[Dinoblast] version 0.8.5

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,527
Location
Jönköping
Inför att en grupp ska testaspela i helgen så har jag gått igenom allt material och skapat en version 0.8.5.
Den innehåller massa justeringar efter olika speltest bland annat det forumspel som nyss avslutades.

För dem som är intresserade att kolla så finns länk här:

Det finns även en hel del annat material som förskapade rollpersoner, rollformulär, äventyr, regelsammanfattningsblad osv.
Bara hojta till så kan jag bjuda in till mappen.

Det finns massa var att testa och ändra men det börjar bli väldigt bra tycker jag själv.

Jag håller även på med lite online verktyg som jag bland annat använder själv för att testa men tänker mig att de kan vara av nytt även för andra.
Mer info om det kommer.
 
Inför att en grupp ska testaspela i helgen så har jag gått igenom allt material och skapat en version 0.8.5.
Den innehåller massa justeringar efter olika speltest bland annat det forumspel som nyss avslutades.

För dem som är intresserade att kolla så finns länk här:

Det finns även en hel del annat material som förskapade rollpersoner, rollformulär, äventyr, regelsammanfattningsblad osv.
Bara hojta till så kan jag bjuda in till mappen.

Det finns massa var att testa och ändra men det börjar bli väldigt bra tycker jag själv.

Jag håller även på med lite online verktyg som jag bland annat använder själv för att testa men tänker mig att de kan vara av nytt även för andra.
Mer info om det kommer.
Läst lite halvhastigt, men är imponerad! Rolig värld, tycker du undviker mänga trötta troper som är vanliga i "dinofantasy".

Jag är inte en systemnisse, men tycker om den Kutulu-aktiga resolutionsmekaniken (jag brukar husregla att en rollperson med 0 får slå en tärning där endast 6 är lyckad, kul att se det formulerat i text!).

Saker som inte är för mig: jag är halvallergisk mot film som analogi för spel, och du lutar dig rätt hårt mot det språket (showrunner, scenes and beats, osv). Min upplevelse är att spel som gör såhär skapar en förväntan på ett slags historieberättande som sällan infrias.

Oro: detta kan vara helt missriktat, men jag fick känslan att vissa delar av texten är helt eller delvis AI-genererad? Det kan vara en oro utifrån att du använder AI-konst, men det fanns en del passager vars rytm som kändes igen från AI-texter jag läst - men igen, det kanske är jag som vara projicerar?

Överlag: verkar vara ett toppenprojekt, har inga problem med att se detta framför mig som en färdig bok. Bra jobbat!
 
Last edited:
Läst lite halvhastigt, men är imponerad! Rolig värld, tycker du undviker mänga trötta troper som är vanliga i "dinofantasy".

Jag är inte en systemnisse, men tycker om den Kutulu-aktiga resolutionsmekaniken (jag brukar husregla att en rollperson med 0 får slå en tärning där endast 6 är lyckad, kul att se det formulerat i text!).

Saker som inte är för mig: jag är halvallergisk mot film som analogi för spel, och du lutar dig rätt hårt mot det språket (showrunner, scenes and beats, osv). Min upplevelse är att spel som gör såhär skapar en förväntan på ett slags historieberättande som sällan infrias.

Oro: detta kan vara helt missriktat, men jag fick känslan att vissa delar av texten är helt eller delvis AI-genererad? Det kan vara en oro utifrån att du använder AI-konst, men det fanns en del passager vars rytm som kändes igen från AI-texter jag läst - men igen, det kanske är jag som vara projicerar?

Överlag: verkar vara ett toppenprojekt, har inga problem med att se detta framför mig som en färdig bok. Bra jobbat!
Kul att höra!

Tärningssystemet flyter på tycker jag och att man alltid kan lyckas med en 6:a funkar bra.

Filmterminologinen är såklart ett medvetet val som går hand i hand med hur man struktrerar upp spelet. När vi har spelat så märks det nästan inte av. Tycker det beskriv rätt bra hur det är tänkt att användas och försöker få in ett ramverk för att hjälpa skapa/slumpa avsnitt och äventyr. Visst att det kan skapa en förväntan men inget hinder att man kan spela så som de flesta brukar göra. Spelet dra inspiration från mycket tv-serier som Dino Riders, Cadillacs and Dinosaurs osv.

Ja det finns en del AI formuleringar men det är rester från att jag testar runt med textredigering och bollplank (bearbetar min egen text), jag skriver om det mesta fram och tillbaka och inga texter är slutgilliga. Så det kommer inte finnas kvar sen. AI var ett sätt att komma ur en över 10 år lång paus och writers-block. Vet inte varför, det fanns ett motstånd varje gång jag satt med spelet trots att det fanns inspiration.
Men konceptet, all lore, fraktioner, namn osv är egna påhitt.

Några du kan ge som exempel som var värre än andra? Håller med att AI texten har en viss klang och kan vara jobbiga att läsa. På samma sätt som AI bilder.

Inga AI bilder kommer heller finnas kvar. Jag kommer anlita båda illustratörer och lektör (som inte får använda AI).
 
Kul att höra!

