Nekromanti DL Mental Balans

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,017
Will there still be a mental balance score? Not in the sense of a scale from -500 to +500. The way KULT: DIVNINTY LOST approaches the God-origins of mankind requires a more fluid, dynamic way of presenting the Illusion, and the power of see past it.
Sorry men detta är alldeles för vagt för mig.

Jag fattar inte svaret. Om det inte är "nej, det kommer inte finnas någon mental balans alls överhuvudtaget längre" ni menar.

Att ha en numerisk skala är (för mig) självklart inte det viktiga.

Det centrala med den ursprungliga mekanismen är att man kan närma sig sanningen från det mörka och det ljusa hållet, så låt mig fråga:

Will there still be a dualistic approach to the God-origins of mankind?

Jag kan nämligen tänka mig att ni erbjuder en dröse upplysta arketyper och lämnar det till spelaren/världen att avgöra om dessa är "ljusa" eller "mörka". Men då har ni frångått kärnan i den ursprungliga idén. Så min fråga gäller specifikt om det finns många sätt att uppnå gudomligheten, alla unika, individuella och likvärdiga... eller om ni behållt ursprungsidén, och exempelvis kategoriserar alla dessa arketyper såsom antingen "ljusa" eller "mörka" (eller på något annat förstärker tanken på dualistisk upplysning)?

Om ni ogillar den fundamentala grunden med orginal-KULTs Mental Balans är det väl okej, om ni kör med öppna kort och säger detta tydligt.
 
Tack för frågan. Vi håller på att förbereda en artikel om ämnet då det är en av de större förändringarna från originalutgåvan.

Men i korta drag:
* MB finns inte kvar som begrepp.
* Ljus och Mörker som begrepp är i vårt tycke väldigt underliga och endimensionella rubriker för vad det bakomliggande konceptet med MB är. Antingen var man tvungen att vara en eskalerande seriemördare eller så var man Buddha. Inga andra vägar fanns, vilket är en onödig inlåsning. Så dessa begrepp finns inte kvar. Det finns för många andra dimensioner i detta. Så Ljus/Mörker är borttaget.
* Resan mot Uppvaknande kommer att ge kraftfulla förmågor för att se igenom, manipulera och utnyttja Demiurgens skapelse för egen vinnings skull, men kommer också ge dig personlighetsdrag, drivkrafter eller mål som uppfattas som extrema. Det finns även en risk att "sugas tillbaka" in i Illusionens grepp.
* Så MB är uppbrutet och fördelat ned på andra delar i kärnan av systemet, så det inte känns som en separat mätare, utan snarare något som hela spelet står på.
* Vi vill att spelaren ska kunna välja hur de kämpar mot att återfå sin gudomlighet. Att de har val att göra på resans gång. Att skriva sin egen framtid. Att betala för de beslut det fattat och ta konsekvenserna. Och se vad de räddar eller förstör genom dessa beslut.

Så konceptet eller idéen finns kvar och genomsyrar spelet i högt och lågt. Men begreppet "Mental balans" används inte.
 
Jag får lite känsla av smittan från Noir där, eller iallafall möjlighet till att man kan "råka" vandra ned på den stigen.
 
Big Marco;n163361 said:
Att skriva sin egen framtid. Att betala för de beslut det fattat och ta konsekvenserna. Och se vad de räddar eller förstör genom dessa beslut.
Här noterar jag en likhet jag inte tänkt på tidigare, två personer i Svavelvinter-bokserien; Silvia Miranda och Shagul som båda vandrar sina egna vägar mot uppvaknandet.
 
Det är alltså tänkt att man ska kunna gå från sömngångare till gud som en del av långt spelande eller är det mer tänkt att spelarna är på aware stadiet hela tiden?
 
Mundo;n163369 said:
Jag får lite känsla av smittan från Noir där, eller iallafall möjlighet till att man kan "råka" vandra ned på den stigen.

Tror att det är nästan exakt samma sak. Befläckelsen visar att du påbörjat resan mot helvetet men jag kan inte minnas att det fanns någon väg mot himlen.
 
Jag klagar inte på att just MB regel kommer vara ändrad, dock måste jag medge att både jag och mina spelare gillar/gillade att det finns en mörk och en ljus väg mot sanningen. Sen kan man självklart nyansera det hela men någon form av mätare, siffror är rätt behändiga för just detta tycker jag personligen.

Men som vanligt är det den nya Kult världen jag egentligen köper, reglerna kommer jag garanterat böja efter eget behag.
 
Måns;n163973 said:
Tror att det är nästan exakt samma sak. Befläckelsen visar att du påbörjat resan mot helvetet men jag kan inte minnas att det fanns någon väg mot himlen.

Det är inte så konstigt. Både Svavelvinter och Kult har tydliga gnosticistiska kopplingar i sina respektive kosmologier, helt uttalat.
 
Dimfrost;n164035 said:
Det är inte så konstigt. Både Svavelvinter och Kult har tydliga gnosticistiska kopplingar i sina respektive kosmologier, helt uttalat.

Men inte i Noir, som jag refererade till här :)
 
Ja, är världen inte dualistisk så är frågan hur gnostiskt det är längre. Snarare rör det sig i en bredare gnostisk och buddhistisk referensram runt illusion och uppvaknande. Fast frågan är hur gnostiskt Kult var från början....
 
Personligen känns det som det borde gå att göra vägen till upplysning dualistisk, en mörkare och en ljusare utan att man nödvändigtvis måste bli seriemördare eller helgon. Det är i alla fall så jag spelleder den kampanjen jag kör nu i gamla kult. Vanilla som jag är så har första äventyret gruppen utsätts för stark inspiration av "hellraiser Inferno". För övrigt den bästa av Hellraiser filmerna i mitt tycke.
 
Måns;n164041 said:
Men inte i Noir, som jag refererade till här :)

Sorry, felcitering, jag hade ju tänkt svara Fjodor men uppfattade det av någon anledning som att du följde det spåret. :)
 
Back
Top