Nekromanti Digitala produkter till försäljning

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
I samband med att vi lanserade vår tentativa produktplan har jag fått frågor via email kring vår plan att sälja pdf:er. Frågorna har gällt vad vi ser för möjligheter med det och varför vi tror att det är bra för Symbaroum och dess fans. Jag inbillar mig att det är fler som tänkt på saken men inte ställt frågan, och dessutom är jag intresserad av att höra mer om vad ni andra tycker och tänker om saken.

NOTERA att vi i de flesta fall (se http://www.jarnringen.com/produktionsplanering/) tänker oss att släppa saker först i digitalt format och sedan samla ihop materialet och trycka det för dem som föredrar att känna bokens tyngd i handen (eller som jag, som vill ha både och, mer om det nedan).

Så här kan man sammanfatta mina svar till undrande Symbaroum-fans:

Digitala produkter är bra för att...
- Vi kan släppa produkter oftare i digitalt format, tryck har långa ledtider och med digital produktion kan vi snabbare nå spelsugna grupper med rykande färska produkter.

- Med sitt lägre pris gör vi produkterna tillgängliga för fler grupper och spelare, för dem som klarar sig bra med digitala produkter. Yngre spelare brukar titta trånande på våra tryckta böcker och sedan suckande snegla mot sin plånbok. Digitala produkter kan vara en möjlighet för dem att hålla sitt Symbaroum-bibliotek komplett till ett för en student rimligare pris.

- Vi kan göra smala produkter som tilltalar vissa men verkligen inte andra. Då är trycksaker olämpliga eftersom det blir dyrt att trycka, men digitalt kan vi tillfredsställa en mindre grupp spelare utan att behöva ta så mycket hänsyn till säljbarheten i produkten.

- Vi kan testa och släppa lite vildare idéer än annars, i tryck måste vi kunna räkna hem tryckkostnaden men för digitala produkter kan vi chansa mer och låta fansen avgöra om det är en lyckad produkt eller om vi hade otur när vi tänkte.

- Digitala produkter tar inte slut, vilket populära fysiska böcker har en irriterande vana att göra...

- Print on demand är såklart ett alternativ men vi tycker inte att produktionskvaliteten så ofta motsvarar priset för kunden. Vi kommer utforska detta mer, men i nuläget förhåller vi oss lite svala till POD för Symbaroum (även om vi mjuknat något i frågan efter att ha sett våra vänner Fria Ligan göra ett gott jobb med PODs för exempelvis Svavelvinter).

En personlig not är att jag som spelare, spelledare och allmän rollspelskonsument verkligen slukar digitala produkter, och ofta finner att det digitala formatet räcker gott för vissa produkter; jag köper mycket digitalt till spelen jag spelar - men har alltid fysiska versioner av grundböckerna också: det är dem jag läser för att lära mig spelet. Vid spelbordet använder jag däremot nästan bara digitala böcker på min platta och kartor visas oftast på min TV/dataskärm - dock med en fin världskarta utrullad på bordet om spelet tillhandahåller en sådan. Fienders stats skriver jag ut på hederligt papper så att jag kan modifiera och hantera skador på dem med papper och penna.

Vad tänker ni om resonemangen kring digitala produkter, och hur använder ni fysiska resp digitala produkter vid spelbordet?

/Nyfiken spelkonstruktör
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Jag använder uteslutande digitala produkter när jag inte kan eller vill läsa den tryckta varianten. Vid spelbordet föredrar jag tryckta. Men, spel som har bra samanfattningar som kan skrivas ut på några sidor löser det. Jag spelleder främst mina egna spel och eftersom de aldrig (ännu) finns i tryckt form ser jag till att ha regelinfo både på rollformulär och på sammanfattningsblad. Men, generellt, ju högre produktionsvärde desto högre blir min motvilja mot PDF:er. För Apocalypse World funkar det perfekt, medan jag knappt orkade läsa Eclipse Phase. Så kanske kan man fundera på enklare layout på digitala varianter?
Måns said:
"Kan eller vill" lät konstigt. Jag menar typ på flyget, i bilen, när jag hänger på lekplatsen etc.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Den digitala produkten måste kunna printas vettigt. Och med det menar jag att jag att det inte kan vara en massa bakgrunder som gör texten oläslig om man inte trycker den proffsigt och att en sida eller ett uppslag måste vara så komplett som möjligt.
Inga monster/rum/plats/npc-beskrivningar som börjar med en mening på sida 8, tar upp hela sida 9 och sen ett stycke på sida 10. Jag vill kunna printa bara det jag behöver för nästa spelmöte!

