Nekromanti [Dragonlance: Fifth Age] Heroes of a New Age

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Så har jag äntligen fått spela Dragonlance: Fifth Age.

(Gårdagens spelmöte visar för övrigt tydligt varför det inte nödvändigtvis är bra att speltesta ett spel innan man recenserar det [apropå gamla diskussioner på Fenix-forumet]: ovana vid systemet, dåligt förberedd spelledare, Rising.)

Nåväl: spelmötet var tänkt att funka som ett test av regelsystemet som är kortbaserat och överlåter all handlingsresolution åt spelarna.

Att göra hjältar (rollpersoner) var en baggis: Varje spelare får tolv ödeskort (som finns i nio olika sviter: sköldar 1–9, pilar 1–9, hjälmar 1–9, svärd 1–9, månar 1–9, klot 1–9, hjärtan 1–9, kronor 1–9 samt drakar 1–10) att fördela på, i tur och ordning:

Uppträdande och sann natur. Varje kort har en kort beskrivande fras. Spelaren väljer en fras som beskriver hur hjälten uppträder utåt, samt en som beskriver hans eller hennes innersta känslor.

Äventyr & rykte. Kortets valör avgör hur många äventyr hjälten har under bältet när spelet börjar, vilket i sin tur avgör hur många kort spelaren ska ha på handen under spel.

Rikedom & social status. Kortets valör avgör hur stora tillgångar hjälten har, samt ur vilken samhällsklass han eller hon springer – från 1 (slav) till 10 (kunglighet).

Egenskaper. Resterande åtta kort fördelas över åtta egenskaper: Coordination – Agility (sköldar), Dexterity (pilar); Physique – Endurance (hjälmar), Strength (svärd); Intellect – Reason (månar), Perception (klot); Essence – Spirit (hjärtan), Presence (kronor).

Kortens valör står här för rå talang, medan sviten talar om hur tränad hjälten är i egenskapen.

Sätter du ett kort ur rätt svit på en egenskap är hjälten mycket väl tränad (visas genom egenskapskoden »A«). Ett A i Strength innebär t.ex. att hjälten kan använda alla typer av närstridsvapen; ett A i Spirit innebär att han eller hon kan använda tre olika mysticistmagiska sfärer; osv.

Ett kort ur en närliggande svit (sköldar–pilar, månar–klot, etc.) ger kod »B« som innebär att hjälten är hyfsat väl tränad. Ett B i Strength innebär träning i alla närstridsvapen utom de tyngsta; ett B i Spirit innebär tillgång till en mysticistmagisk sfär; osv.

Ett kort ur en besläktad svit (sköldar–hjälmar/svärd, månar–hjärtan/kronor, etc.) ger kod »C« som innebär lite träning. Ett C i Strength gör att hjälten kan använda mycket lätta, lätta och normala vapen; ett C i Spirit innebär kännedom om mysticistmagi, mer inte möjlighet att faktiskt bruka den.

Övriga sviter (utom drakar) ger kod »D« som inte innebär någon träning alls. Ett D i Strength innebär att hjälten bara kan använda lätta och mycket lätta vapen; ett D i Spirit innebär att han eller hon inte vet något alls om mysticistmagi.

Ett drakkort som används på en egenskap ger egenskapskod »X« som innebär fullständig och komplett okunskap.

När alla kort är spenderade väljer spelaren en roll (en sorts arketyp som i ett ord sammanfattar hjälten – t.ex. »riddare«, »spion«, »jägare« etc.) samt ger hjälten lite lämplig utrustning som passar hans eller hennes sociala status.

Sedan är det klart.

I nästa installation beskriver jag spelarnas (Magnus seter, Herr Nils och Rising) »hjältar« samt premisserna för att äventyra i Ansalon. Därefter ger jag mig på själva äventyret.

Nu måste jag jobba.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Våra hjältar ...

Då var det dags att avslöja hurudana »hjältar« våra hjältar skapade. Ni bör veta att jag inpräntat i dem att man i DL5A spelar hjältar, frihetskämpar – ja, the good guys helt enkelt. Jag minns att jag vid upprepade tillfällen sa »tänk ’Bröderna Lejonhjärta’«.

