DoD DoD Grundspel och DoD Regelboken - skillnad?

Anders

Hero
Till DoD 2023 finns både Grundspel och Regelboken. Jag undrar över skillnaden mellan dessa produkter och vad som passar bäst (för sammanhanget). Fick nämligen Grundspel nyligen när jag fyllde år men funderar på om jag borde köpa Regelboken till mig själv och ge vidare (julklapp) Grundspel till dotter 12 år.

Som info är jag inbiten rollspelare sedan fyrtio år tillbaka. Har inga planer på att spela DoD i dagsläget men vill ändå ha spelet.
Dottern har spelat en del med mig, lite med storebror+kompisar och lite med ”testa på”-spel (kommunen, svenska kyrkan), tycker det är roligt och vill själv spelleda.

Ni som har koll på både Grundspel och Regelbok, vad tror ni? Verkar min idé vettig eller bör jag istället behålla Grundbox själv och ge dottern Regelboken?

Grundspelet innehåller en mängd material, tärningar, fyndkort, pappfigurer, karta och inte minst en hel äventyrskampanj utöver regelbok, den separata regelboken innehåller visserligen några mindre rättningar men som helhet är boxen helt överlägsen att ge bort i present!

Innehållet i den inbundna regelboken är, så när på en mindre äventyrsplats som man både kan ha och mista, identisk med innehållet i den mjuka regelboken som kommer med lådan. Med tanke på allt annat gojs som lådan kommer med utöver regelboken så är den klart överlägsen som present.

Back