Nekromanti [DoD - 87] Rollspels( & SL) oskulden tagen

Oscarl

Veteran
Joined
1 May 2018
Messages
17
Jag är född på 90-talet och är uppvuxen med dator i hemmet. Penna och pappersrollspel är något som helt missats i min uppväxt. Det närmsta jag nu i efterhand inser jag kommit till rollspel är när jag som 6 åring köpte en Mutant tennfigur i misstag då jag trodde det var en Warhammer figur. Det upptäckte jag nu 22 år senare när jag surfat runt på tradera efter rollspel och får syn på figuren som aldrig riktigt passade in bland de andra.

Jag har under de senaste 20 åren till och från varit en ganska flitig magic spelare och nu sista åren även brädspelare. I och med det har jag många gånger sneglat på rollspelsavdelningarna i spelbutikerna utan att riktigt förstå mig på konceptet. Jag har många gånger under de senaste 3 åren sökt på D&D på youtube. Det har alltid slutat med att jag insett att jag aldrig skulle kunna dra ihop ett gäng människor som skulle orka lägga ner det engagemang som krävs.

Hur som haver började jag lyssna på rollspelsklubben. Jag insåg att majoriteten av personerna som deltog inte hade någon tidigare erfarenhet av rollspel. Spelandet och äventyren kändes mycket lättsammare och roligare än de jag sett om D&D på youtube. Det väckte hoppet om att även jag och mina kompisar skulle kunna spela DoD framgångsrikt.

Det hela resulterade i många timmars undersökningar på nätet. Till min besvikelse fanns de inte så mycket skrivet om gamla DoD men jag lyckades hitta en PDF på grundreglerna. Gamla DoD var helt frånvarande på youtube däremot fanns det en hel del videor på nya DoD. Det ledde fram till att jag gick in på min lokala spelbutik och köpte ett ex av DoD-16. När jag kom hem skyndade jag mig att läsa igenom reglerna och kände genast att det fanns en del förändringar som jag inte gillade tex. stridssystemet.

Besvikelsen på DoD-16 ledde till att jag beslutade mig för att köra på reglerna från 87. Jag började göra en karta för en kampanjvärld. Tanken var att vi skulle kunna spela världen vid flera speltillfällen.
Jag lyckades dra ihop ett gäng med tappra kamrater som skulle ställa upp och lira. Om de var genuint intresserade eller om de gjorde det för att ställa upp vet jag inte än idag. Jag hade i visst samtycke konstruerat karaktärer åt spelarna för att spara tid och minska förvirringen. Resultatet blev en alv magikern Esmeralda, krigar ankan Donald och människo tjuven Adolph.

Jag startade igång spelet med en bakgrundshistoria om att Adolph uppviglat gänget att ta ett lån tillsammans för att satsa allt på en riggad tuppfight. Spelandet misslyckades och gänget stod nu med en skuld till hallicken Santor som troligtvis skulle lyckas dräpa gänget om de inte kunde reglera skulden.

Spelarna satt nu besvikna på ett värdshus. Min tanke var att spelarna skulle interagera med mina NPC:s på värdshuset vilket skulle leda till något spännande. Istället reste dom sig på en gång och rusade ut ur värdshuset. Jag drabbades av en lätt panik och skickade fram en NPC som mötte dem utanför värdshuset. NPC:n hade hört rykten om skulden till Santos och erbjöd gänget att ordna deras skuld om de skulle hjälpa honom med ett uppdrag. Spelarna kom i alla fall överens om att de skulle ta på sig uppdraget som gick ut på att ta ett magiskt halsband av en druid i en närliggande skog.

De påbörjade sin resa mot skogen. Jag insåg att äventyret gick väldigt fort fram och skickade fram 3 olika NPC:s på vägen för att sakta ner resan. Gänget lyckades hitta druiden, dräpa honom och ta halsbandet. Därefter fick de idén att de istället för att lösa uppdraget skulle med hjälp av det magiska halsbandet tämja en drake som kunde döda hallicken Santos och på så sätt lösa sina problem. De irrade iväg mot stället de trodde att de skulle finna en drake. Detta trots att jag berättat via NPC:s att det troligtvis inte finns några drakar i området och om det skulle göra det så hade dem inte kunnat tämja dem. När gänget kom fram till en bro passade jag på att skicka fram två NPC knektar som satte stopp för deras framfart. det tvingade gänget mer eller mindre att söka sig tillbaka till uppdragsgivaren och slutföra uppdraget.

Hela äventyret tog uppskattningsvis 1.5 timme att genomföra.

Så här i efterhand fanns det många saker jag hade hanterat annorlunda. Hur som helst är jag mer sugen på att spela rollspel än någonsin tidigare. Förhoppningsvis kan jag lura mina vänner att spela igen i framtiden.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Sååå klassiskt! I love it!

Det är klart det finns saker du kunnat göra annorlunda. Även vi som spelat länge lär oss nya grejer hela tiden (och gör om gamla misstag oftare än vi vill erkänna). Men det låter som en otroligt bra start!

Förutom podcasts och videos där man ser folk spela kan det vara kul att lyssna på poddar där folk diskuterar rollspel och saker kring rollspel. Nordnordost och Fummelpodden är mina egna favoriter i den kategorin.
 
Top