Nekromanti Diplomacy

AidinElf

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
23
Location
Eslöv, Skåne
När man nu inte vill spela rollspel är Diplomacy verkligen världens bästa brädspel!! Det är ungefär som Risk, men här är det ingen slump överhuvudtaget.
Sju spelare spelar varsen av Europas supermakter i början av 1900-talet. Bara en kan vinna och ingen kan vinna utan hjälp av andra - bra spelidee!!
Varje runda har man en "diplomatifas" då man har möjlighet att "lura" andra spelare till att göra sådant som du tjänar på eller "alliera" dig med andra spelare. Några långvariga allianser blir det dock aldrig. Bara en kan ju vinna, så det gäller att svika dina allierade vid det rätta tillfället - när de börjar bli ett hot eller när du bara har ett sådant bra läge :gremlaugh: och inte längre behöver din allierade...
Den som litar på någon i Diplomacy lär inte överleva länge...

Någon annan som spelat Diplomacy? Jag och några kompisar har spelat det hela påsklovet... och det är verkligen kul!
En kompis allierade jag mig med i två spel efter varandra - trodde han...
Han upptäckte dock snart att man inte borde lita på mig... hehe
Inget snällt spel... snarare ett spel för maktgalna egoister som gillar lögner och intriger! Och eftersom jag är så snäll i vanliga fall så är det riktigt kul!! Skadeglädjen är den enda sanna glädjen... :gremgrin:
 

Sting

Veteran
Joined
21 Feb 2003
Messages
174
Location
Arboga, Västmanland
Har själv Colonial Diplomancy, vilket är samma spel men i asien istället. Det är ju ruggigt kul men tar dels för lång tid och framför allt så kräver Dippy för många spelare. Det är ganska svårt att få tag på 7 personer som vill offra dagen på ett brädspel. Håller på och pular lite med ett diplomacy för 4 eller 5 spelare, dvs jag måste fixa en snygg karta över lämpligt område.
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Jag har spelat en del men eftersom min okristligt lömske brorsa envisas med att vinna hela tiden har det fått stå på hyllan men jag kanske tar fram det nu...
/Axel
 
Top