Nekromanti DoDT som nybörjarspel

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Vi är så jävla OT snälla slå oss inte

Jag vet att det finns många eldsjälar inom Sverok som gör ett toppenjobb, och jag respekterar det jobb dom gör. MEN man borde väl krasst kunna konstatera att Sveroks strategi de senaste tio åren knappast fått in FLER rollspelare till hobbyn. Snarare har man lagt rätt mycket resurser att stötta dom som redan spelar.

Tio år är att ta i. Sverok har haft lite "dark ages" vad det gäller marknadsförandet utåt, men den både började och slutade under tiden jag har varit engagerad (fem år). En av anledningarna jag har hört är att man får mångdubbelt bättre utfall av utfört arbete om man riktar det mot spelare än icke-spelare, och ideella resurser är dyrbara. Man litade istället på att om man stödde de spelföreningar som finns (det bildas nya hela tiden men det är antagligen bara av redan bitna så att säga) skulle de själva sköta en del av nyrekryteringen genom att snacka med polare osv.

PLUS av vi har haft Spelveckan (tidigare Nationella Spelveckan) för femte året i rad förra året (med tårtbjudning och pumpa-karvar-tävling på BSK). Och, det är säkert fånigt av mig att säga, men har inte antalet rollspelare ökat generellt de senaste åren? Då har ju "Sveroks strategi" ju faktiskt "lyckats", eller hur?

Jag måste säga att tidningen FENIX är ett helt lysande exempel på hur man kan nå ut till nya målgrupper och få hobbyn att växa - så gott det går. Alla rollspelsföretag gör "gratisäventyr" hos Fenix i så gott som alla nummer.

Fenix är bättre än (nya) Sverox, medhåll. Mest för att Fenix står i hyllorna på Pressbyrån medans Sverox är och alltid har varit en förbundstidning. Rättvisare att jämföra med Codex och Sinkadus, till exempel.

Min personliga tanke om det hela är dock att Fenix i hög grad når till redan frälsta och bara på ett område har de haft bra saker direkt för "nybörjare" - och det är deras "meckarartiklar" om airsoftvapen, och de har haft en artikel om figurspelsterräng ur ett ganska grundläggande perspektiv men den räknar jag inte riktigt då den knappast bidrog till att dra in fler figurspelare.

Annars lyser "Vad är rollspel och varför är det skitskoj"-artiklarna med sin frånvaro.

Det tog två år innan någon från Sveroks på allvar hörde av sig till RiotMinds och ville ha ett samarbete. Att man nu vill göra ett "gratisäventyr" är toppen, men kanske borde man ha frågat "branschen" innan vad som kunde ha funkat för att få hobbyn att växa. Vi möter både befintliga - och potentiella - rollspelare varje dag. Well, det är var bara en tanke som slagit mig mer än en gång.

Ni blev kontaktade på ett flertal e-mailadresser redan förra året. De som jag fick studs på (tror det bara var en) skickade jag istället till en annan ".riotminds.com"-adress. Att ni har dålig mejlhantering (inte heller i år hörde vi ett knyst, och Magnus blev förvånad när jag nämnde saken på Gothcon) eller att det är oklart vart man ska mejla betyder faktiskt inte att Sverok har gjort ett dåligt jobb. Nu har jag, på Magnus begäran, mejlat både till honom, en annan av dina adresser samt "riotcontact". Ni får gärna svara "nej" om ni vill, men ett svar är alltid bättre än total tystnad.

Ang. att fråga branschen så kommer här Järnringens svar på mitt mejl:

Hej! En suverän idé tycker jag!

När ska äventyret vara inne?

Mvh
Joakim, Järnringen Förlag


och här är ett PS från ett annat mejl han skickade när jag svarat:

P.S. Är ett toppeninitiativ detta! D.S.

och förslaget väcktes av mig på det första visionsmötet för Spelveckan i maj förra året och förfinades/diskuterades en aning med hjälp av Krister Sundelin på Rävsvans förlag. Tycker du att det är dåligt förslag för branschaktörerna, och i såfall, hur vill du att Riotminds ska få en del av Spelveckankakan? Vi kan säkert fixa ett "eget" samarbete för er, om det innebär att vi får mer företagsnärvaro och kan stärka/förankra Spelveckan som koncept, både i och utanför hobbyn.

Jag tänker -inte- försvara föregående års Spelveckanarbetsgrupper och deras förfarande, och jag håller med om att det gamla erbjudandet till rollspelsföretagen var förlegat och dåligt (skänka spel), därför arbetades ett nytt förslag fram som förhoppningsvis är bättre för samtliga inblandade parter (Sverok, spelföretagen, spelföreningarna).

