Dina bästa kampanjvärldar?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Spinner vidare på kampanjvärlds-temat och slänger fram den uppenbara följdfrågan. Vilka kampanjvärldar är dina favoriter och varför?

Efter ett mindre noga övervägande:
1. Trakorien/Argond - Världen har en inre logik och många mystiska företeelser som genom romansviten får en spännande metanivå.
2. Mutantskandinavien - Gillar alla olika varianter men speciellt MUA´s klasskamp och ångmaskinssamhälle.
3. Tredje Horisonten - Jag gillar spontant inte rymd-scifi, men här föll jag handlöst för backstoryn och intrigspelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Alltså, det här är såklart ett tråkigt svar, men jag är otroligt förtjust i att spela i vår egen värld. Det finns massor av spännande platser och människoöden att spela ut, och det känns närmare och mer engagerande än spel i en fantasivärld. Den har sina begränsningar i vad man kan spela för typ av berättelser i den, men det har ju alla spelvärldar.

Förutom den så skulle jag säga Nobilis spelvärld, från tredje utgåvan. Nu har jag inte spelat i så många färdiga spelvärldar, så jag har inte så mycket att välja mellan, men det poetiska och filosofiska ramverket öppnar för en massa spännande teman. Berättelser kan handla om vad en företeelse, som minnen, religion eller pengar, egentligen är. Liksom, hur den är, vad den innebär. Det är skitcoolt. Och det faktum att det har öppna klasser (alltså du kan ta vilket koncept som helst och spela det) gör att möjligheterna är närmast oändliga.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,928
Location
Örebro
Vår egen värld är en riktigt bra hållplats för rollspel.

Utöver den så gillar jag världen som presenteras i Theros till DnD 5E, det är en värld som inspirerar då jag uppskattar det mytologiska.

Slutligen skulle jag nog säga att jag är väldigt förtjust i den värld som framträder i Eberon.

Det är de världar som jag blir inspirerad av och som även får mig att vilja utforska olika problem, hinder och konflikter som kan uppstå inom ramen för världarna.

Rent generellt så lockas jag annars av världar som är mörkare och närmare världens undergång ur perspektivet att civilisationen är i förfall och något nytt är på väg att byggas upp ur askan som snart återstår av en fallen värld. Jag vill delta i rollspel som utforskar världar och värderingar när dessa utmanas för att verkligen gå på djupet med vad det egentligen innebär att följa en religion, vad innebär rätt och fel, vad innebär det att hålla tag i något som faller samman, vad innebär det att tro och hoppas på en bättre morgondag i en värld som är allt annat än trevlig. Jag dras till världar som tvingar mig som deltagare att reflektera över frågor på djupet och verkligen synliggöra vad som ligger till grund för valen som görs av rollpersonerna i den värld som de befinner sig i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag tänker nog bara säga några jag kommer att tänka på just nu och som jag gillar…
  • Den lovecraftska mytvärlden. Den är oerhört flexibel, har inga krav på att man följer någon enhetlig kanon och man kan göra det mesta man vill i den. Framför allt om det man vill göra nästan bara är skräckiga mysterie- och deckargrejer. Det här är alltså egentligen mest vår värld plus en nypa kosmisk skräck, och inte ens en fastslagen pantheon utan bara en vag inriktning, en speciell känsla och ton av skräck och magi. Nej, jag menar alltså inte Chaosiums nogsamt katalogiserade och uppstattade Call of Cthulhu-spelvärld utan den större, bredare, mer löst ihopkopplade och definierade som man kan se konturerna av när man läser Lovecraft själv. Men ja, det här funkar för både virriga välbemedlade akademiker på 1920-talet, agenter som jobbar för en semi-hemlig regeringsorganisation 2020, och till exempel en kabal av Constantineska punkmagiker på 80-talet. Vill man anstränga sig lite kan man till och med passa in Zenithskt superhjältande här.
  • Mutant Chronicles. Min första, eviga kärlek. Det här var den första spelvärld jag mötte, och jag tycker fortfarande att den är makalöst välkonstruerad givet förutsättningarna. Det jag brukar pusha är nog framför allt flexibiliteten – man kan spela allt från noir-doftande privatsnokar på Luna City till Apocalypse Now-space marines i Venus' djungler – och hur bra det är med tydliga konflikter på alla nivåer. Det gör att man får både äventyrs-inspiration och dessutom mycket för ens rollperson att ha åsikter om när man vill fördjupa sig lite i den och ge den kött på benen.
  • Rotsystem. Jag har egentligen inget behov alls av andra cyberpunk- eller postapok-spel, för Rotsystem fyller för mig alla behov jag har av de båda genrerna. Retrocyberpunk men ändå goda möjligheter att utforska nya teknologier och frågeställningar, och så en postapokalyps som låter mig utforska allt jag ogillar med naturen. Av de spelvärldar jag hittat på själv är det här nog den som jag har lättast att komma på nya äventyr till.
  • More than Human: 1987. Jag vet, det är lite fåfängt att ta upp två (eller tre) av sina egna spelvärldar här – men om jag inte gillat dem skulle jag väl inte skrivit dem. 1987 har sina flaws, absolut, och jag hoppas kunna fixa dem i en uppdaterad version någon gång – med lite annat fokus, vissa justeringar till den övergripande kampanjstrukturen, etc. Men grunden – en superhjältevärld med stark metaplot och en genomgående tänkt "världskampanj", många hemligheter att avtäcka, många spännande aktörer – den gillar jag skarpt. Jag hoppas på att hitta tiden att återkomma till den om inte alltför länge…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Dark Sun!
Världen är en heavy metal album framsida utan vatten, metall eller växtliv där alla slåss mot alla i det brutalaste tänkbara klimatet och de enda säkra platserna är städer där onda fascistiska trollkarlar vars magi är vad som förstörde världen härskar som gudar. Det finns en enda drake och den är ett existensialistiskt hot drivet av att tusentals själar offras till den med jämna mellanrum. Alla levande varelser är telepatiska, den trevligaste av raserna är humanoida insektsmän och efterlivet är en nihilistisk mardrömm som förstör de dödas själar genom tortyr. Men ni är mäktiga hjältar! Dags att fixa saker!

