Nekromanti Dolda Slag

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Ibland reagerar SLP och monster på rollpersonerna eller vad de gör, utan att spelarna är medvetna om saken. Hur hanterar Symb dolda SL-slag?

(Jag letar nu inte efter svar som ”bestäm själv” som man också givetvis kan göra. Jag hittar ingenstans ett spelledartips för när SL själv behöver – eller vill – slå slag dolt. Jag hittar inte ens någonting i stil med ”I dethär spelet vill vi att du undviker slå tärningsslag som SL överhuvudtaget”).

Hur har Järnringen tänkt sig det hela?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag hade slått dem öppet men ibland också bara slagit tärningar slumpvis, tittat på dem och sedan nickat eftertänksamt.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
En teknik jag själv aldrig använt, men som kanske skulle vara rekomenderad är ett papper med slumptal som man kan kolla på och stryka över, samt anteckna i marginalen.
Luna Lovegood said:
Denna teknik har jag använt, det bra/dåliga med det är att du som spelledare har en hel del koll på vad som kommer hända innan det händer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Nu handlar det väl inte om hur man slår dolda slag utan om hur man slår dolda slag i Symbaroum; ett spel där spelledaren överhuvudtaget inte slår några slag utan det är spelarna som slår alla tärningar.

Själv skulle jag nog lägga mig till med vanan att be spelarna att slå vissa standardslag med jämna mellanrum (har dålig koll på vad man har för slag i Symb, men typ något motsvarande upptäcka fara) vid varje ny situation eller så. Sen skulle jag se till att det fanns något att berätta vid varje sådan situation om de lyckas. Det behöver inte vara något som är viktigt för storyn, men det bör vara något som skulle kunna uppfattas som viktigt. Typ att "köpmannen borta i hörnet verkar ha en dolk gömd i ärmen". Den köpmannen behöver inte ha med något alls att göra, utan är bara orolig för att hennes nya handelspartner är opålitlig. Då behöver man dock vara beredd på att spelarna börjar följa upp detta.

Allternativt skulle jag bara skriva ner de relevanta värden för varje RP och slå lite dodla slag själv som SL oavsett vad reglerna säger. Men det här är anledningen till att jag personligen ogillar spel där man tagit ifrån SL alla slag (det finns andra anledningar som gör att jag gillar sånna spel också, ba' så att ni vet).
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag kommer nog att hålla koll på spelarnas värden och slå för Vaksam och dylikt dolt lite ibland.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Tanken är att man inte ska slå dolt, utan be spelarna slå ex Vaksam - utan att förklara varför; om de inte lyckas spelar man vidare som om inget hänt - förrän eländet slår till.

Det går såklart att husregla och slå dolt om man anser att något förloras om det inte finns med, men spelet är byggt för att man ska slippa det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Lilja;n36718 said:
Tanken är att man inte ska slå dolt, utan be spelarna slå ex Vaksam - utan att förklara varför; om de inte lyckas spelar man vidare som om inget hänt - förrän eländet slår till.

Det går såklart att husregla och slå dolt om man anser att något förloras om det inte finns med, men spelet är byggt för att man ska slippa det.
Jag efterlyser en tydlig motivering för ändringen (tanken att man inte ska slå dolt) samt bättre exempel på hur det ska gå till i praktiken.

Rekommenderar ni nybörjar-spelledare att be om Vaksam-slag lite när som helst, så att spelarna aldrig kan vara säkra på att de betyder någonting? Eller hur ska spelledaren hantera situationen när rollpersonerna drar sina vapen och hukar sig såfort spelarna ombeds göra Vaksam-slag, helt oavsett om slagen lyckas eller ej (eftersom bara det faktum att SL bad om slaget betyder att någon testar partyts vaksamhet?)

Och "spelet är byggt för att man ska slippa det" - slippa vadå? Vad exakt är det man vinner på att inte ge SL verktyget "dolda slag"? Eller anser ni det är en acceptabel förlust jämfört med den större vinsten att bibehålla principen om att spelarna slår alla slag?

Jag ser inte att sättet ert spel är byggt på har något svar på behovet av "bakom kulisserna" konfliktresolution av SL - om inte er rekommendation är att uppmuntra SL till att inte låta tärningarna avgöra sådana "slag" utan istället själv välja?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Lilja;n36718 said:
Tanken är att man inte ska slå dolt, utan be spelarna slå ex Vaksam - utan att förklara varför; om de inte lyckas spelar man vidare som om inget hänt - förrän eländet slår till.

