Nekromanti Diskussion för Malach

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Detta är diskussions och OOC-tråden för forumspelet Malach som ska hållas inom kort här på rollspel.nu. Rollspelet kommer att fokusera mycket på ockultism, skräck och religion.

Vi kommer under spelets gång att använda oss av tärningar vid konfliktresolution och situationer där spelledaren bedömmer att rollens färdighet måste testas. För det mesta kommer dock spelet styras av textmeddelanden i speltråden.

Spelet utspelar sig i Sverige idag. Det är kallt och mörkt och snön täcker marken likt en tjock vit matta. Spelarnas roller är alla på väg till Gävle, för att hälsa på sin vän Olle Holgersson, en gammal gubbe som de alla kommit att känna på olika sätt. Olle, pensionerad sedan tio år, sysslar mycket med antikviteter och samlar på gamla böcker och föremål. Han är också en tvättäkta lingvist och behärskar ett antal språk flytande, allt från Latin och Grekiska till Hebreiska. Spelarna har alla fått varsitt brev som förklarar för dem att de måste komma fort, och att det är viktigt. Olle har inte skrivit mer än så.

Spelarna kan välja att spela så gott som vilken roll som helst (så länge som den passar i settingen), men sökta roller är journalister och liknande undersökande roller. Det är dock inget krav.

Presentera din roll här i tråden.

Om du har frågor är det bara att skriva så ska jag svara så bra jag kan.
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Namn: Andreas Silverhjort
Ålder: 36
Sysselsättning: Historie lärare och fd. journalist för en historisk tidning
Bor: I luleå sedan något år tillbaks, ensamstående

Är en ganska kort kille med brunt långt hår och glasögon. Inte så speciell utseende mässigt.

Uppväxt: Andreas föräldrar jobbade på et historiskt museéum utanför Stockholm.. redan då väcktes hans ontresse av historia då hans föräldrar fta tog med honom till deras jobb, han kan fortfarande höra sin mammas tjat, se men inte röra. När han var sju år så fick han sin första inblick i ande världen, då han såg en gamal man sitt sovrum, föräldrarna trodde inte på honom. Efter det så har han sett mer och mer andar, hans fräldrar trodde aldrig på honom.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Mitt förlsag på karaktär är:

Namn - Aron Longquist
Ålder - 30
Sysselsättning - Medium och bedragare

Utseende - Lång och smal man klädd i svart läder. Ansiktet pryds av en manligt fyrkantig haka och kastanjebrunt lockigt hår som faller ner till axlarna.

Bakgrund - Aron försörjde sig tidgare som trollkonstnär men var inte allt för duktig. Istället började han använda tekniker som cold reading, böja skeder som Uri Geller och trollkonstknep för att lura av folk sina pengar genom att erbjuda mediala tjänster. Han är alltså inte på något sätt ett riktigt medium utan bara en lögnare utan skrupler, som mediumen i programmet 'Det Okända' ungefär. Han tror inte själv på något övernaturligt.
Hans kontakt med Olle har bestått i ett stort språkintresse och han har ofta bett Olle om hjälp att skriva mystiska fraser på latin och andra döda språk som Aron sedan använt i sina trollkonstnummer.

Vill bara dubbelkolla med SL en extra gång ifall denna karaktär är okej. Det passar inte alls i vissa skräckäventyr med en karaktär som falskeligen påstår sig kunna prata med döda.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Namn: Fredrik Samuelsson (men alla säger Fresa).
Ålder: 49, med mild åldersnoja och klen rygg.
Sysselsättning: jobbar på historiska museet i Stockholm.

Fritid: Samlar på föremål från alla kulturer och av alla de slag (lägenheten är i princip ett lager). Älskar att resa till halvskumma auktioner över hela världen för att fynda prylar. Att gräva fram information om något gammalt föremål är det roligaste som finns.
Familj: Exfru (pga ovanstående hobby) och två vuxna barn. Har i princip ingen kontakt med dem, vilket Fredrik kan tycka vara synd om han får tid över till att tänka efter någon gång mellan jobbet och auktionsresearchandet.