Jag är egentligen mest intresserad av mindre moduler för enbart digitalt, annars föredrar jag alltid Print, men optimalt får man med en PDF när man köper något i print.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,000
När jag förbereder sittningar (som SL) är digitala produkter överlägset enklast (om vi talar om sökbara PDFer helt utan DRM och kopieringsskydd som låter mig lyfta över texter och bilder till mina egna anteckningar och handouts).

På själva spelningarna är ingen intresserad av datorskärmar eller läsplattor, så där är en snygg tryckt hårdinbunden bok som håller för omild behandling gjuten.

Av detta följer att regelböcker och "spelarböcker" närmast obligatoriskt behöver tryckas. Digitala kopior är dock ofta väldigt bra att ha som komplement.

Äventyr och bakgrunds/kampanj-fakta är okej att bara ha i digital form OM OCH BARA OM formatet är fullständigt öppet för mig att skriva ut texter att läsa upp och bilder att visa upp.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Jag använder digitala versioner och produkter betydligt mer än fysiska böcker nuförtiden. Oftast skriver vi ut utvalda delar eller sammanställer egna listor och tabeller från de digitala filerna, ungefär som CapnZapp nämner.

Vid spelledarpreppande hemma eller genomläsning av regler och världsinfo som spelare sker detta till största del via dator/läsplatta/telefon, framförallt på telefon pga portabiliteten (med jobb och familj och allt annat får man läsa när man får tillfälle).

Vid spelbordet finns alltid minst en fysisk bok av varje slag men det är stor hjälp att ha digitala kopior så att fler kan kolla upp saker under spel och ärligt talat är oftast en välkonstruerad bokmärkad pdf snabbare att hitta i än en tjock fysisk regelbok.

Samtidigt vill jag verkligen ha fysiska utgåvor av alla större/viktigare produkter men ser det nästan som en självklarhet att produkterna även ska finnas i digitalt format. De senaste spelen jag spelat utförligt (BareBones Fantasy och Eclipse Phase) har jag blivit bortskämd med att få gratis pdfer vid köp av fysiska böcker. Bägge dessa spel använder tillgängligheten i digital form som ett uttalat köp- och spridningsargument.

I min värld borde det bara vara fördelar med att ha hela sin utgivning i digital form så att den alltid finns tillgänglig, är snabb att få tag på och lätt att uppdatera. Komplettera detta med att trycka härliga fysiska böcker av alla produkter som det är finansiellt vettigt att göra så med och i de upplagor som är logiska. Om man dessutom får digitala versioner gratis till sin fysiska bok så har ni min ideala lösning.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Jag är en av dem som aldrig skulle köpa en bok som bara finns i digitalt format. Främst därför att jag föredrar och ha en bok och hålla i handen, och sedan ha i bokhyllan, men också att jag finner det ganska jobbigt och läsa på en dator eller surfplatta.

Dock om möjligheten finns att kunna få en gratis PDF på köpet när jag köper en fysisk bok, så ser jag det som ett stort plus. Då jag uppskattar att kunna ha den på en dator eller surfplatta, främst för och kunna göra sökningar i den, och ha mindre använda böcker på surfplattan då man spelar, för och spara plats. Men jag skulle aldrig betala extra för och få en PDF av en bok som jag redan har köpt fysiskt.

Tolkar det som att ni tänker släppa äventyret Döda drömmars grav som betal-PDF endast. Mitt förslag är istället inkludera den i en av de böcker ni tänker släppa, så som Spelarboken eller Bestiariumet, höj eventuellt priset på boken något. Eventuellt skulle detta kunna göra den boken ännu lite mer intressant för folk och skaffa, med ett äventyr som ingår. Det är mina tankar kring det hela i alla fall. :wink:

Ni pratar om att göra PDF:er om olika ”ämnen” för att sedan slå ihop dessa i tryckta volymböcker. Leder det till mer försäljning i slutändan? Vet inte, men jag tänker mig att många av de som köper PDF:erna antagligen inte kommer köpa boken sedan när den väl kommer i tryck. Utan det är de få som även vill ha PDF:erna i fysisk form, och de som jag, som inte köper PDF:er överhuvudtaget, som eventuellt kommer köpa de tryckta volymböckerna.

Sedan är det det här med prissättning av PDF:erna. I mitt tycke så ska en PDF inte kosta så mycket. Det totala priset för alla "ämnes"-PDF:erna bör i mitt tycke vara betydligt lägre än vad den eventuellt trycka volymboken kommer kosta.