Det går såklart att husregla och slå dolt om man anser att något förloras om det inte finns med, men spelet är byggt för att man ska slippa det.
Jag efterlyser en tydlig motivering för ändringen (tanken att man inte ska slå dolt) samt bättre exempel på hur det ska gå till i praktiken.

Rekommenderar ni nybörjar-spelledare att be om Vaksam-slag lite när som helst, så att spelarna aldrig kan vara säkra på att de betyder någonting? Eller hur ska spelledaren hantera situationen när rollpersonerna drar sina vapen och hukar sig såfort spelarna ombeds göra Vaksam-slag, helt oavsett om slagen lyckas eller ej (eftersom bara det faktum att SL bad om slaget betyder att någon testar partyts vaksamhet?)

Och "spelet är byggt för att man ska slippa det" - slippa vadå? Vad exakt är det man vinner på att inte ge SL verktyget "dolda slag"? Eller anser ni det är en acceptabel förlust jämfört med den större vinsten att bibehålla principen om att spelarna slår alla slag?

Jag ser inte hur sättet ert spel är byggt på har något svar på behovet av "bakom kulisserna" konfliktresolution av SL - om inte er rekommendation är att uppmuntra SL till att inte låta tärningarna avgöra sådana "slag" utan istället själv välja?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
CapnZapp;n36737 said:
Eller hur ska spelledaren hantera situationen när rollpersonerna drar sina vapen och hukar sig såfort spelarna ombeds göra Vaksam-slag, helt oavsett om slagen lyckas eller ej (eftersom bara det faktum att SL bad om slaget betyder att någon testar partyts vaksamhet?)
Diskutera fenomenet med spelarna och be dem sluta agera efter metakunskaper utan istället leva sig in i vad rollpersonerna vet och känner?

CapnZapp;n36737 said:
Och "spelet är byggt för att man ska slippa det" - slippa vadå? Vad exakt är det man vinner på att inte ge SL verktyget "dolda slag"? Eller anser ni det är en acceptabel förlust jämfört med den större vinsten att bibehålla principen om att spelarna slår alla slag?
Betänkt att det är långt ifrån alla som överhuvudtaget har använt dolda slag. Många spelledare slår alla tärningar öppet framför spelarna.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Tack för ditt svar Rymdhamstern!

Jag är själv tillräckligt erfaren för att kunna bedöma om mina spelare vill och kan skilja på vad de vet som spelare visavi vad deras karaktärer vet, och jag tycker mig kunna bedöma när och om det passar att slå mina "dolda" slag öppet.

Jag inbillar mig däremot att en mindre erfaren spelledare behöver en smula vägledning här, för att inte tala om hur lockande det kan vara för nybörjare till ##spelare## att agera efter allt du vet, särskilt om du är i en situation där du fruktar för din karaktärs liv, och jag undrar helt enkelt vad Järnringen tycker (mer än att bara säga "du slipper slå dolda slag i Symbaroum" som om dolda slag var ett problem som behövde en lösning...?)


Vänligen, Z
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
En bärande idé med Symbaroum är öppet samarbete mellan spelarena, och mellan spelare och spelledare, allt i syfte att skapa bra historier. Därför har spelet inga slag från spelledaren - det som sker händer för att tärningarna säger det, spelledaren ska inte spela med hemliga regler.

Dolda slag försvinner med samma designtanke som ligger bakom att spelledaren inte slår några slag alls; vi tänker att Symbaroum bäst spelas med öppenhet kring regelverket, och därmed försvinner dolda slag. Det är ett designval man kan gilla eller vara skeptisk mot, och jag uppmuntrar de senare att testa spelet i praktiken och sedan - om skepsis kvarstår - husregla det.

Rymdhamster beskriver det bra, spelledaren ber om ett Vaksam: om rollpersonerna lyckas får de info, om de inte lyckas så händer till synes ingenting. Om spelarna börjar agera på sin metakunskap så skulle jag rekommendera spelledaren att stoppa spelet och prata med gruppen om hur spelarna ska hantera skillnaden mellan vad de som spelare vet och vad rollpersonerna vet.
CapnZapp said:
Ok, tack för svar.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Som SL har jag alltid slagit del flesta tärningsslag dolda och ofta förkastat resultatet och på så sätt kunnat balansera och kontrollera spelet. Spelarna har givetvis slagit sina slag. Mao är det mig välkommet att slippa tärningshanteringen.

Vad gäller vaksam tror jag att det blir att hålla reda på respektive rollpersons värde och utifrån det välja vad som händer. Det ger bättre möjlighet att överrumpla spelarna. Om spelaren öppet deklarerar aktivt vaksamhet får denne naturligtvis slå en tärning.
 
Top