DoD DoD23 som grund för deckarstory?

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
När jag fick betareglerna för DoD23 började jag genast snickra på ett one shot-scenario att spelleda för mina kollegor. Inspirerad av Justin Alexander skrev jag med The Three Clue Rule som bas och då blev det direkt en whodunit i DoD-världen. RP:na är en resande varietégrupp som anlitats som underhållning till en hertigs födelsedagsfirande. Mitt under festen faller hertigen död ner och varietégruppen anlitas (mer eller mindre frivilligt) att klara upp dödsfallet.

Nu till min fråga: tror ni att reglerna passar för denna typ av undersökande scenario? Jag har planerat för olika typer av strider men det är inte huvudsaken. Hur mycket stridsfokuserat är systemet i jämförelse med andra aspekter?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,304
Location
Örebro
Nu till min fråga: tror ni att reglerna passar för denna typ av undersökande scenario? Jag har planerat för olika typer av strider men det är inte huvudsaken. Hur mycket stridsfokuserat är systemet i jämförelse med andra aspekter?
Urmakarens torn (som fanns med i senaste Fenix) är byggt mr eller mindre som ett mysterielösande med klurande och pussel. DoD 2023 må kanske inte vara mest skräddarsydd för den typen av scenario, men det fungerar ändå rätt bra. Att gå från mysterilösande till deckarstory ser jag inte som någon stretch så jag skulle säga det funkar rätt hyfsat ändå.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Efter att jag hittat på ledtrådar och byggt ut platser och SLP insåg jag att något saknades, nämligen en orsak till varför rollpersonerna ens skulle vilja tacka ja till att utreda mordet. Jag kom då på några hemliga agendor (relationer mellan några RP och några SLP på kalaset, en demon som kräver betalning för givna förmågor) som sätter färg och smak och framförallt gör storyn personligare. Detta hade ju gått att göra i vilket spel som helst men det var kul att befolka världen med fryntliga vargmän som värdshusvärdar, en försmådd rövarprinsessa i skogen, en fasansfull demon med ojordiska krafter etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,649
Location
Rissne
Utan att ens ha läst spelet tror jag att det går utmärkt. Typ 100% av det som får ett deckarmysterium att funka är ju sånt som ligger helt utanför traditionella regelsystem. Ett bra Poirotmysterium kan man köra i allt från friform till Eon till… jag vet inte, något ännu krångligare än Eon.

Man måste trots allt inte använda stridssystemet. Man måste inte ens slå för "finna dolda ting" om man inte måste, man kan bara låta rollpersonerna hitta grejer.

Och jag tror att DoD absolut har nog med världsspecifika element man kan dra in för att tillsätta extra krydda.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Som med @krank så känner jag att mysterier är utanför regelsystemet, om man skiter i att slå för att komma på ledtrådar. Låt dem få ledtrådar ... och många! Det kluriga är att klura ut sammanhanget mellan ledtrådarna.

Jag gör ett mysterie på runt 40 minuter då jag har en enkel mysterieskrivar-struktur för att skapa dem.. Det svåraste brukar vara att komma på vilka teman som spelet har .
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Som med @krank så känner jag att mysterier är utanför regelsystemet, om man skiter i att slå för att komma på ledtrådar. Låt dem få ledtrådar ... och många! Det kluriga är att klura ut sammanhanget mellan ledtrådarna.

Jag gör ett mysterie på runt 40 minuter då jag har en enkel mysterieskrivar-struktur för att skapa dem.. Det svåraste brukar vara att komma på vilka teman som spelet har .
Cool idé, tack! Jag ska rita upp ett sånt flödesschema mellan de olika grupperna!
 
Top