Nekromanti Dokumentnekromanti

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Jag har avverkat ett antal privata datorer under perioden 1990-2015. Det här att spara gamla filer i läsbart skick var inte så lätt förr i tiden, innan molntjänsterna kom i drift. Så många dokument har försvunnit i entropin. Men nu har det visat sig att en ordningsam med-frilansare har sparat de flesta projekt han har deltagit i. Den första produkten han kunde bärga åt mig blev Gondica Abyssos från 2003. Det ska bli intressant att se vilka andra filer som han kan hitta i sina digra arkiv.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Ja herre gud vad många filer som försvunnit genom åren. Alla mina äventyr från högstadiet som jag sparade på disketter – borta. Bara en sån sak.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
2003, va tusan? Efter win95 har det väl inte varit nåt problem med inkompatibla format och filer? Jag har grejer sparade som knappades in på en 286a. Sen att det är värsta skräpet är ju en annan sak, läste igenom det härför leden och ja, jag var väl inte så gammal när det där totades ihop.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag har fortfarande kvar det mesta av mina försök från nittiotalet. Men det är ju en fråga om kvantitet och prioriteringar. Har man sjukt mycket grejer kan jag förstå att mycket ryker bara för att man inte orkar hålla på att gå igenom ordentligt. Min "skatt" från förr är ju bara på runt ett dussin document, och inget av dem är särskilt stort eller tar plats. Så det har liksom inte varit något problem att alltid bolla över den mappen vid datorbyte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag har också blivit av med en hel del - inkompletta backups, krashande hårddiskar, rena misstag. Det mesta jag blivit av med skiter jag väl i, men vissa saker skulle jag gärna vilja ha tillbaks. Som till exempel mitt gymnasiearbete, som var ett rollspelssystem skrivet på engelska. Jag har bara mycket, mycket vaga minnen av det och skulle gärna läsa det. Om inte annat för cringe-faktorn...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Funderar inte på att släppa lite av grejerna? "Nekromekanurgikon" är ju bara ett ashäftigt namn på en bok.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Cybot;n185130 said:
Funderar inte på att släppa lite av grejerna? "Nekromekanurgikon" är ju bara ett ashäftigt namn på en bok.
Det är onekligen en snygg titel, men jag har nog varken tid eller pengar för något så ambitiöst som en bok. Men ett eller annat gammalt guldkorn dyker sannolikt upp i moderniserad form i Fenix vart det lider.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,562
Kul fynd och en bra påminnelse om att se över sina egna filer. Själv har jag faktiskt kvar det mesta, inklusive ett hårdrocksrollspel från mitten av 90-talet samt en omfattande Star Wars D6-kampanj av varierande kvalitet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,562
gorillotaur;n185235 said:
LÄGG UPP PÅ NÄTET OMEDELBART!
Ehm... alltså... jag vet inte om det är spelbart. Minns att det fanns regler för att göra en rollperson = musiker, för att skriva låtar och för att genomföra konserter. Misstänker dock att reglerna varken är särskilt väl förklarade eller balanserade. Det var bara jag och min bror som spelade. Alla formulär gjordes i Excel och allt fluff hämtade vi från Headbanger's Ball och CD-skivor. Det var tider det!
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har övervägt att skriva ett hårdrocksspel, fast i en fantasysetting, där man måste recitera Dio-texter för att kunna kasta besvärjelser. ;)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Rainbow in the dark - nån slags psykedelisk hallis-attack
Holy diver - ger barbar-powers och extra svärd
Straight through the heart - man blir lessen för det kommer ett gigantiskt spjut o sätter sig i hjärtevrån
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
En bekant till mig pratade om att koda ett mobilspel med små pixliga sprites (animerade figurer). Jag sa att jag skulle försöka skramla fram lite gamla filer som jag gjorde i min ungdom. Sagt och gjort, med lite elektroarkeonekromatik lyckades jag tratta över filerna från min gamla amiga till en pc, och konvertera till format som går att använda idag.

Det visade sig att filerna var från 1989, dvs äldre än flera av mina kollegor på företaget (it/kodknackeri). Det finns moderna spel med retrografik. Men det här är fan inte retro, det är vintage-pixlar!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Nu har jag fått det kompletta Word-slutmanuset till rollspelet Gondica som jag skrev för 20 år sedan. Wow! Stor glädje ty jag hade trott att det var förlorat för evigt.
 

Dendron

Veteran
Joined
21 Mar 2014
Messages
7
Kul, ett av mina favorit spel. Minns inte varför längre så det kanske bara är nostalgi.
 
Top