Warhammer 40k!
Det är det 41:sta årtusendet och i mer än tiotusen år har Kejsaren suttit orörlig på Terras gyllene tron. Han är mänsklighetens härskare genom gudarnas vilja och härskaren över en miljon världar genom hans oändlig arméers makt. Han är ett ruttnande lik fyllt med den mörka eran av teknologis osynliga makt. Han är kejsardömets kadaverfurste och till honom offras tusen själar varje dag så att han aldrig riktigt kan dö.

Men trots att han är bortom liv och död är Kejsaren evigt vaksam. Mäktiga stridsflottor korsar den daemonfyllda warpens, den enda vägen mellan avlägsna stjärnor, genom att följa manifestationen av hans telepatiska vilja. Samtidigt som enorma arméer strider i hans namn på oräkneliga världar. De främsta av hans krigare är hans Adeptus Astartes, genetiskt manipulerade supersoldater. Deras vapenbröder är soldaterna i det Kejserliga gardet, oräkneliga planetära försvarsstyrkor, den evigt vaksamma Inkvisitionen och Adeptus Mechanicus Teknologipräster för att bara nämna ett fåtal. Men trots deras oräkneliga antal är de knappt nog för att hantera hoten från utomjordingar, kättare, mutanter och än värre.

Att leva i sådana tider som dessa är att vara en av de oräkneliga massorna under den grymmaste och blodigaste möjliga regimen. Det här är en historia om dessa tider. Du kan glömma teknologins och vetenskapens makt för så mycket har blivit glömt och kommer inte återupptäckas. Du kan glömma progressiva och hoppfyllda löften om en bättre framtiden för i den brutala och mörka framtiden finns det bara krig. Ingen fred står att finna bland stjärnorna, bara en evighet av slakt och blod och skrattet från de törstande gudarna.

Exalted
Det är ett spel där man spelar Achilles, Moses, Samson och Gilgamesh i en värld där solen är en enorm mecha, gravitation finns bara för att en lokal gravitations gud gör sitt jobb, världen är hotad av Cthulhu, Sauron, alla transformersen, döden själv och helvetet. Du kan ha sociala defensiva stats så höga att du inte kan inse att något du gör orsakar lidande, du kan döda någon genom att skriva ett tillräckligt argt brev, du kan förföra en hel stad (både alla invånarna och själva staden) och du kan döda en arme själv. Det är en vansinnig och over the top episk bronsåldersvärld där super shaplin munkar med levande mechs kommer försöka mörda dig medan du slåss med en död gud.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Istället för att lista alla världar jag gillar (men Glorantha är självklart nummer 1 på listan), tog jag mig en funderare på vad som får mig att gilla en värld. Det visar sig att det inte finns några absoluta måsten, men vissa saker är meriterande.

* Det är bra om den har en distinktiv hook. Något som gör att man kan sammanfatta det unika med den i en mening eller en bild.
* Det är bra om det finns en uppenbar core activity. Något som ens tankar omedelbart går till som en källa till äventyr.
* Det är bra om det finns en bredd som tillåter även andra typer av äventyr.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
* Det är bra om den har en distinktiv hook. Något som gör att man kan sammanfatta det unika med den i en mening eller en bild.
* Det är bra om det finns en uppenbar core activity. Något som ens tankar omedelbart går till som en källa till äventyr.
* Det är bra om det finns en bredd som tillåter även andra typer av äventyr.
Så i dina favoriter - vad är "hook:en" och "core activity:n" ?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Trakorien.
Old World.
Hyborea.
År noll.
Rokugan.
Hollow Earth.
Lovecraft 20s.
gaslights.
Star Wars.
Sixth World.
Mythic North.
Trudvang.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Så i dina favoriter - vad är "hook:en" och "core activity:n" ?
Alla världar jag gillar uppfyller inte alla tre. Fantasy-lapptäckesvärldar är ofta en fail på den första men kan uppväga det genom att vara väldigt starka på de andra. Olika epoker till CoC har ju en tydlig hook (Som det var historiskt - men nu med extra Cthulhu!) och glasklar kärnaktivitet, men cult busting är egentligen det enda som är värt att göra så bredden finns inte riktigt där.