Exakt vad du menar med "Vi möter både befintliga - och potentiella - rollspelare varje dag. Well, det är var bara en tanke som slagit mig mer än en gång." vet jag inte, men om du försöker hinta att ni träffar fler potentiella rollspelare än Sveroks representanter och att ni bättre marknadsför hobbyn utåt (Sverok är traditionellt sett bäst på att marknadsföra Sverok) så kan jag bara tipsa dig om att du kontaktar vår förbundsordförande och/eller vårt kansli och beställer info-material ni kan ha med på konvent etc, eller startar ett annat samarbete, om du nu slagits av tanken så många gånger. Man kan inte bara sitta på häcken och vänta på att saker och ting händer, vet du. Sverok har inga skyldigheter gentemot spelföretag, oavsett om det är kämpande svenska rollspelsföretag som opererar på en minimal marknad och lever på nudlar eller om det är blaffaföretag som agerar internationellt och genererar storvinster till styrelse och direktörer. Vill ni ha in rollspelare i hobbyn så att ni kan sälja fler rollspel och vill ha med Sverok finns det två sätt: Kontakta Sverok och etablera ett samarbete med NÅGON part (exempelvis Spelveckan, som dock skötte kontaktsökandet i det här fallet), eller engagera sig själv i Sverok och börja lobba för företagssamarbeten. Jag kan förslå dig för nästa års styrelse i distriktet Ost (eller vänta, du bor i Stockholm nuförtiden va? Jag kan nog dra trådar där också..) och det kan ju vara en bra språngbräda för ett engagemang på förbundsnivå.

Moderatorerna får gärna bryta loss deltråden. Nej förresten, det är er förbannade plikt mot resten av forumet att amputera vårt dravel från DoD-forumet. :gremgrin:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: DoDT som nybörjarspel _ LÅNG

Grymt bra idé!

Pffft, jag vet, fool, det var jag som kläckte den... :gremsuck:

Hoppas verkligen att rollspelsföretagen tar vara på chansen.

Det hoppas jag också!
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jag har läst en hel del av alla inlägg i den här tråden och här är mina kommentarer till allt:

Först så vill jag säga det att jag håller med de som skrivit att reglerna kanske inte är det viktigaste i ett rollspel för nybörjare, utan en intessant spelvärld. Jag började faktiskt spela rollspel efter att jag bläddrat lite i boken Dvärgar: Stenens folk till Eon och blivit imponerad av alla fina bilder och stämningen i beskrivningarna. Och när jag sedan köpte regelboken så brydde vi i min spelgrupp oss inte om att lära oss alla regler innan vi satte igång (Eons regler är inte speciellt nybörjarvänliga), utan gjorde detta under spelets gång. Dessutom är risken om man satsar på att göra ett rollspel med väldigt enkla regler att de istället blir ofullständiga så att SLen måste improvisera ständigt, och det är inte heller så nybörjarvänligt.

Angående DoDT så tycker jag faktiskt att det verkar vara ganska så nybörjarvänligt, av alla de rollspel jag har spelat så är det DoDT:s regler som jag snabbast fattat. Och att man har tagit bort grundegenskaperna gör så att man slipper lika mkt siffror, något som helt klart kan vara avskräckande om man är nybörjare. Systemet med fördjupningar känns också relativt enkelt att förstå och det liknar på sätt o vis det "feats" system som finns i många dataspel och därför blir det kanske lättare att relatera till det. Det enda jag saknar i spelet som skulle göra det lättare för nybörjare är en lite mer utförlig världsbeskrivning, för de flesta nya DoD spelare vill nog inte köpa några gamla DoD6 produkter för att få reda på om världen.

Angående spelexempel på hur man spelar så tycker jag att det är ganska onödigt att ha med i själva produkten eftersom de som köpt den troligtvis har tagit reda på vad rollspel är innan de gjorde sitt inköp. Något jag däremot tycker skulle vara smart är om man från Riotminds tryckte upp någon slags gratisbroschyr med spelexempel som man i spelbutiker kan ha bredvid produkten. Broschyren borde innehålla spelexempel och presentation av vad rollspel är och givetvis en kort beskrivning av Trudvang med riktigt mycket stämning. Ett annat sätt att använda dessa broschyrer för att nå ny publik är att göra upp med några stora dataspelstidningar som t.ex. Super Play, så att de skickar ut tidningarna med broschyrerna i dem. Eller så gör man bara helt vanlig reklam i dessa tidningar, för data- och tvspelare är nog en grupp som redan spelar relativt mkt rollspel men där finns nog ändå många fler att hämta.
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Re: Vi är så jävla OT snälla slå oss inte

Tack för ditt svar. Jag ska undvika ämnet i fortsättningen. av den enkla anledningen att min "kritik" bemöts av "DÅ KAN DU SITTA I STYRELSEN SJÄLV DIN JÄVLA IDIOT" inlägg.

Jag har inget mer att säga i ämnet och kommer aldrig igen att uttala mig på det här forumet om Sverok. Tyvärr är detta ännu ett inlägg av typen som får mig att fundera på om detta överhuvudtaget är ett forum för mig.

theo
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Vi är så jävla OT snälla slå oss inte

Om mitt svar var olyckligt formulerat ber jag om ursäkt. Vad jag minns så kallade jag dig väl dock aldrig för idiot.

