Nekromanti DoD-Expert: Köpa hus och investera i affärer?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Så... vi har precis avslutat Svavelvinterkampanjen (jag som spelare) och jag har tagit på mig att spelleda en liten "interludium-kampanj" innan vi påbörjar nästa stora kampanj så att vår ordinarie spelledare får spela lite också =)

Så nu är en hel hög med äventyrare med varsin stor hög med guld och ädelstenar på väg till Tricilve med lite olika målsättnignar. En av dom har utryckt önksemål om att införskaffa en lokal för att starta upp ett apotek (och även ha som "basecamp" för fortsatta utsvävningar =).

Finns det något om vad det kan kosta att införskaffa ett hus? Några riktlinjer? Jag har tittat igenom lite böcker här och där men inte hittat något som täcker utgifter i den här utsträckningen så all hjälp och alla tankar på området skulle uppskattas!
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Finns det något om vad det kan kosta att införskaffa ett hus? Några riktlinjer? Jag har tittat igenom lite böcker här och där men inte hittat något som täcker utgifter i den här utsträckningen så all hjälp och alla tankar på området skulle uppskattas!
Står det inte något i Kandra om vad ett hus kostar(*)? Annars kan kanske Gigants borgbyggnadsregler vara till en ledning. Någonstans i något kampanjkapitel (EDD:s regelbok?) vet jag dessutom att det finns uppgifter om levnadsomkostnader på en viss nivå.

Dewil

<font size="1">(*) Hotell kostar fyra hus plus kostnaden för ett hus. :gremgrin:</font size>
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Annars....

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Exempel bara:
Hur mycket kostar det att köpa en häst?

Eller hur mycket kostar det att köpa typ ett litet knyte läder?

Eller ta den dyraste rustningen, det mest asfeta i hela spelet... Hur mycket skulle det kosta, och så jämför ni över lag med olika andra prylar, så skall ni se att ni nog kan komma fram till vad ett hus ungefär kostar.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
Eran gamla SL då? Kan inte han hjälpa till, för om man har SL:at ett tag har man ganska god koll om pennningvärdet i världen efter en stund.

Äsch, lyssna på Dewil så går det nog vägen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Kolla Kandra-boken

<table style="border-width: 0px; border-spacing: 5px 10px;"><caption><font size="1">Dessa tabeller gäller också affärslokaler.
Priserna är angivna i sm/månad.</font size></caption><tr><td>Typ</td><td align="center">enkel</td><td align="center">normal</td><td align="center">god</td></tr><tr><td colspan="4">På landsbygden</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">rum</td><td align="center">9</td><td align="center">18</td><td align="center">35</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">rum och mat</td><td align="center">26</td><td align="center">35</td><td align="center">60</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">hus</td><td align="center">35</td><td align="center">50</td><td align="center">8</td></tr><tr><td colspan="4">I staden</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">rum</td><td align="center">18</td><td align="center">35</td><td align="center">65</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">rum och mat</td><td align="center">35</td><td align="center">65</td><td align="center">115</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">våning i litet hus</td><td align="center">35</td><td align="center">65</td><td align="center">100</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">våning i stort hus</td><td align="center">65</td><td align="center">130</td><td align="center">200</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">litet hus</td><td align="center">100</td><td align="center">165</td><td align="center">250</td></tr><tr><td style="padding-left: 1em">stort hus</td><td align="center">130</td><td align="center">250</td><td align="center">300</td></tr></table>
"Att låta bygga ett litet hus med normal standard i Kanda kostar cirka 100 000 sm. Då ritas och konstrueras huset av en byggherre så att det blir funktionellt och hållbart, och han anlitar också kunniga och pålitliga yrkesmän:"
- Kandra, sida 36

"Endast medborgare får äga hus i staden. Skatten är 5% av inkomsterna eller 1% av förmögenheten per år för den som saknar stadig inkomst. För att kunna bli medborgare måste man antingen ha en personlig förmögenhet på 3000 silvermynt..."
- Kandra, sida 6

Jag skulle skita skatten och köra på månadskostnaden eller låta spelarna betala 10 000 silver för ett hus och endast köra med skatten som betalas en gång per år (start med detta år direkt).

/Han som även skulle låta spelarna få rita sitt eget hus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Re: Kolla Kandra-boken

Kanonbra råd! En vän till mig hade Kandraboken så nu har jag fått låna den =)

Och där finns till och med kostnaden för möbler och grejs! Riktigt användbart, måste jag säga.

Tackar för hjälpen!
 
Top