- - -

Först ut är Rising:

Personal Information
Hero Thorn Durncrudbruqe; Race Human; Role Slayer of Giants; Demeanor Inspiring and Fair; Nature Vain

Physical Description
Age 36; Gender Male; Hair Jet Black; Eyes Grey; Height <font size="1">Fucking</font size> Huge; Weight Fat Bastard; Distinguishing Features Broad Shoulders, Scarred Face, Waxed Moustache

Background
Social Status Tradesman; Reputation Champion; Hand 5; Wealth 4; Quests 10

Ability Scores
Coordination Agility 3D, Dexterity 2D; Physique Endurance 7A, Strength 9A; Intellect Reason, 7A, Perception 8C; Essence Spirit 5A, Presence 9A

Arms & Armor
Melee Weapon Warhammer (Damage 18); Armor Plate (Defense –5)

Sorcery
Schools Divination, Pyromancy, Transmutation; Spell Points 49

Mysticism
Spheres Alteration, Animism, Channeling; Spell Points 25

- - -

Sedan har vi Herr Nils:

Personal Information
Hero Karekala Blooddirk; Race Human; Role War Wizard; Demeanor Hedonistic; Nature Treacherous

Background
Social Status Guildsman; Reputation Champion; Hand 5; Wealth 5; Quests 9

Special Abilities/Limitations
Acute Vision

Ability Scores
Coordination Agility 2D, Dexterity 9A; Physique Endurance 3A, Strength 4A; Intellect Reason, 9A, Perception 8B; Essence Spirit 1A, Presence 4A

Arms & Armor
Melee Weapon Halberd (Damage 13); Missile Weapon Great Bow (Damage 10); Armor Plate (Defense –5)

Sorcery
Schools Enchantment, Pyromancy, Transmutation; Spell Points 81

Mysticism
Spheres Channeling, Healing, Mentalism; Spell Points 1

- - -

Och slutligen Magnus Seter:

Personal Information
Hero Hargir Eagle-Eye; Race Human; Role Assassin; Demeanor Commanding and Fierce; Nature Thoughtful and Contamplative

Physical Description
Age 28; Gender Male; Hair Blond; Eyes Blue; Height 5'8"; Weight 140 lbs; Distinguishing Features Scar on Face

Background
Social Status Commoner; Reputation Champion; Hand 5; Wealth 3; Quests 8

Special Abilities/Limitations
Acute Vision, Acute Hearing

Ability Scores
Coordination Agility 4B, Dexterity 5A; Physique Endurance 7D, Strength 6D; Intellect Reason 1A, Perception 9A; Essence Spirit 6A, Presence 7A

Arms & Armor
Melee Weapon Short Sword (Damage 9); Missile Weapon Crossbow (Damage 9); Armor Leather (Defense –2); Shield Kite (Defense –2)

Sorcery
Schools Divination, Enchantment, Summoning; Spell Points 1

Mysticism
Spheres Healing, Meditation, Mentalism; Spell Points 36

- - -

Typiska Bröderna Lejonhjärta-hjältar, eller vad säger ni?

Nästa installation kommer att avhandla vad som skedde under det första spelmötet.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Våra hjältar ...

Jag saknar Karekalas distinguishing feature... Vill bestämt minnas att han var vida beryktad för sin storhet... Hur var det nu? :^)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Våra hjältar ...

Det stod »dessvärre« inte uppskrivet på hjältebladet. Och jag tycks lida av partiell amnesi.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Våra hjältar ...

Jag minns att jag vid upprepade tillfällen sa »tänk ’Bröderna Lejonhjärta’«.
Thorn Durncrudbruqe said:
Demeanor Inspiring and Fair; Nature Vain [...] Height Fucking Huge; Weight Fat Bastard; Distinguishing Features Broad Shoulders, Scarred Face, Waxed Moustache
Karekala Blooddirk said:
Demeanor Hedonistic; Nature Treacherous
Hargir Eagle-Eye said:
Role Assassin
:gremlaugh:

Vilken otroligt spännande gruppdynamik ni kommer att få. Lycka till - du har en utmaning framför dig.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Vilken tur att jag då kommer ihåg.

Fast om han bara är 15,24 cm lång, kan ju penisen inte vara särskilt stor (annat än jämförelsevis). :gremsmirk:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Vilken tur att jag då kommer ihåg.

Det kanske var penisen som beskrevs? 15cm lång och ca 76kg tung. ,-)
 
Top