Nekromanti Discworld?

Rex

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
17
Location
GBG
Jag är ett stort fan av Discworld-serien (skivvärlden på svenska) och såg här om dagen ett amerikanskt (eller engelskt) rollspel om den ack så underbara världen och undrar nu om det är nåt vidare att ha?Svara gärna snabbt efter som pekfingret rycker efter plånboken....
/Rex The All Powerful
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag har inte läst det än och kan tyvärr inte svara. Men det jag kan göra är att tipsa dig om rpg.net som har en hel del recensioner och där också flera DW recensioenr. Spelet har fått bra betyg av dem. Men läs själv.

mvh
/joakim kalcidis
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Det är rätt skoj. Terry själv har varit med och skrivit det och det borgar ju för en viss kvalitet. Magisystemet är inte så mycket att hänga i julgranen, dock; det är ingen bra återgivning av Skivvärldens minst sagt egensinniga magi.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Magisystem

<I>"Magisystemet är inte så mycket att hänga i julgranen,
dock; det är ingen bra återgivning av Skivvärldens minst
sagt egensinniga magi."</I>

Hur fungerar magisystemet då? *nyfiken*

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Rekommenderas

Jag har både spelet och tilläggsboken, och tycker att det är ett bra och roligt spel. Rekommenderas. Phil Masters har skrivit, och han är otro´ligt bra, lyckas balansera humor och spelsnack. Pratchett har varit med nånstans, men mest som kontrollant tror jag.

Men som sagt, rekommenderas.

MVH

M.

(fan va skönt att forumet är igång igen)

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Confusion

Veteran
Joined
7 Jun 2000
Messages
182
Spelet du såg var troligtvis GURPS Discworld som bygger på GURPS systemet. Jag har boken i min ägo men har ännu inte spelat det men min uppfattning om det är att det verkar vara spelbart. GURPS systemet är kanske inte det bästa och som någon annan skrev så fungerar inte magin riktigt som man skulle önska sig men annars så är boken mycket bra, med väldigt snygga bilder (favoriten är målningen på the "Silver Horde") och många beskrivningar av världen och regler helt i stil med böckerna. Dessutom finns många personer i världen beskrivna (som Cohen, Rensvind och Nanny Ogg) i värden.

Däremot så står det inte mycket nytt om världen för den som läst böckerna utan det är snarare så att om man vill veta mer om världen och vissa fenomen så bör man nog läsa böckerna. Men för den som vill spela på skivvärlden så är GURPS Discworld ett fullgott alternativ.


/Henning
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
magifråga

Magisystemet är inte så mycket att hänga i julgranen, dock; det är ingen bra återgivning av Skivvärldens minst sagt egensinniga magi.

Vad är felet? Jag har inte spelet men det ryktas om att det skulle röra sig om någon anpassning av GURPS Magic, och det borde väl gå att få fungerande? Slänger man litet nya spells in en mekanik för bieffekter och risken för att attrahera Dungeon Dimension-grunkor så borde det ju passa rätt bra? I böckerna verkar ju i.a.f. magikernas magi vara spellbaserad och med begränsad energipool...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: magifråga

<I>"med begränsad energipool..."</I>

Det där måste jag ha missat i Discworld-romanerna. Kan du
ge mig en bok och ungefärligt stycke där sådana paralleler
kan dras?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: magifråga

Det där måste jag ha missat i Discworld-romanerna. Kan du
ge mig en bok och ungefärligt stycke där sådana paralleler
kan dras?


"Reaper man" (striden mot shoppingvagnarna, som slutar med att magikerna får slut på energi)
"Sourcery" (hur en sourceror funkar som en källa till magi ock på så sätt upphäver de begränsningar (ransonering) som gäller annars.)
"Wyrd sisters" (hur de andra häxorna agerar tankningsstationer för magisk energi för att Granny W. skall kunna flyga runt hela kungariket under en natt)
"Equal Rites" (hur en magikers stav destilerar magi från omgivningen hela tiden för att fungera som en magikälla åt magikern)
"Guards, Guards" (hur en drake laddar upp med magi för att kunna underhålla sin egen existens)
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: magifråga

Vindhand - Vår egen Discworld Guru !
Ge killen en proper titel, för fasen /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Håller med!!!

fan vad skönt att forumet är igång igen!

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: magifråga

Är det något fel på Ärkemagiker? (förutom att folk försöker ha ihjäl dem hela tiden ;)
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: magifråga

<I>"Är det något fel på Ärkemagiker?"</I>

I princip inte - Det är en ärofylld titel som minner om
många verbala battaljer. Men om jag visste lika mycket om
Discworld som du (uppenbarligen) gör skulle jag kräva att
få titeln Rienswind (Ja, jag kan inte stava till det :)
eller något annat busigt. Mest för sakens skull, givetvis.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: magifråga

A, jo, men du vet hur det är med Skivvärlden och dess trollkarlar och häxor, och hurbenägna de är att *inte* använda magi, och hur många olika slags magier det finns, och hur stora doser magi som koncentreras till vissa platser ger upphov till en massa magiska bieffekter, och Stibbons HEX, och alla saker som har en egen "själ", och deras magiska stavar, och hur trollkarlarna ibland tycks behöva ha trollformler uppskrivna (I "The last continent" frågar Ridcully magikerna om "någon har en trollformel på sig, men tyvärr är alla utan), och hur de vid andra tillfällen har dem i huvudet, och vid något tredje tillfälle bara kan använda dem en gång varpå de försvinner (I äkta D&D-anda, men denna egenskap hos besvärjelserna beskrevs i ett tidigt stadium av Skivvärldens utveckling, när det hela fortfarande bara var någon form av gigantisk rollspelsparodi). Skivvärldens magi är kort och gott en himla röra, och det borde regelsystemet simulera i större grad. Mer frihet och mer begränsningar, mao.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top