RYKTE DnD till salu?

Joined
20 Oct 2023
Messages
156
AI-genererat klickbete.
oavsett vad folk med youtube-kanaler
Påminner lite om situationen för några veckor sedan när WotC hade en tjänst ute där de sökte en grafisk formgivare och youtubesfären övertygade sig själva om att det var någon sorts bevis på att de tänkte använda AI-genererade bilder i hemlighet.

Tycker det ändå på något sätt skänker legitimitet till rollspelshobbyn att den nu är så stor att det klickmetas och spinns drama för views.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag kan inte påstå att jag är särskilt insatt i frågan, men mitt intryck är att regimen har ett konflikterat förhållande till sin framgångsrika IT- och spelindustri eftersom det är en av de få delarna av landets ekonomi som är framgångsrik på riktigt och inte bara stöttas upp av regimen och/eller utländska företag. De senaste åren har de vidtagit en rad olika åtgärder för att få mer kontroll över sektorn, som att stoppa börsnoteringar, utfästa gränser på barn och ungdomars speltid och öka sin närvaro i företagen. Så att Tencent investerar i till exempel västerländska spelutvecklare och japanska animationsstudios kan vara en del av Xi Jinpings ondskefulla planer, eller så försöker de lägga pengar och resurser utanför regimens kontroll.
Det är en relativt korrekt analys. Det har länge rått en viss friktion mellan kinesiska tech-kapitalister och regimen, eftersom regimen inte säkrat total kontroll över de företagen på det sätt de tex gjort med råvaruindustrin. Men åt det håll vindarna blåser det just nu verkar det som att regimen har börjat säkra ett mycket omfattande inflytande även över tech-sektorn.

Som anställd i datorspelsindustrin har jag därför sedan länge behövt acceptera att en del av inkomsterna från mitt arbete förmodligen går till att finansiera Kinas folkmord i Xinjiang. De flesta spelföretag ägs till viss del av kinesiska intressen, i synnerhet Tencent.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Top