson utan ett namn (men som kallas The Arisen) får sin gravida fru och gulliga adoptivson dödade av en drake som också bränner ner hans hemstad. Det hela är vagt sexistiskt, tråkigt och extremt förutsägbart. Draken äter hans hjärta (vilket han på något sätt överlever). Draken ser exakt ut som Satan och citerar Nietzsche.

Avsnitt 2: The Arisen blir hittad av en blond kvinna som kallar sig själv för en ”Pawn”. Hon har ingen vilja, namn eller personlighet själv utan har dragits till The Arisen för att han är en överman. Det är SUPER CREEPY gjort. Hon är en magiker. Anyway, questen är igång. Dags att åka och döda drakarna. De kommer till en by där man offrar barn till en cyclop var sjätte månad. Det visar sig vara den girige borgmästarens fel. Så far so good men på slutet av avsnittet blir det plötsligt super dömande mot hungriga fattiga människor. Inklusive svältande barn? Det är super weird.

Avsnitt 3: Det här avsnittet är sjukt sexistiskt. Huvudpersonerna träffar ett gift flykting par från en annan stad som draken bränt och två soldater som skyddar dem medan de blir anfallna av goblins. Vad som följer är att frun håller på att bli våldtagen av goblins, sedan försöker hon ligga med alla de andra männen i gruppen för att hennes make är för svag. Sedan slåss alla mot en grip och goblinsen. Frun gillar maken igen, maken visar sig nämligen vara en man eftersom han blir våldsam mot goblinsen. Efter striden är slut dödar han sin fru så att hon aldrig kan lämna honom och sedan sig själv. Jag kan inte uttrycka hur sexistiskt det här avsnittet är.

Avsnitt 4: The Arisen och hans creepy själlösa blondin i kortkort (ursäkta mig, pawn) kommer till en övergiven by. Byns försörjning kommer från att odla mossa som fungerar exakt som opium. Adelsmannen som styr byn har stuckit så nu har arbetarna tagit över och blivit dekadenta knarkare… Anyway. De måste gå under berget för att komma till draken. På vägen slåss de mot en hydra dåligt så hydran dödar den inte knarkande arbetaren. Sedan dödar de hydran. The Arisen får creepy röda ögon, ett elakt skratt och ostoppbart raseri när hans Pawn blir dödad. Så han psycho slaktar hydran. Men sedan återuppstod pawnen för de gör det? Oh, och inte knarkaren skärs ut ur hydran så hennes kompis/bror/pojkvän som knarkade slutar. Serien verkar vara väldigt anti fattiga människor?

Avsnitt 5: Avsnittet börjar med en cool kamera snurr sekvens där The Arisen och Pawn slåss mot en Lich och hans hord med skelett. Det här är det första som sett coolt ut i hela serien. Så de väljer omedelbart att fly från fighten för den är inte anpassad för deras level när de bara är två. Det visar sig att de odöda inte pallar solen så när solen går upp flyr skeletten som jagar dem. De två soldaterna från avsnitt 3 dyker upp, de är här för att döda lichen. De har backstories nu men de är så generiska att jag inte kan bry mig. Tydligen tillhör de kungsgardet. De heter Simon och Balthazar i alla fall. Simon är den kåta fattiga av dem och Balthazar den med en ljussabel och en adelstitel. Huvudpersonen är mer och mer av ett kukhuvud för varje sekund. Alla märker det. Oklart om det är för att draken gör något med honom eller om han bara haft en tuff månad. Trots detta lyckas S&B dra in honom i att döda lichen. De går och slår på lichen och hans skelett lite. Pawn lurar ut lichen ur dungeonen genom att sno lite av hans skatter och sedan använder de solen för att försvaga och döda den. S&B hade med sig soldater in i fighten som dödades direkt, de är ledsna över att soldaternas familjer kommer bli utfattiga nu. The Arisen är ”Ta lichens skatter och ge till deras familjer.”. Simon är emot för det är ohederligt men Balthazar vill ha pengar för sig själv och sina döda soldaterna familjer. Så han bara hugger Simon genom bröstkorgen med ett spjut. Sedan pratar de om girighet medan Simon håller på att dö och Balthazar rotar bland pengarna. Huvudpersonerna gör inte ett skit, S&B fäktas på guldet. Båda dör. S tackar B. Var guldet magiskt? Tydligen! Simon berättar var draken är och ber sedan om att dödas humant, huvudpersonen gör det men inte innan han är onödigt taskig.

