Nekromanti Douglas Adams

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Eftersom Netfeed så fint skrev ett inlägg om sitt arbete ska väl inte jag vara sämre.

Jag ska skriva ett arbete om en valfri författare. Denna valfrihet sträckte sig enda till Douglas Adams. Jag skulle behöva hjälp med hemsidor och andra ställen att få information ifrån.

Har han skrivit något mer än Liftarens Guide till Galaxen och Starship Titanic?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Har han skrivit något mer än Liftarens Guide till Galaxen och Starship Titanic?

"Dirk Gentlys holistiska detektivbyrå", som antagligen är vad ugglan försöker säga här nedanför. Och "Tedags för dystra själar", som är en fristående fortsättning. Jag skulle kunna tala om vad de heter på engelska, när de kom ut och hur många sidor de har också, men Kungliga bibliotekets hemsida (www.kb.se) verkar inte funka idag.

Jag skulle behöva hjälp med hemsidor och andra ställen att få information ifrån.

Ja, det finns säkert ganska många hemsidor att välja på.

-JPS-
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Icke att förglömma:

The Meaning of Liff*
The Deeper Meaning of Liff*
Last Chance to See
Bureaucracy (datorspel till Commodore 128)

* med John Lloyd
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Och om jag inte kommer ihåg fel heter The meaning of Liff på svenska Meningen med Vetil... ifall det gör någon skillnad.

Vetil är f.ö. en kommun här i närheten. Jag fick inte ut nåt om kommunen av boken åtminstone /images/icons/wink.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Du kommer ihåg fel /images/icons/wink.gif

Den heter nämligen "Varför finns Vetil?" och är anpassad till finlandssvenska förhållanden, så den är antagligen totalt obegriplig för någon som inte bor i Finland. Men det gör ju ingenting för oss...

-JPS-
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Allt du behöver veta<sup>[1]</sup> om Douglas Adams och hans verk finns i boken "Don't Panic" av Neil Gaiman. Den ska komma ut i en reviderad upplaga nu i maj tror jag, så de gamla utgåvorna kanske är lite svåra att få tag på just nu. I Maj ges det även ut en bok med samlade texter hämtade från DNA:s hårddisk, tillsammans med en halvfärdig bok, denna samling heter "Salmon Of Doubt". Men ska man följa DNA:s fantastiska förmåga att vara senare än Neotech Offensiv så lär det dröja minst ett år till... Fast han har ju lite svårt att pilla mer med texterna nu, så den kanske kommer i tid i alla fall. Sen kommer ju förvisso titeln till denna samling från den bok som är grunden till den ofärdiga romanen som är med i boken, vilket är en Dirk Gently-bok som skulle getts ut någon gång 94-95 om jag inte kommer ihåg fel, så en del förseningar har den ju redan på nacken...

De engelska titlarna på Dirk Gently böckerna är för övrigt:
Dirk Gently's Holistic Detective Agency
Long Dark Tea-Time of the Soul

Och har man inte hört Liftaren-originalet, radioserien, så har man verkligen missat något, varje sann DNA-fan bör ha lyssnat på den minst en gång. Den följer till stora delar de två första böckerna, men det finns också en del saker som inte finns med i någon av de andra inkarnationerna av Liftaren. Liftaren finns ju som bekant som radio-serie, LP-skiva, tv-serie, bok-serie, datorspel och seriealbum (om jag nu inte missat nåt, så här på kvällskvisten) -- merchandise-produkter borträknade.

<a name="fot1"><sup>[1]</sup></a> Nu finns det förvisso en del mer att veta om DNA som man säkert kan hitta i olika intervjuer och liknande, men boken är ganska ingående. Jag fick nyligen tag på en dubbelkassett utgiven av BBC Radio som innehåller ett reportage om skapandet av radioserien, samt en intervju med DNA, på vilken man får reda på en del roliga fakta men det är definitivt inget som man behöver veta.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
H2G2

http://www.bbc.co.uk/h2g2/guide/
Äh jag kunde inte hålla mig ifrån att ta upp den här länken nu när ämmnet Doglas var uppe, trots att de inte är om honnom, utan snarare av honnom (fast det hindrar det inte från att finnas en massa info om honnom ändå).


/Elin (som inte ens tänker frundera på att tala om vad det egenteligen är för sida, förutom att den är stor och som på något sätt lyckades krongla till den här meningen något otroligt mycket)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Tja... fast jag har läst den och är finlandssvensk förstår jag fortfarande inte varför Vetil finns till.
Fast något ska man ju undra över.../images/icons/wink.gif
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Finlandssvenskar [OT]

Dessa vet jag av:
Legioth (that's me)
Berserk
Black Dwarf
Jan from finland
Kvantte (Orkar / vågar inte försöka stava till det riktiga namnet)
 
Top