DoD 1.0 uppdaterat i Morgonstjärnan

mrund

Kummelgast
Drakar och Demoner 1.0 från 1982 fick snart en rad rättelser och uppdateringar i form av fem sidor i @Oldtimer s fanzine Morgonstjärnan. Fortsättningsvis paketerade Äventyrsspel fotostatkopior av detta material i blå lådan. När jag köpte spelet 1984 ingick de.

Jag skrev såhär om det i en artikel jag cirkulerade i PDF-form 2021.

Rättelserna till DoD ’82 verkar ha följande huvudärenden.
1. Komplettera reglerna med småsaker som de inte tidigare har täckt.
2. Justera styrkerelationerna i strid mellan olika yrken. Krigare och fredlösa blir lite svagare, magiker blir betydligt starkare.
3. Ge alla förmögna rollpersoner chansen att bli magiker, en omfattande förändring som kanske inte var så genomtänkt.

Först tack vare Orvars & Jimmys böcker om Äventyrsspel och DoD fick jag klart för mig att det var Oldtimer själv som skrev dessa fem sidor. Han var alltså medkonstruktör till den version av DoD 1.0 som jag spelade. Det vore jättekul om du ville kommentera mina synpunkter, rätta mig och förtydliga hur ni tänkte!

Attachments

Du ber mig alltså berätta hur jag tänkte för över fyrtio år sedan? :)

Som du noterar publiserades både DoD82 och World of Wonder (där BRP och Magic World ingick) under 1982. Så det vi hade var ju råmanus från Chaosium.

Det som hände var att DoD82 gavs ut i juni 1982 och jag läste igenom den färdiga produkten och konstaterade att vissa saker skilde sig lite oförklarligt från BRP/MW. Kanske hade översättaren, Tomas Björklund, ett tidigare råmanus att utgå ifrån. Jag vet inte varför. Jag påpekade det för Lars-Åke och, eftersom vi höll på med ett temanummer DoD för Morgonstjärnan, kom vi överens om att vi (jag) skulle skriva ihop ett gäng rättelser för att synkronisera DoD bättre med BRP/MW. Det blev fyra sidor med rättelser i mitten av tidningen och nya utrustningstabeller på insidan av omslaget längst bak. Dessutom översatte jag Steve Perrins äventyr "Vault of Sarkath Han" som också publicerades i temanumret.

Nu har ju du säkert tittat på den publicerade versionen av Worlds of Wonder och Äventyrsspels version av rättelsebladen. Jag har ingen aning om det gjordes ändringar av WoW från vårt råmanus till publisering och av våra rättelser från Morgonstjärnan till Äventyrsspels bilaga i DoD82. Jag vet ju helt säkert att de gjorde en hel del ändringar på Sarkath Hans gravvalv innan det kom med i DoD84.

Men mina tankar vid tillfället var i alla fall att föra reglerna i DOD närmare BRP/MW. Och kanske reda ut några småsaker som var dåligt förklarade i BRP/MW.

Tack! Mitt intryck är att publicerade DoD 1.0 är en trogen översättning av publicerade BRP + Magic World, med undantag för att a) en del spelexempel saknas i DoD, och omvänt b) att cleric-reglerna som kom med i DoD ströks när MW skulle publiceras. De enda småändringar man har gjort i DoD är vad jag vet i vapentabellen.

Rättelsebladet och utrustningsbladet i mitt exemplar är fotostatkopior ur Morgonstjärnan.

Om den publicerade DoD82 verkligen är en trogen översättning av det publicerade BRP/MW, bör det vara rena slumpen. Eftersom det inte fanns någon publicerad BRP/MW när DoD82 gick till tryck. Och DoD82 avvek på flera punkter från det råmanus till BRP/MW som vi arbetade med. Dessa avvikelser var en av anledningarna till att jag skrev rättelserna.

En annan förklaring skulle ju förstås kunna vara att Chaosium fick feedback från Äventyrsspel om de avvikelser man gjort från råmanus och Chaosium införde (i stort) dessa avvikelser i BRP/MW innan det gick till tryck. Men det var i så fall något som Lars-Åke inte var medveten om, för han höll med om att vi borde synkronisera reglerna bättre med BRP/MW.

Jag önskar att jag kunde hitta mitt exemplar av detta råmanus, för jag kan inte tänka mig att jag har slängt det. (Slänga saker: 1%, knappt)

Back