Jag har inte nämnt det här innan men slutet på varje avsnitt har en teaser för nästa avsnitt. Den här gången är det någon som har doggy style sex med en kvinna och sedan förvandlas han till ett lik. Den nakna kvinnan hoppar ut ur fönstret. Så… Sex vampyr inkommande.

Avsnitt 6: The Arisen vill inte vila. Pawn skäller på honom så han gör det. Sedan ser han sin döda fru i sitt rum. Vi får mer tråkig info på det värsta sättet om The Arisens backstory. Tydligen heter The Arisen Ethan. Kanske sade de det i avsnitt 1. Men jag var inte van vid att allas ansikten såg ut som hemsökta trädockor då så jag kanske missade det. Anyway, huvudpersonen är absolut dum nog att försöka knulla sin döda fru utan för många frågor tills han fattar att det är något lurt. När han fattar det följer en super obekväm sekvens där han stryper kvinnan (som var en succubus!) till döds på ett så sexualiserat sätt att jag inte kunde fatta att det här bara har en 16 årsgräns. Det är så mycket för mycket att det knappt är sant. Sexualiserat våld mot kvinnor har i alla fall framställs som positivt flera gånger nu, så det är en grej som gör mig obekväm.

Avsnitt 7: Drakfight. Draken säger att människor är dåliga av naturen. Långt tal med referenser till tidigare avsnitt. Ethan säger nej du är ond draken! De slåss mer. Draken säger repliker stulna från Kejsaren i Star Wars omskrivna till ”Old timey engelska. ”Is thine hatred not strong enough?” och så vidare. Mer drakfight för drakar dör inte för man välter taket på dem. Draken flyger iväg och Ethan klamrar sig fast. Draken har en utläggning om hur den dödar för att det är vad drakar gör. Han har ingen anledning att göra något och inga behov. Han bara dödar som människor andas. Ethan går ”Det är bullshit!”. Draken går ”Nej, du är bullshit!”. De pratar jävlig länge. Ethan hugger äntligen draken och den störtar. Har jag påpekat att draken men ingen annan pratar som en högtravande lajvare? För det gör han. Ethan dödar draken och äter hans hjärta. Draken fortsätter snacka skit medan han är död. Han är ”Din synd är högmod precis som min. Lol, nu kommer du bli en drake! Det var också min backstory!”. The Arisen blir drakar tydligen. Mer Nietzsche. Draken går ”Jag dödade bara din familj för att du skulle döda mig. Det är totes ditt eget fel! Lol!” och förvandlas till aska. Ethan börjar förvandlas till en drake. Han vill att pawn ska döda honom. Pawn klarar inte det. Så Ethan blir en drake, säger till Pawn att skydda världen från honom och flyger iväg. Vi klipper till att Pawn hjälper en random unge som ramlat någonstans någon gång.


Sammanfattningsvis: Jag vet fortfarande inte vad en pawn är. Det här var otrevligt, sexistiskt, fult, dumt, tråkigt, förutsägbart och värst på alla sätt. Avsnitt 3 är så vansinnigt sexistiskt att jag inte har några ord. Serien hatar fattiga människor. Nietzsche grejen där folk som slåss mot monster blir monster är så värdelöst gjord och samtidigt så uppenbar att det kan vara ett exempel på vad man inte ska göra. Se inte den här absoluta skiten.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
... men ändå såg du alla avsnitt? Så 3 av 5?
Det var sju avsnitt på 30 minuter var bara vilket hjälpte. Men det här var mer en ”Det är så dåligt att jag inte kan titta bort grej”. Solid 1 av 5 poängare.
 
Top