Tyvärr är det den tragiska sanningen - vill du påverka Sverok så görs det bäst innifrån, eller i dialog med någon som faktiskt kan påverka. Typ mig. "Det tog två år innan Sverok kontaktade oss för ett samarbete!" är tyvärr helt fel attityd om man vill ha ett samarbete med Sverok. Eller sitter ni på Riotminds och väntar på att tryckerierna ska höra av sig inför varje modul också?!

Ska jag ta detta som ett nej i frågan "Vill Riotminds vara med på samarbetet för Spelveckan 2006?"?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Sverok + Rollspel.nu + Officiella kanaler

Vet inte riktigt hur den här diskussion kom ända hit, men en sak är säker oberoende av vad ni andra tror, tycker eller tänker.

Rollspel.nu är oberoende andra organisationer, samfund, föreningar och företag.

Vill man diskutera Sverok så är man välkommen under premisserna att man på förhand accepterar och är införstådd med att dessa forum inte är Sveroks officiella och att allting som skrivs här skall tas med en nypa salt.

Dessutom blir jag lite rädd när det som skrivs här tolkas som officiella ståndpunkter kring en internfråga för Sverok och dess arrangemang "Den nationella spelveckan". Jag vill uppmana berörda parter att ta det i mer slutna rum eller på Sveroks eget forum då den här frågan inte hör hemma här.

Tack.

Yyy, utryckande brandmoderator.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Ååja (OT)

jup, men i ärlighetens namn så är de bästa illustratörerna som gör bilder till Trudvang några snäpp över mig...

men till nästa tryck av Saga kanske...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hur många nybörjare som ett rollspel kan tänkas locka handlar egentligen mer om tillgänglighet (och visst i begreppet tillgänglighet så ingår även regler och pris men det är ändå ett öppnare begrepp än nybörjarrollspel) än hur pass enkla reglerna är. Hur lätt är rollspelet att hitta? Hur lätt är det att hitta andra som spelar det? Pris och regler tror jag kommer i andra hand. Här har DoDT mycket att erbjuda eftersom det är ett snyggt rollspel och ett känt varumärke.

Vad reglerna avgör är snarare hur länge som man fortsätter spela och vad som blir ens andraspel. Jag tror att det är ganska vanligt att man byter till ett regellättare spel när man blivit lite varmare i kläderna och vet vad det är för upplevelser som man söker. Eller kanske i alla fall till ett spel med andra regler. Själv bytte jag till Eon en gång i fordom för att jag tyckte att Neogames regler var mer realistiska än de som fanns i gamla DoD. Idag har jag rört mig mot mindre reglerade och mer abstrakta spel istället.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda DoDT för att introducera nya rollspelare in i hobbyn med mig som spelledare. Däremot är jag inte lika säker på att det är den första produkt som jag hade köpt åt en rollspelsintresserad yngre kusin som vill lära sig allting själv. Men jag tror vi mer erfarna spelare har en tendens att överskatta saker som regler, språk och pris och underskatta tillgänglighet, bilder och stämning.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: 149 kr...

Det var kostnaden för ett rollspel på den tiden jag började spela och man stressade fram mellan hungriga dinosaurier för att ta sig till leksaksaffären och köpa spel.
Dessvärre styrdes marknaden på den tiden mestadels av en aktör, och oavsett vilket spel du köpte så gick pengarna till mer eller mindre samma företag.

Nu finns det ju som tur är flera bra speltillverkare i sverige, men det gör också att ekonomin är något mer utspridd.
Men ska man locka in nya spelare så bör priset för ett nytt spel ligga runt 200 pix, helt klart.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: Definiera 'nybörjarrollspel'

Problemet med 500 sidor regler är att man faktiskt måste läsa majoriteten av dem INNAN man upptäcker om man tycker det är roligt. Vad som behövs är ett spel som kan få in nya spelare som egentligen inte har något begrepp om rollspel sen tidigare. Ett spel som är snabbt att komma igång med. Det är i alla fall intentionen jag har med "Hjältarnas tid", att man ska kunna sätta sig ner och spela med en gång, och äventyren utbildar spelarna och får dem att vilja läsa reglerna snarare än tvärtom.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Definiera 'nybörjarrollspel'

Jag håller i princip med om det... även om man själv började med tokkrångliga rollspel på engelska och tyckte det var kul så betyder inte det att det är optimalt för nybörjare... funderar själv på olika spel, dels barnspelet Mungoworld (för 8-13 åringar kanske) och nån form av Saga Light... (med en annorlunda setting och slimmade regler)
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: 149 kr...

"Men ska man locka in nya spelare så bör priset för ett nytt spel ligga runt 200 pix, helt klart."

...Vilket osökt kommer mig att tänka på Eon 3-boxen, i nästan ett år. :gremsmirk:

-Hjalle, om sen Eon är ett nybörjarvänligt spel är väl en annan femma, och ett annat forum.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: 149 kr...

tror det är svårt att komma UNDER 200 spänn om man ska ha OK tryck och bindning... och jag tror nybörjare är bortskämda med färg och sånt från andra spelrelaterade produkter.. som strategiguider till World of Warcraft och likande... man kan inte göra det FÖR billigt om det ska vara säljbart.
 
Top