Tärningssystemet flyter på tycker jag och att man alltid kan lyckas med en 6:a funkar bra.

Filmterminologinen är såklart ett medvetet val som går hand i hand med hur man struktrerar upp spelet. När vi har spelat så märks det nästan inte av. Tycker det beskriv rätt bra hur det är tänkt att användas och försöker få in ett ramverk för att hjälpa skapa/slumpa avsnitt och äventyr. Visst att det kan skapa en förväntan men inget hinder att man kan spela så som de flesta brukar göra. Spelet dra inspiration från mycket tv-serier som Dino Riders, Cadillacs and Dinosaurs osv.

Ja det finns en del AI formuleringar men det är rester från att jag testar runt med textredigering och bollplank (bearbetar min egen text), jag skriver om det mesta fram och tillbaka och inga texter är slutgilliga. Så det kommer inte finnas kvar sen. AI var ett sätt att komma ur en över 10 år lång paus och writers-block. Vet inte varför, det fanns ett motstånd varje gång jag satt med spelet trots att det fanns inspiration.
Men konceptet, all lore, fraktioner, namn osv är egna påhitt.

Några du kan ge som exempel som var värre än andra? Håller med att AI texten har en viss klang och kan vara jobbiga att läsa. På samma sätt som AI bilder.

Inga AI bilder kommer heller finnas kvar. Jag kommer anlita båda illustratörer och lektör (som inte får använda AI).
Kan göra en mer fokuserad läsning vid tillfälle - det var nog i världsbeskrivningen och historiebyggandet som jag upplevde en viss ton som jag kände igen från AI-texter. Sen är jag djupt AI-skeptisk, så det kan också vara att jag ser fan på väggen där hen inte finns.

Jag har samarbetat en hel del med illustratören Per Gradin, han är oerhört lyhörd, varierad och brukar ha väldigt rimlig prissättning - tror verkligen han hade kunnat passa till Dinoblast!
 
Kan göra en mer fokuserad läsning vid tillfälle - det var nog i världsbeskrivningen och historiebyggandet som jag upplevde en viss ton som jag kände igen från AI-texter. Sen är jag djupt AI-skeptisk, så det kan också vara att jag ser fan på väggen där hen inte finns.

Jag har samarbetat en hel del med illustratören Per Gradin, han är oerhört lyhörd, varierad och brukar ha väldigt rimlig prissättning - tror verkligen han hade kunnat passa till Dinoblast!
Du har rätt att vara AI-skeptisk. Paradoxalt är jag det också samtidigt som jag alltid försöke hitta bästa sättet att använda det och förhålla mig till det. Som system utvecklare och konsult jobbar vi alltid med att använda det som verktyg och hitta fallgroparna (det finns många).

Trodde mig ha hittat en perfekt illustratör som hade referensbilder i typ exakt den stil jag letade efter. Men innan arbetet började så slutade han svara, tror att hans referensbilder var AI och han själv insåg att han inte skulle kunna leverera.

Ja han är grymt. Har lagt det på paus just nu men kommer börja kolla runt när jag känner mig redo.
 
Du har rätt att vara AI-skeptisk. Paradoxalt är jag det också samtidigt som jag alltid försöke hitta bästa sättet att använda det och förhålla mig till det. Som system utvecklare och konsult jobbar vi alltid med att använda det som verktyg och hitta fallgroparna (det finns många).

Trodde mig ha hittat en perfekt illustratör som hade referensbilder i typ exakt den stil jag letade efter. Men innan arbetet började så slutade han svara, tror att hans referensbilder var AI och han själv insåg att han inte skulle kunna leverera.

Ja han är grymt. Har lagt det på paus just nu men kommer börja kolla runt när jag känner mig redo.
Jag tror såklart att AI har sin plats, det är mer i det kreativa jag tycker det blir problematiskt på flera plan (för att inte tala om miljöaspekten). Finns en tråd om AI-användande här på forumet som landade i hur man kan lura AI att visa pattarna, och det sammanfattar väl min syn på dess verkshöjd 😂.

Men det är ju inte denna tråd: kommer följa Dinoblast med intresse, hojta om du behöver speltestare eller annat!
 
Jag tror såklart att AI har sin plats, det är mer i det kreativa jag tycker det blir problematiskt på flera plan (för att inte tala om miljöaspekten). Finns en tråd om AI-användande här på forumet som landade i hur man kan lura AI att visa pattarna, och det sammanfattar väl min syn på dess verkshöjd 😂.

Men det är ju inte denna tråd: kommer följa Dinoblast med intresse, hojta om du behöver speltestare eller annat!
Haha, ja sådant var väl det första folk började använda AI till ;) även när den knappt kunde placera armar och ben rätt på kroppen.

Speltestare behöver jag alltid, finns som jag skrev en del material färdigt för det.
 
Haha, ja sådant var väl det första folk började använda AI till ;) även när den knappt kunde placera armar och ben rätt på kroppen.

Speltestare behöver jag alltid, finns som jag skrev en del material färdigt för det.
Kan testa ett oneshot på ungdomarna i min Rollspelsklubb!
 
Back
Top