Distansrollspel och sessionslängd

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Kommer nog köra mixat IRL och online om pesten går över.
Det kommer vi nog också att göra. Logistiken är bra mycket enklare vid onlinespel och jag tycker det är behändigt att ha allt samlat i Foundry VTT. I synnerhet nu när vi spelar Call of Cthulhu går det snabbt att komplettera med fakta, bilder, m.m.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag kör i dagsläget i 3 grupper online och vi spelar på vardagar i cirka 3h med tillhörande försnack och eftersnack så effektiv speltid kanske blir mellan 2,5-3 timmar (olika beroende på grupp) och det är alldeles lagom för mig . Jag har inte märkt av någon skillnad energimässigt mot att spela på det traditionella sättet . När jag spelleder vid bordet så brukar mina sessions inte överstiga 3-4 timmar då det är något av en sweet spot för mig så online eller vid bordet gör ingen skillnad när det kommer till att kräva energi.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,294
Tycker också att 2.5h är ganska perfekt. En fördel med onlinespel är att det känns rimligt att köra korta pass. Har du bemödat dig med att samla ihop alla irl så känns det för kort med ett par timmar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,660
Location
Värnhem, Malmö
Jag kom att tänka på ytterligare en faktor, visserligen trivial men ändå; det blir bokstavligt talat hett om öronen att sitta med headset allt för länge. Hur kan man bedriva meningsfullt rollspelande med svettiga öron?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Jag kom att tänka på ytterligare en faktor, visserligen trivial men ändå; det blir bokstavligt talat hett om öronen att sitta med headset allt för länge. Hur kan man bedriva meningsfullt rollspelande med svettiga öron?
Lösning: inte sitta med varmt headset… =)

Alltså, även om man nu delar hem med någon som inte vill höra vad ens spelgrupp säger, så måste det väl finnas lättviktiga prylar som stoppar ljud i ens öron? Jag har ett sånt här par, som jag ibland haft på mig rätt länge utan att det blivit speciellt varmt…
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,139
Jag kom att tänka på ytterligare en faktor, visserligen trivial men ändå; det blir bokstavligt talat hett om öronen att sitta med headset allt för länge. Hur kan man bedriva meningsfullt rollspelande med svettiga öron?
Vi kör med konferenshögtalare :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,549
...det blir bokstavligt talat hett om öronen att sitta med headset allt för länge.
Problemet är bekant. Det gäller att ha luftiga lurar. Bra mikrofondisciplin är en annan viktig grej. Det blir snabbt jobbigt med diverse bakgrundsljud i lurarna tycker jag.
 
Top