[DND] "Augmentation slots" på vapen och rustningar

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Så, jag gillar konceptet att det är lite av en förlorad kunskap hur man skapar mäktiga magiska föremål. Att anledningen till att man vill ge sig ner i kryptor och grottor är för att hitta dessa artefakter från en svunnen tid. Samtidigt gillar jag konceptet "Det här är min faders svärd, jag bär det för att hedra honom" (eller yxa, eller hjälm, eller något annat). Och då är det tråkigt när man efter ett par äventyr sitter på massa magisk utrustning som är mycket bättre än det man har. Och ibland kanske en spelare har gjort en karaktär med exotisk utrustning för settingen. Jag kan exempelvis tycka att det lätt känns lite krystat att slänga in en magisk katana i en krypta på svärdskusten.

Det slog mig att en möjlig lösning på det här är att ta lite inspiration från Fable, och introducera en typ av magiskt artefakt som kan appliceras på ett annat, mundant föremål. Säg, en förtrollad juvel som om man fäster den på ett svärd gör att klingan höljs i magisk eld. Då inför man en viss nivå av moduläritet och frihet för spelarna, samtidigt som man behåller begränsningen att det inte går att skapa nya föremål. Och det funkar ju väldigt bra att blanda den här typen av föremål med traditionella magiska vapen och rustningar, för det är också kul att slänga en och annan kurvboll på spelarna.

Men det slår mig också att någon redan tänkt på sånt här =)

Finns det någon som har koll på något mostvarande som redan finns där ute? I nått av alla supplement till alla versioner av DnD som finns där ute?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag vet inte om det redan finns i D&D eller nåt pappersrollspel, men idén är rolig. Tror jag själv stötte på den i Final Fantasy 7 när det begav sig. Beroende på hur komplext man vill ha det skulle man ju kunna ha att olika föremål har olika mycket plats, och att vissa kraftigare saker tar upp mer.

Det kan vara att det finns i nåt D&D-supplement typ Magic of Incarnum eller så som jag inte hunnit åt. Om inget svar finns att få här kanske google, eller rpg.net kan hitta ett svar. Annars får du skapa det själv, sälja det på DM's Guild och bli en pionjär inom D&D-magi!
 
Top