PROMOTION Doom - en liten husregel

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag har blivit helt hjärntvättad av att spela en massa spel från Fria Ligan och nu tycker jag att det känns JÄTTEKONSTIGT att inte kunna pusha slag. När jag skulle köra Cairn med ett gäng kids för ett tag sedan skrev jag därför en liten husregel som jag nu har släppt som pdf på itch.
Akta er! Den är lite "narrativ" och PbtA-inspirerad.

Klockrent. Enda kruxet, vilket man känner väl till från fummelslag, är att alla tillfällen inte funkar med att krysta fram en konsekvens.

Jag önskar att fummelregler, likt denna, ger spelledaren möjlighet att kunna sabba i framtiden. Detta är något som hade varit intressant om det varit inbakat i äventyrsmakandet; små avsnitt där Doom tokens kan skifta utgången eller ingången av en scen.

Kul husregel! Och jag håller verkligen med, i spel där man inte kan pressa slag blir jag alltid lite förvånad när jag påminns om det. Det har blivit en så naturlig del av mitt spelande nu, så jag kan liksom inte tänka bort det. :D

Gillar att det påverkar hela gruppen och inte bara den som pressat sitt slag. Blir lite annorlunda än Ligans "vanliga" individuella upplägg. Möjligtvis är "worst possibble thing happens" lite väl ... kraftfull ... effekt, tänker jag. En annan effekt är ju att man blir mindre benägen att pressa när man kanske verkligen behöver det ... å andra sidan blir ju själva pressandet mycket mer dramatiskt om man tar risken när man har 4 eller 5 doom. Men efter det blir det nog inte så många som tar risken. Själv skulle jag kunna tänka mig att SL slår med T20 istället för T10, för att uppmuntra lite mer chanstagning hos spelarna.

Men som sagt, elegant och coolt!

Jag önskar att fummelregler, likt denna, ger spelledaren möjlighet att kunna sabba i framtiden.
Det var så jag trodde att det skulle funka när jag läste de första två rubrikerna. Lite som vad de nu heter i Coriolis, "darkness points" (?), som SL samlar på och använder efter eget kynne.

Men det jag hört av hur detta används (i AP-poddar) så samlar SL dessa på hög och till slut blir det sjukt mycket, som SL får svårt att använda utan att det blir helt omöjligt för rollpersonerna att klara sig, eller att det blir rätt mesiga konsekvenser. Flera SL glömmer också bort att de har sådana poäng att använda av och till.

Det var så jag trodde att det skulle funka när jag läste de första två rubrikerna. Lite som vad de nu heter i Coriolis, "darkness points" (?), som SL samlar på och använder efter eget kynne.
Ja, problemet är väl att det ofta blir för många darkness points. Jag tycker inte heller om det, egentligen, eftersom spelledaren är ändå allsmäktig. Jag tror också problemet ligger i att spelskaparna låter mekanik kontra mekanik (misslyckas senare), istället för att faktiskt ha en konsekvens i världen/fiktionen.

MouseGuard har också en snygg genom att låta spelledaren falla tillbaka på att lägga conditions på rollpersonerna om den inte kommer på något på studs. Fast då faller det utanför en generell mekanik tillämpbar på allt.

Enda kruxet, vilket man känner väl till från fummelslag, är att alla tillfällen inte funkar med att krysta fram en konsekvens.
Visst, jag håller med om att det blir tjatigt om det händer för ofta (som i PbtA). Här tänker jag att det ska vara ganska sällan som det händer - men att när det väl händer så smäller det till rejält. Man ska tänka efter noga innan man pushar.

Last edited:
Klockrent. Enda kruxet, vilket man känner väl till från fummelslag, är att alla tillfällen inte funkar med att krysta fram en konsekvens.

Jag önskar att fummelregler, likt denna, ger spelledaren möjlighet att kunna sabba i framtiden. Detta är något som hade varit intressant om det varit inbakat i äventyrsmakandet; små avsnitt där Doom tokens kan skifta utgången eller ingången av en scen.
Så jag gör jag ofta. Men från och med nu ska det markeras med en markör, för 2 ggr av 3 glömmer jag bort det.

Och smart att baka in i äventyrsmakandet. Typ "om en RP har en doom-token" kommer vakterna upptäcka dem när de kommer innanför borgmuren"

Superbra regel som gissningsvis går att lägga in i alla spel med någon form av tärningsslag. I FW så skulle man kunna låta en Doom point ge SL möjlighet att lägga in en extra reaction (SL move, det får man inte annars).

Back