Nekromanti Diverse regelfrågor

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Detta borde helt enkelt vara tvärt om.

Näpp... när en glaser som krossas mot västen, träffar den så överförs all energi till en stöt... det gör ont.. en som går halvvägs in i västen ägnar energi åt att ta sig in... och inte att trycka till...

chrull
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Ja, det låter mycket vettigare.
Men skadan minskar med 5 efter första lagret menar du eller?

Devastator

Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Näpp... när en glaser som krossas mot västen, träffar den så överförs all energi till en stöt... det gör ont.. en som går halvvägs in i västen ägnar energi åt att ta sig in... och inte att trycka till...

Hehe, det där tror jag inte på :gremsmile: Det är klart det går åt energi till att deformera skyddet, men det är inte tillräckligt mycket för att dra ner energivärdet under detsamma för en Glacer... Tänk också på att mycket av energin i en Glacer(eller annan kula byggd för att deformeras) går åt just till att deformera kulan, inte trycka till målet!
Det är ju givet att kulor med hög PEN och lågt skadevärde HAR lågt skadevärde just för att det satsar så mycket på att penetrera. Kulan behåller formen och går därför rätt igenom folk utan att göra särskillt mycket(jämförelsevis alltså!) skada. T.ex. en Glacer däremot kommer garanterat att stanna i kroppen, eftersom den är byggd, inte för att penetrera, utan för att splittras och slita sönder mer innne i målet.
Kulor med hög PEN är tyngre och har alltså större kinetisk energi. Det är just DÄRFÖR de HAR hög PEN! Och som påpekats tidigare, ju högre KE, dessto ondare gör det.
Därför är nog förslaget låta stoppade kulor ge PEN antal smärtpoäng- istället för antalet skadetärningar- bra mycket mer realistiskt. Det ska jag införa iallafall. Tack för tipset Jackhammer :)

Devastator


Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Jag kom på ett undantag förresten.
Slugs är ju så löjligt stora, så deras PEN är inte så högt. Energin fördelas ju på en större yta. Men den kinetiska energin är löjligt mycket högre än i vilken annan kula som helst med likvärdigt PEN!
Det betyder att det gör JÄVLIGT ont att få en kaliber 10 SLUG med PEN 6 i det flexibla skyddet, medan en halvmantlad 7,62:a med PEN 6 bara gör sina sex smärtpoäng.
Det är ju jobbigt att få fram alla kulors vikt och utgångshastighet, så man får väl improvisera lite i det här fallet :)

Devastator

Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Oj vad actionfyllt det måste bli /images/icons/smile.gif

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - С@ß|ð ² ®µ|€$ †]-[€ \/\/ð®|Ð
 
G

Guest

Guest
antalet smärta=PEN+antalet skadetärningar? blir ganska mycket smärta men men det gör ju ont att bli skjuten, vare sig man har väst eller inte... destutom borde man få lite smärt poäng även om man har stelt skydd(iallfall cybertech pansarplåt och pansarskin)

Mvh Ezzy
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
eller smärta=PEN+skadetärningarna/2 ... men är det nu rena smärtkryss vi pratar eller ska man kolla på krosskadetabellen och stryka trauman? ... det vore väl mer realistiskt om man , efter en riktigt ordentlig smäll kunde bryta ett revben...

chrull
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Smärta är faktiskt träffyta * gånger påverkningskraft (förmåga att "reta" nervcellerna). Glaser får en stor träffyta om den splittras, eller den sprider åtminstone sin kraft över ett störer område än en urankula. Sedan, en urankula, som penetrerar pansaret gör ingen som helt åverkan på det omkringliggande skyddet. En glaser som splittras får skyddet att bukta inåt på en mycket större area.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Avstånd borde vara en viktig faktor vid bestämmandet av hur många kulor som träffar."

Enligt lagen om likformighet blir kulavståndet dubbelt så stort om avståndet är dubbelt så stort. Så är avståndet 5 cm på 100 meter är den 10 cm på 200 meter och 15 cm på 300 meter. Rent matematiskt, alltså.

"Förresten, sköt ni liggande med stöd eller stående och på vilket avstånd?"

Allihop och på stillastående och rörliga mål på mellan 50 och 300 meter, med kpist m/45B, AK-4, AK-5 samt ksp/58. Med AK-4 och AK-5 var det inga större problem att samla skotten i ryssjäveln på 200 meter stående.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Penetrationslära

"Kulor med hög PEN är tyngre och har alltså större kinetisk energi. Det är just DÄRFÖR de HAR hög PEN! Och som påpekats tidigare, ju högre KE, dessto ondare gör det."

Ehrm... inte riktigt. Det handlar om hur mycket energi som överförs till målet, och om sårkanalen som uppstår råkar gå igenom något viktigt.

