Nekromanti Djurskapande för Vindsjäl

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,737
Location
Eskilstuna
I korthet: Vindsjäl är ett fantasyrollspel där jag försöker skapa något annorlunda än ett pseudo-Europa.

En del av det arbetet handlar om att ha främmande djur som å ena sidan känns greppbara och rimliga, men å andra sidan inte bara ska kännas som en uppenbar mashup. Tauntaun – inte basilisk, typ.

Efter mycket om och men har jag listat ut ett upplägg som fungerar väldigt bra för mig (lite med hjälp från Genesis tips om Vast and Starlit). Därför tänkte jag dela med mig, ifall någon annan har nytta av det.

Upplägget är: ”Det är typ Djur X, fast det ser ut som Djur Y – och har Drag W från Djur Z.”

Några exempel:

”Det är typ en sengångare, fast det ser ut som en papegoja – och har lång, klibbig tunga som en kameleont.”

”Det är typ en tvättbjörn, fast det ser ut som en apa – och har blankhetskleptomani som en korp.”

”Det är typ en råtta, fast det ser ut som en kivi – och har taggar som en igelkott.”

”Det är typ en höna, fast det ser ut som en leguan – och har ryggplattor som ett bältdjur.”
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
När du skriver "Det är typ en X", betyder det att den uppfyller Xs ekologiska nisch? Så när det är "typ en höna", så betyder det att den föds upp av människor för kött och ägg?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,737
Location
Eskilstuna
Genesis;n325982 said:
När du skriver "Det är typ en X", betyder det att den uppfyller Xs ekologiska nisch? Så när det är "typ en höna", så betyder det att den föds upp av människor för kött och ägg?
Exakt! En bättre beskrivning hade kanske varit ekologisk nisch + taxonomi + attribut.
 
Top