DoD Dod23 men till Pendragon o Stormbringer?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Om man skulle vilja köra några specifika spel/settings som oneoffs, med Dod23-motorn men minimalt med modding, vilka saker är det skallkrav på för följande?:
  • Pendragon -tänker att traits/passions kan göras/förenklas som svagheter? ngt annat som måste med för att det skall kännas ˋPendragon´? finns det ngt passande äventyr?
  • Stormbringer - allegiance? Demonologi som skola? Ngt annat? bra oneoffscenario?
Obs har bara nätkoll på dessa, aldrig spellett eller detaljläst.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jag... fattar nog inte syftet med systembytet. Inget av dessa spel är märkbart krångligare än DoD. I synnerhet Pendragons nyaste utgåva är den mest slimmade och pedagogiska den någonsin varit.

Men, men...

För att det skall bli Pendragon måste man ha tvingande mekaniker för att få spelare att bete sig som riddare. Annars är det ingen mening med det.

Vad gäller Stormbringer/Elric blir frågan vilken utgåva man vill emulera, de har t.ex. rätt olika magisystem. Eller om man vill hitta på något eget, för ärligt talat har ingen version varit så bra på att efterlikna böckerna.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Jag... fattar nog inte syftet med systembytet. Inget av dessa spel är märkbart krångligare än DoD. I synnerhet Pendragons nyaste utgåva är den mest slimmade och pedagogiska den någonsin varit.
Jo, mer ett tankeexperiment - samt ett test för att se om man kan få med några spelare till på DoD.

EDIT plus att inte krångla till det för spelarna/SL med flera liknande BRP-regelsystem ("vänta nu, kan jag inte parera igen? Var det bara i Pendragon?" osv). Några "smärre" tillägg för att emulera "det andra spelets" viktigaste USP är dock ok.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
För att det skall bli Pendragon måste man ha tvingande mekaniker för att få spelare att bete sig som riddare. Annars är det ingen mening med det.
Hm, kanske så enkelt som nackdel/bane vid oridderligt uppträdande?

Vad gäller Stormbringer/Elric blir frågan vilken utgåva man vill emulera, de har t.ex. rätt olika magisystem. Eller om man vill hitta på något eget, för ärligt talat har ingen version varit så bra på att efterlikna böckerna.
Vilken utgåva är närmast böckerna?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Hm, kanske så enkelt som nackdel/bane vid oridderligt uppträdande?
Nä, Pendragon jobbar mycket mer med morötter än piskor. Om du lyckas hålla vissa Virtues på en hög nivå så får du bonusar som man verkligen vill ha. Passions gör att du nästan auto-vinner det du håller på med... om du inte blir tokig, springer till skogs och blir eremit några år, vill säga.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Vilken utgåva är närmast böckerna?
Ingen, eftersom man inte kan ge RP så mäktig magi som Elric, eller för den delen Theleb K'aarna, har. :p

Magi-reglerna i DoD23 kanske funkar lika så bra som något för att visa förmågorna som andra rangens trollkarlar kan bemästra.

Sedan är det ju det här med Allegiance. I böckerna är Law och Chaos mest bara vanliga faktioner som man kan säga att man tillhör. Det har inga metafysiska effekter förutom för de som blir Champions, och det är inte riktigt något man påverkar själv, man blir bara utvald. Spelen försöker komma på något mer "speligt" sätt att behandla det, men jag har inte spelat det så mycket att jag kan säga bu eller bä.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
I synnerhet Pendragons nyaste utgåva är den mest slimmade och pedagogiska den någonsin varit.
Är det Pendragon Starter Set man skall ha?

Nä, Pendragon jobbar mycket mer med morötter än piskor. Om du lyckas hålla vissa Virtues på en hög nivå så får du bonusar som man verkligen vill ha. Passions gör att du nästan auto-vinner det du håller på med... om du inte blir tokig, springer till skogs och blir eremit några år, vill säga.
Hm, ja då kanske det inte funkar bara med Fördelar heller. :unsure:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Är det Pendragon Starter Set man skall ha?
Om du vill fatta hur spelet funkar och få bra exempel på inledande äventyr, ja.

Om du vill starta med något billigare rekommenderar jag The Grey Knight. Ett klassiskt äventyr som billig pdf. Chaosium har redan sagt att just detta äventyr skall konverteras till den nya upplagan som en uppföljare till starter set.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,874
Location
Marjura
Om du vill fatta hur spelet funkar och få bra exempel på inledande äventyr, ja.

Om du vill starta med något billigare rekommenderar jag The Grey Knight. Ett klassiskt äventyr som billig pdf. Chaosium har redan sagt att just detta äventyr skall konverteras till den nya upplagan som en uppföljare till starter set.
Stort tack!
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Vad gäller Stormbringer/Elric blir frågan vilken utgåva man vill emulera, de har t.ex. rätt olika magisystem. Eller om man vill hitta på något eget, för ärligt talat har ingen version varit så bra på att efterlikna böckerna.
Det här är nåt som ofta kommer upp när folk pratar Stormbringer. Själv är jag inte riktigt övertygad. I böckerna kallar Elric på hjälp från diverse interplanetära varelser, vilket sammanfattar ganska bra vad som finns i t.ex. Stormbringer 4th ed. där alla magi handlar om att mana fram diverse "demoner".

Det finns lite andra magiska effekter i berättelserna, men de är när jag sist kollade ganska få.

Vad gäller bra one-off scenarier så kan jag rekommendera en kik på Stormbringer där det finns lite recentioner av klassiska scenarier, om du har dem på hyllan och undrar vilket som kunde passa. Personligen skulle jag säga att planehopping och en ödesmättad känsla av ett kosmiskt schackspel är nåt jag skulle fokusera på för att få rätt stämning, oavsett scenario.
 
Top