Dunder&Drakar Din favoritklass i Dunder & Drakar

Vilken klass ser du mest fram emot att få spela?

  • Barbar

    Votes: 0 0.0%
  • Bard

    Votes: 0 0.0%
  • Druid

    Votes: 0 0.0%
  • Härförare

    Votes: 1 9.1%
  • Häxmästare

    Votes: 0 0.0%
  • Jägare

    Votes: 0 0.0%
  • Krigare

    Votes: 0 0.0%
  • Magiker

    Votes: 0 0.0%
  • Munk

    Votes: 1 9.1%
  • Nekromant

    Votes: 4 36.4%
  • Paladin

    Votes: 1 9.1%
  • Präst

    Votes: 1 9.1%
  • Rackare

    Votes: 2 18.2%
  • Sejderiddare

    Votes: 0 0.0%
  • Shaman

    Votes: 1 9.1%
  • Trollkonstnär

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    11

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
3,247
Location
Göteborg, Lindome
Okej, jag provar att göra en Poll. Första gången jag gör en sådan, så vi får se hur det blir.

Ni som har hunnit titta igenom basreglerna till Dunder & Drakar, vilken klass blev ni mest sugna på att spela?
 

Gamiel

Hero
Joined
22 Dec 2013
Messages
1,571
Location
Stockholm
Fråga: vad är skillnaden mellan Druid o Shaman? Frågar för jag har inte läst grundreglerna o den korta presentationen du ger av Shaman får det att låta som den har samma roll som Druid
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
3,247
Location
Göteborg, Lindome
Fråga: vad är skillnaden mellan Druid o Shaman? Frågar för jag har inte läst grundreglerna o den korta presentationen du ger av Shaman får det att låta som den har samma roll som Druid
Rent tekniskt har druiden rollen stridskontroll, men kan förvandla sig till ett mäktigt träd och ta rollen som försvarare. Medan shamanen är understöd hela tiden.
Narrativt är druiden mer inriktad på växter och djur, medan shamanen är inriktad på naturens andeväsen.
 

Gamiel

Hero
Joined
22 Dec 2013
Messages
1,571
Location
Stockholm
Rent tekniskt har druiden rollen stridskontroll, men kan förvandla sig till ett mäktigt träd och ta rollen som försvarare. Medan shamanen är understöd hela tiden.
Narrativt är druiden mer inriktad på växter och djur, medan shamanen är inriktad på naturens andeväsen.
Har du några tankar om alternativa tolkningar av dem för stadsmiljö (fantasystäder kan ju vara större än New York o komma i flera nivåer, så djur o natur borde ju finnas där) eller i druidens fall alternativa miljöer (varför skulle du förvandlas till ett träd om du spenderat hela ditt live på stäppen o det mesta träd du ser är vindpinade småsaker?).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
3,247
Location
Göteborg, Lindome
Har du några tankar om alternativa tolkningar av dem för stadsmiljö (fantasystäder kan ju vara större än New York o komma i flera nivåer, så djur o natur borde ju finnas där) eller i druidens fall alternativa miljöer (varför skulle du förvandlas till ett träd om du spenderat hela ditt live på stäppen o det mesta träd du ser är vindpinade småsaker?).
Det är intressanta tankar. Stadsdruider har ju förekommit förut i D&D. Frågan är hur mycket de generella reglerna för druider skall ta med sådana avvikelser eller om det passar bättre som unika företeelser på unika platser.
Sedan tror jag inte att en druids magiska förmåga att anta trädform är begränsad till det han ser omkring sig. Om det finns tillräckligt med Urkraft på denna karga stäpp för att driva hans förmågor, så kan han bli till ett stort träd. Eller, om spelaren och spelledaren föredrar det, till någon annan form som har ungefär samma särdrag.
 

Bolongo

Swashbuckler
Joined
6 Apr 2013
Messages
3,447
Location
Göteborg
Trollkonstnären är konstruerad för att vara en simple blaster för folk som gillar att spränga saker med magi. Inte så mycket finess.
Jag förstår det.
Jag tror bara att det dels överskattas hur många spelare som verkligen bara vill rulla tärning utan att tänka (champion fighter blev inte så poppis som 5e-konstruktörerna trodde), dels är det synd att ett intressant koncept som elementarmagiker görs tråkigt att spela.
Är helt med på att en intuitiv magiker bara har några grundeffekter att utgå från, men det hade varit roligt om deras naturbegåvning tillåtit dem att manipulera elementen på ett mer varierat sätt. Typ metamagic fast bättre. 😜
 

Gamiel

Hero
Joined
22 Dec 2013
Messages
1,571
Location
Stockholm
Sedan tror jag inte att en druids magiska förmåga att anta trädform är begränsad till det han ser omkring sig. Om det finns tillräckligt med Urkraft på denna karga stäpp för att driva hans förmågor, så kan han bli till ett stort träd. Eller, om spelaren och spelledaren föredrar det, till någon annan form som har ungefär samma särdrag.
Tänkte mer att tanken är väll att han blir ett träd för att det representerar naturen, men om naturen där du är inte är en sådan som inte är trädvänlig, eller de träd som finns inte är så majestätiska, så kanske borde deras "naturform" vara lite annorlunda
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
3,247
Location
Göteborg, Lindome
Tänkte mer att tanken är väll att han blir ett träd för att det representerar naturen, men om naturen där du är inte är en sådan som inte är trädvänlig, eller de träd som finns inte är så majestätiska, så kanske borde deras "naturform" vara lite annorlunda
Jag förstår ditt resonemang, men nu pratar vi om high fantasy där du kanske strider på en lavaslätt i Elementarkaos. Det känns lite svårt att börja sätta naturliga begränsningar just på druiden då.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
3,247
Location
Göteborg, Lindome
På lite drygt två veckor har åtta personer röstat och nekromanten verkar vara populärast. Någon som har hunnit provspela den?
 
Top