Är en rätt lugn person som brukar kommentera konstigheter med ett "jaha, då är det väl så" och hanterar stress med ett "jag gör det där när jag är klar med min nuvarande uppgift". Å andra sidan är det ont om både konstigheter och stress i Fresas vardag.

Känner Olle sedan länge och delar (förstås) hans intresse av antikviteter.
 

bearlord

Veteran
Joined
18 Feb 2012
Messages
15
Location
Stockholm
Om det fortfarande finns plats för fler spelare så presenterar jag min karaktär här.

Namn: Johan Bernhardsson
Ålder: 39 år
Sysselsättning: Kapten vid pansarregementet i Revingehed.
Ensamstående.
Bor i Lund.

Johan har varit verksam inom det militära ända sedan han gjorde lumpen som 18-åring. Två år senare gjorde han sin första utlandstjänstgöring i Bosnien och har sedan varit ute på ett antal fredsuppdrag i FNs regi, på senare år särskilt i Afghanistan.

Han har ända sedan ungdomen haft ett starkt intresse för historia, och framför allt Mellanösterns historia med sina religiösa konflikter. Han har läst en hel del kurser på universitetsnivå i ämnet och söker ständigt ny kunskap i området från olika håll på sin fritid. Det har även gjort att han lärt sig språk för att kunna läsa böcker i ämnet på andra språk än svenska och engelska. Han läser och talar därför även arabiska, hebreiska och dari (huvudspråket i Afghanistan) någorlunda väl.

Johan känner Olle genom en kurs i historia där Olle var lärare. De har sedan hållit kontakten genom sitt gemensamma intresse både för historia och språk, samt att Johan genom sitt resande i Mellanöstern kommit över böcker och andra antikviteter som Olle eventuellt varit intresserad av.

Han är något skeptisk till all form av ockultism och religion, men han har insett kraften i en stark tro och tycker det är intressant att studera dess effekter och eventuellt finna vägar att överbrygga konflikter som har sin grund i dessa frågeställningar.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Hur går det för vår spelledare? Skulle gärna se lite respons på våra karaktärer om vi är på rätt spår för att passa in i det tänkta scenariot.
 

St. Brunibald

Veteran
Joined
30 Jan 2009
Messages
41
Ursäkta dröjsmålet. Det har hänt en del saker på sistone som har hållit mig från forumet, men nu är jag tillbaka och kan vara aktiv.

Era karaktärer passar utmärkt. Jag kommer att inleda själva spelet redan ikväll.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Finns det platser över eller har ni kört igång och är aktiva? Hittade ingen tråd till själva spelet nämligen så jag är osäker, men skulle gärna vilja vara med som det är nu.

Sparar dock nöjet att komma på en roll tills jag fått svar, men hur som haver kan ni nästan räkna med att jag väljer att spela ett fruntimmer.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
VildKatt said:
Finns det platser över eller har ni kört igång och är aktiva? Hittade ingen tråd till själva spelet nämligen så jag är osäker, men skulle gärna vilja vara med som det är nu.

Sparar dock nöjet att komma på en roll tills jag fått svar, men hur som haver kan ni nästan räkna med att jag väljer att spela ett fruntimmer.
Vi har inte kommit igång och vi har inte hört något från han som tog initiativet till den här idén. Jag tror inte att det kommer bli något av detta, tyvärr.
 

VildKatt

Warrior
Joined
17 Dec 2004
Messages
366
Location
Växjö, Snåland
Awww, the sadness.

Kanske får jag fundera på att själv dra ihop något, antingen över forum eller irc, men då lär det bli ack så jävla regellöst. I do not do well with creating rules...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jättegärna över forum för min del, för jag har inte möjlighet (kan kan jag väl, men vill inte ha den stressen) att dyka upp på irc på ett givet klockslag för att spela. :gremsmile:

Jag var skitsugen på att spela pbf här så ja, jag är bitter.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag känner mig också sugen på att delta i antingen detta eller om någon styr upp något annat, t.ex. på irc eller så.

Min tid är dock aningen begränsad så jag är nyfiken på hur ofta man förväntas posta eller vilka tider det kommer att vara(?), så att säga.
 
Top