Vilket leder till frågorna, kommer de som köper en eller flera "ämnes"-PDF:er av er, få någon rabatt på den fysiska boken när och om den väl trycks?

Tänker ni låta de som köper en tryckt produkt att även få tillgång till produkten i PDF-format gratis (i de fall där produkten även släppas i digitalt format), och om det i så fall även, på något sätt, kommer gälla de som handlar sina böcker i någon lokal butik?

Undrar även hur det kommer fungera ifall man köper något i digitalt format av er och senare, av någon anledning, skulle behöva ladda ner de filerna igen? Särskilt med tanke på att man inte har något ”konto" i er butik, som kan hålla reda på orderhistorik.
Lilja said:
Exakt hur vi kommer göra med digitala böcker har vi inte bestämt ännu, mer än att vi kommer att ge ut en del saker digitalt först och sedan erbjuda tryckta versioner som uppsamlingsvolymer/vid ett senare tillfälle.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag köper gärna fysiska böcker, men bara som prydnad. Spel som är så komplexa att jag behöver bläddra i dem under spel förenklar jag helst tills jag inte behöver bläddra i dem under spel. Och ja, det gäller min egen största synd, More than Human, också.

Jag använder alltså helst inte digitala produkter heller vid spelbordet. Fysiska går snabbare att bläddra i och hitta saker i fortfarande, om man nu nödvändigtvis måste välja. Men jag hyser gott hopp om att det problemet går att lösa.

Jag läser uteslutande digitala böcker numera. Epub för romaner, PDF för rollspelsböcker där layout och illustrationer gör mer. Jag skriver aldrig ut saker från E-böcker heller. Behöver jag monsterstats lägger jag dem i dokument i google docs eller så.

Helst skulle jag bara ha digitala alster, men min samlarmani tillåter mig inte att implementera detta fullt ut. Dessutom finns det böcker som inte har någon bra PDF-version; inscannade och OCR:ade är trots allt inte gott nog.


Jag gillar print on demand. Jag upplever att Publit har helt okej priser. Räknade häromsistens ut att det kostat mig en ynka tia extra per bok att trycka More than Human hos Publit jämfört med det pris jag betalade per bok för att trycka volymer om 100 böcker hos Vulkan. Och bekvämligheten i att slippa lager samt att få prata med en support som svarar på mail snabbt och är trevliga väger upp den där tian.

När det blir många färgsidor blir diskussionen såklart en annan; Publit är rätt dyrt om man ska ha färgsidor.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Själv tycker jag att man bör hålla sig så långt borta från POD som möjligt. Särskilt om man vill sälja med förtjänst.
kjetilkverndokken said:
Jaha? Drivethroughtrpg har jo bevist hvor bra det kan lykkes få kvalitet som er like god. White Wolf/Onyx Path går jo bare pod/pdf (KS deluxe utgaver telles ikke) og viser jo at dette er en vellykket Novell.
Triple Ace Games med sitt Hellfrost heroisk vist hvor vellykket små pdf i slag er for å utdype settingen til en billig penge.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,439
Location
Stockholm
När det gäller rollspel så har jag upptäckt att jag läser mer om det finns bra e-versioner av produkterna. Fysiska rollspelsböcker är ofta stora, fina och tunga, långt ifrån optimala att släpa med sig på tåg och bussar. Jag föredrar att läsa i min Kindle när jag vill läsa effektivt.

Vid spelbordet har jag gärna en kombination av fysiska och digitala böcker.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Tack för svar så långt, verkligen intressant att få höra era åsikter om vad ni föredrar och lite om hur ni använder produkterna: lätt att bli alltför färgad av mitt/våra egna sätt att spelleda och spela.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
En liten undran nu när det talas om e-boks-(pdf)-varianter av det ni kommer att ge ut. Betyder det att ni också kommer att göra regelboken tillgänglig i digital version?
Lilja said:
Vi kommer i första hand att satsa på digitalt format för sådant som inte vi inte tror vi kan trycka direkt; det mindre äventyret Döda drömmars grav, Symbaroums spelvärld del I och II, samt liknande produkter. Mer än så har vi inte planerat just nu.
Clercon said:
Ok, tackar för svar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag ser det här ur ett annat perspektiv, mitt perspektiv som frilansare: för att skriva rollspel gratis eller för en slavlön, vilket är det som för närvarande gäller på den svenska marknaden, så är det ett absolut krav för mig att få se min text i tryck. Får jag inte det skriver jag inte, undantaget enstaka extremt specifika projekt åt Helmgast som ligger mig mycket varmt om hjärtat rent kreativt. PDF:er är inte lika riktiga som böcker, det känns inte en tusendel så koolt att ha sitt namn i en pdf som i en tryckt bok, och ger cirka en tusendel så lite credds i CV-sammanhang, vilket nästan är den allra mest springande punkten eftersom jag hyser en naiv förhoppning om att en dag kunna omsätta mitt rollspelsfrilansande i något mer inkomstbringande. Så jag säger 'nej tack' till pdf:er, och är mer eller mindre helt ointresserad av dem.