Glorantha: "Bronsålder där myter är levande." Kärnaktiviteten (åtminstone den man aspirerar till) är att omforma världen med myternas hjälp. Vid sidan av det kan man också göra allt som går att göra i andra världar - från grisodlande till politiska intriger - men med ett extra inslag av mytologi.

Al Amarja: "Alla konspirationer är sanna, all weirdness finns." Kärnaktiviteten är att utforska sin karaktärs reaktioner på en surrealistisk existens. Vid sidan av det kan man approximera ett normalt rollspel genom att liera sig med någon av de "goda" konspirationerna för att stoppa någon av de mest "onda".

Dragon Empire: "Ikonerna definierar Tidsåldern." Kärnaktiviteten är att ha ett finger med i spelet om hur den 13e Tidsåldern skall sluta. Vid sidan av det kan man göra alla normala F20-aktiviteter.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Några favoriter:
The Old World
Pyrisamfundet i MUA-tappning
Symbaroum-världen

Vår värld har flera starka uppsidor, med eller utan fantastik, men jag tycker samtidigt inte jämförelsen med fiktiva världar är rättvis. Väljer jag dem är det mer för något slags imaginär helhet (och de är ju väldigt mycket grovkornigare) medan vår värld för något specifikt anslag.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Några av mina favoriter från de gångna årtiondena:
  • Solsystemet i Space 1889: Året är 1889. Djärva kvinnor och män utforskar solsystemet i eterångare. Kanaler på Mars, dinosaurier på djungel-Venus, britter med strama överläppar, preussare med ryggrad av Kruppstål, ryssar med enorma skägg, japaner med stora ambitioner.
  • Glorantha: En genomarbetad bronsåldersvärld, ingen fjantasy, we are all us ("alla ska med"), hjältedåd, monster, and what not.
  • Star Wars-galaxen: Full fart, fixa och dona, bekämpa Imperiet, may the Force be with us (länk >>> )
  • Pulp-1930-tal: Tuffa tag när hjältarna slåss mot nazisters, kommunisters och tempelriddares grymma planer, stökiga hamnstäder, djupa djungler, galna vetenskapsmän, coola flygplan, tvillingbröderna Piccard (länk >>> ).
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
  • Dark Sun, tja God45 beskrev det bra
  • Chronopia, min stora kärlek. Skulle dock vilja tweaka lite saker som är för mycket slap stick humor
  • World of Darkness, ffa Vampire
  • Old World, för att det är en fantastisk värld

Har haft så oerhört många balla spelmöten i mängder av spel och settings förutom dessa men de här sticker ut lite extra för mig.

Cog.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Forgotten Realms. Jag gillar att det finns en sån bredd. Jag kan köra den rakt ur första boxen från 87 utan nåt mer eller med extra allt och veta vilken ost som faller en på smaken om man gillar sälta och vart den kommer från. Att den använder det regelsystem som jag känner mig mest hemma i hjälper.
The Known World: För mig känns det som nostalgisk mys när jag ser de flesta av Clyde Caldwells omslag till Gazetteerserien som detaljerade många av världens nationer. Den känns som att den är kul att äventyra i.

Eftre de här kommer en bunt världar jag gillar men som sagt, de där är favoriterna.

Några har nämnt vad som lockar dem med världar. Nåt jag går igång på som SL och spelare är världar med stora mysterier som Dark Sun innan romanserien förklarade typ allt och den andra boxen kom och avslöjade hela mysteriet. Jag tycker Dark*Matter har ett mycket bättre upplägg med att man ger några olika förslag. Jag vill gärna spela och spelleda slut en värld genom en eller flera kampanjer där rollpersonerna får svaren och spelarna därmed får den stora bilden som svarar på varför världen är som den är.
En annan sak är om det blandas science fiction och fantasy, helst med betoningen på fantasydelen, som i många av Final Fantasy-spelen, eller Masters of the Universe, men Star Wars är bra det med.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Tja det här är lite av en tudelad fråga. Jag gillar att när jag spelleder bygga upp egna världar så jag vill inte hålla mig till någon annans detaljerade mall.

Världar jag gillar att läsa om:
  • Fading suns
  • Middle Earth
  • World of Darkness
  • Star wars
  • Traveller
  • Aeon Trinity
Världar jag gillar att spelleda i:
  • Vanlig 1990-nutid
  • Nutid med dolda konspirationer (e.g. Nephilim)
  • Space 1889
  • Castle Falkenstein
  • Good Society
  • Pendragon
  • Noir
  • Generisk fantasy
  • Generisk cyberpunk
  • Generisk 30-tals pulp
  • Generisk 20-talsskräck
 

Taogoli

Veteran
Joined
11 Dec 2010
Messages
100
Location
Norrköping
Mina tre bästa är, både som spelledare och spelare.
.
Rika på referenser och företeelser som är lätt att leva sig in i och bygga kring.

1. Trudvang
2. Warhammer fantasy
3. Mutant ua
 
Top