Dinoblast forumspeltest

Celledor

Hero

Logotype.png
Tänkte försöka testa lite Dinoblast som forumspel, aldrig hållit i ett sådant men lets go.

Setting: Action-adventure scifi/postapokalyps som utspelar sig på en planet som är fylld med jungler, berg, savanner och hav. Det finns olika fraktioner som inte vet varför de är där men försöker överleva och bygga upp ett samhälle. De upptäcker att det finns dinosaurier överallt och använder dem som riddjur.

Scenario: En Nombawa karavan transporterar förnödenter från byar och gårdar vid Hwana the northen front. Detta är en del av ytterkanten av expansionen och utforskning av världen. Den har tre dagar kvar tills den når de centrala delarna där de få städerna finns. Karavanen kommer bestå av ett antal fordon och dinosaurier med ryttare beroende på hur många spelare det blir. Vägen leder genom en ravin men stenar har fallit som blockerar framfarten. Kan det vara ett bakhåll...

Steg 1: Välj ett coolt påhittat afrikanskaktigt namn, typ Khaenga, Taromwa, Banganu osv.

Steg 2: Välj ett yrke
Soldier, Leader, Pilot, Ranger, Trader osv. inte så viktigt i detta scenario.

Steg 3: Välj en färdighet med 3 och en med 2 alla andra tänkbara har 1:
Ranged Combat, Close Combat, Medicine, Repair, Operate (driving), Tactics, Evade, Riding, Hacking, Leadership, Diplomacy, Movement, Senses.

Steg 4: Välj föremål till värde av 2P som ger bonus på färdighet:
1P: Pistol [+2 Range combat]
2P: Rifle [+3 Range combat, tar bort longe range penalty]
1P: Medkit [+2 Medicine, 3 användingar]
1P: Laptop [+2 Hacking] (ett krav för att kunna hacka)
1P: Binoculars [+2 Senses]
1P: Armor [Kan minska skada]
1P: Kom med förslag så får vi se

Hur man spelar: Skara en rollperson enligt ovan. Varje runda så beskriver du kort vad din rollperson gör utifrån den information som finns. Om du behöver använda en färdighet så sker färdighettsslag med X plus/minus modifikationer antal T6:or. En tärning lyckas på 4,5,6.

• Man kan spendera en runda för att förebereda sig och få +1 på en färdighet
  • Man kan hjälpa någon under en runda och ge +1 på en färdighet
  • Om man använder samma färdighet igen nästa runda så får man -1 på färdigheten (gäller inte om man kreativt använder den på ett annat sätt)

Ambitionen är att svara och köra 1-2 rundor per vecka. När alla svarat eller det gått några dagar sammanfattar jag vad som händer, ber om tärningsslag och en ny runda börjar, han man inte hunnit svara på är rollpersonen passiv eller fortsätter det den gjorde innan. Första rundan börjar denna eller nästa vecka beroende på intresse.

Något jag har missat?

(AI mood setter)
AlbedoBase_XL_flat_2d_scifi_cubism_silhouette_art_crash_site_2.jpg

Låter superkul ju! :D

Jag spelar Musa, jag är en Soldier. Ranged Combat 3 - Hacking 2. - Pistol & Laptop.

Jag spelar Mbambe, jag är en läkare. Medicine 3, Senses 2. Medkit o Binoculars (om en läkare inte kan få ha någon bättre sjukvårdsgear än medkit?).

Back