RECENSION Dimmor & Borgar

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag har läst Dimmor och Borgar och tänker att jag ska dela med mig av några intryck.

På omslaget kan man läsa att Dimmor & Borgar är ett klassiskt fantasyrollspel för nybörjare, och av baksidestexten framgår att det är ett hobbyprojekt. Det är en relativt liten bok, drygt 150 sidor, i ett format något smalare än A5. Spelets regler baseras på Dungeons & Dragons 5 men spelvärlden ligger närmare ett medeltida Norden. De bilder som finns i boken är svartvita och av äldre snitt. Därtill finns några kartor i färg.

Reglerna är som sagt baserade på Dungeons & Dragons 5 men kraftigt avskalade och inte rakt av kompatibla med förlagan. Jag har inte använt reglerna i spel men de förefaller robusta och lämpliga för nybörjare. Det enda jag uppfattar som onödigt detaljerat är bärförmåga där spelarna förväntas hålla reda på och summera vikter i kilo. Ett system baserat på antal föremål hade underlättat.

Spelvärlden presenteras kortfattat utan att det blir fattigt, och den lämnar stort utrymme för spelledarens egna påhitt. Det tycker jag är en styrka. Världen har också en trevlig, jordnära känsla. Det finns ingen magi och sådant som alver och dvärgar är sannolikt bara myter, eller i vart fall ytterst ovanligt och mystiskt. Vad jag möjligtvis hade önskat mig här är ett brokigare innehåll. Lite mer variation, och lite mer som sätter fart på fantasin.

Texten är lättläst och har en sympatisk ton. Ibland dyker det upp smått knepiga formuleringar och skrivfel men inte mer än i vissa professionella produkter. Eftersom texten är marginaljusterad hade den mått bra av att avstavas för att undvika stora luckor på vissa rader. Jag tror också att små justeringar i disposition och layout hade kunnat göra spelet än mer lättläst och smidigt att använda vid spelbordet.

Bilderna är fina och passar väl till stämningen i spelet. Ibland önskar jag att bilderna varit större – det gäller särskilt när flera bilder lagts på samma sida – så att detaljerna varit lättare att urskilja. Här hade boken kanske tjänat på ett större format. Jag hade också föredragit om kartorna varit svartvita. Inte för att det är något fel på färgsättningen, men svartvitt har en viss retrokänsla som passar spelet.

Jag har sett Dimmor & Borgar omnämnas som OSR men det är inget som lyfts fram specifikt i spelet. Vissa delar lutar mot OSR, och det skulle antagligen gå utmärkt att spela Dimmor & Borgar som renodlad OSR, men mest av allt uppfattar jag det som ett traditionellt rollspel där gruppen själva får forma sin spelstil.

Med tanke på att spelet riktar sig till nybörjare är det en aning förvånande att boken inte innehåller något spelexempel. Sådana exempel kan i och för sig vara ohyggligt tråkiga att läsa, och i denna digitala tidsålder finns det gott om lättillgängliga exempel på hur rollspel kan gå till. Samtidigt hade det inte varit fel med ett välskrivet spelexempel specifikt för Dimmor & Borgar.

Sammantaget tycker jag att Dimmor & Borgar var en trevlig bekantskap. Lättläst med smidiga regler och en inbjudande spelvärld som stundtals fick mig att tänka på rollspelet Saga. Jag skulle absolut kunna tänka mig att spela Dimmor & Borgar vid tillfälle, och inte bara med nybörjare. Sannolikt passar reglerna även för rutinerade spelare som inte lockas av detaljerade system.
 
Top