En kula med hög penetration har hög penetration på grund av att den inte expanderar. Istället förblir den liten och smal, ofta på grund av en heltäckande och/eller ovanligt hård mantel. Den ger därmed en smal men djup sårkanal. Om kulan är tung (till exempel med en kärna av urlakat uran eller av volfram) och överladdad har den också mer kinetisk energi och kan i värsta fall går den tvärs igenom innan den hinner föra över all sin energi, varvid resten av kulans kinetiska energi inte gör ett förbannat dugg mot det målet.

En kula med låg penetration har oftast låg penetration på grund av att kulan expanderar. Detta åstadkoms med en mjuk, fragmenterad, halv eller till och med non-existent mantel. I så fall kan den mjuka kärnan expandera på ungefär samma sätt som en klump modellera expanderar när man släpper ner den på golvet. I och med att kulan blir bredare blir sårkanalen bredare och mängden energi som förs över blir också större per centimeter djup i sårkanalen.

Så formeln för penetrationen bör omfatta:

* Mantelns hårdhet. Tag in faktorer som huruvida manteln är heltäckande, prefragmenterad, finns över huvud taget et cetera. En hård mantel ger större penetration.

* Kulans tyngd, det vill säga hur tung kulans kärna är. Ju tyngre kula, desto större penetration.

* Kulans hastighet vid anslaget, det vill säga hur mycket krut man klämmer in i patronen och hur mycket av detta som hinner förbrännas när kulan är i vapnets pipa. Ju snabbare kula, desto större penetration.

* Kulans diameter. Ju smalare kula, desto större penetration (det är därför man bygger underkalibriga pilprojektiler, liksom).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
så avståndet spelar roll eftersom målet har en fast storlek.
(vilken fråga försökte du besvara egentligen?)

antagligen simuleras detta inte i reglerna för eldskur (men väl för salvor).

Slutligen, ni är jävligt bra skyttar!

Snow
Dead, but still walking around
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Slutligen, ni är jävligt bra skyttar!"

Hjältar brukar vara det...har du inte sett på TV?

Riddaren - ett skott räcker i magasinet /images/icons/smile.gif


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

CWS Jackhammer

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
13
Location
Boden
Alternativ regel (version 2)

PEN/2 (avrunda uppåt) antal skadetärningar som krosskada (minst Ob1T6).

Ex. En kula med PEN 4 stoppas av en skottsäker väst. Bäraren får då Ob2T6 krosskada.

Vad gäller slugs så borde samma regel gälla rakt av. Slugs har en låg utgångshastighet och saknar helt mantel. De deformeras lätt och en stor del av kulans energi går åt till det. En slug med PEN 6 gör lika ont som vilken annan kula med PEN 6 som helst. Förutsatt att man har skottsäker väst som stoppar den d.v.s.
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Jepp! Mycket smärta=skönt. Smärta minskar ganska fort så det gör inget om någon stackars sate ligger och kvider. Inom 2 timmar står han/hon upp igen och skrattar. För övrigt gillar jag idén med kross skador också.
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Re: Penetrationslära

Givetvis! Men nu snackade vi om att kulan INTE ska penetrera, och när hela kulan stoppas av skyddet är det som sagt enbart den kinetiska energin som bestämmer hur ont det gör.


Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.
 

Devastator

Veteran
Joined
21 Aug 2000
Messages
122
Location
Linköping, Sverige
Smärta är faktiskt träffyta * gånger påverkningskraft (förmåga att "reta" nervcellerna). Glaser får en stor träffyta om den splittras, eller den sprider åtminstone sin kraft över ett störer område än en urankula. Sedan, en urankula, som penetrerar pansaret gör ingen som helt åverkan på det omkringliggande skyddet. En glaser som splittras får skyddet att bukta inåt på en mycket större area.


Mmm, men glöm inte att Glacern inte splittras förrän den verkligen träffar skyddet. Den kommer inte att hinna expandera så mycket att smärtan överstiger den som åsamkas när man träffas av en mycket tyngre uranprojektil, t.ex.
Dessutom, mycket ont på liten yta ÄR ju faktiskt värre än lite ont på stor yta. Stick dig själv lite löst i revbenen med tummen(Glacer) och sedan riktigt hårt med pekfingret(Urankula) och se vad som gjorde ondast.
Vidare, ett skydd som blir penetrerat utsätts ju onekligen för åverkan. Flexibelt skydd, t.ex. kevlar, kommer att få fibrer avslitna, vilket försvagar ett stort område runt hålet. Stelt skydd lär inte påverkas lika mycket, men det närliggande området LÄR inte tåla lika mycket längre.
Och, som sagt, Glacern splittras inte förrän den träffar, så ingångshållet blir inte större än för andra kulor, dvs skyddet tar inte mer skada, oavsett om det penetreras eller ej, snarare tvärtom, eftersom Glacern har mindre PEN.

Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
VAAA!!!
Måste man slå en gång för varje. Det her jag ALDRIG gjort, och det har gått bra

Scorpion
hit'n run
 
Top