Konsumentperspektiv, sedan: jag tycker även att pdf:er och dyl är ett helvete att bläddra i, och vad gäller regelreferenser vid spelbordet etc föredrar jag därför starkt att ha en tryckt bok, när man spelar tex D&D, Warhammer eller något annat där man ibland måste slå upp regler är det direkt plågsamt att inte ha en tryckt bok till hands. Jag betalar inte i något sammanhang för en pdf, för jag orkar inte läsa pdf:er i sin helhet; pdf:er är något man piratar, böcker är något man köper. Detta ska inte ses som någon slags debattinlägg, utan bara en rakt-på-sak-redogörelse för hur jag känner i frågan, rationellt eller ej. Detta ska heller inte ses som att jag inte ser fördelar och behållningar med pdf:er - det gör jag, jag jobbar för Helmgast för tusan, jag har insikt i strategier kring rollspelsutgivning. Men jag kommer inte inom överskådlig tid någonsin -betala- för en pdf, det är den trista sanningen.
Oscar Silferstjerna said:
Jag, som också har skrivit och publicerat en del rollspelsmaterial genom åren, hade tidigare ungefär samma syn på det här som du. Vad gäller min roll som frilansare har jag dock åtminstone delvis ändrat syn på PDF-publicering. Även om inte PDF känns lika hett som en snygg, tryckt produkt, så har de PDF:er jag har skrivit text till visat sig ha väl så god spridning som det tryckta materialet. Känslan är att texterna i PDF-format också har haft längre livslängd eftersom alla kan få tag i dem gratis, även när förlaget bakom inte är så aktivt. Jag har flera gånger blivit glatt överraskad, men det tog ett par år. Därmed inte sagt att jag föredrar PDF framför tryckt material, det gör jag inte. Men det är ett bra komplement. Särskilt om det är PDF:er som presenteras snyggt grafiskt och finns med bland "officiellt material".
 

1897

Veteran
Joined
3 Mar 2010
Messages
38
Location
Stockholm
Jag skulle aldrig betala för en Pdf. Kan inte heller sitta med en läsplatta eller dylikt under spelandet då en i min spelgrupp är elöverkänslig. Då tar jag hellre och betalar för en POD. Må vara att kvaliteten kanske inte är den bästa, men då alternativet är att skriva ut Pdfen på sladdrigt papper väljer jag ändå POD sju dagar i veckan.
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
47
Location
Norge
Tommel opp for PDF salg av bøkene og POD; drivethrurpg har jo bevist at POD kvalitet kan til og med bli bedre enn originaltrykk og bøkene vil alltid kunne skaffes fysisk!
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Jag kanske är mossig och förlegad. ;) Digitalt funkar att läsa på innan spelmötet. Men det finns inte att vi skulle ha en "padda" eller liknande igång under spelmötet. Det skulle sabba för oss i spelgruppen. Vi är alla lika bakåtsträvande. Bara böcker under spelmötet duger för oss! Men vi köper dem gärna och ser mycket fram emot släppdatumet. //Brokk
Brokk said:
PS jag skulle inte heller köpa en pdf. Men jag skulle gärna se extramaterial till redan köpt bok som pdf.
Ds
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Nu är jag kanske inte målgruppen, men jag föredrar helt klart PDF och köper bara tryckt bok om det är ett rollspel jag verkligen vill ha som inte finns att få tag på i PDF. I skrivande stund har jag bara ett rollspel i bokform. Resten vilar i min platta.

Enda fördelen med tryckta böcker är att man kan lägga ut dem fint på konvent så att besökare kan titta på dem, bläddra lite och peka och säga "Vad är det här för ett spel?".
 
Joined
9 Jul 2014
Messages
6
Kommer in lite sent i diskussionen, men men är man förste kejsare så är man ;o) Har aldrig använt digitala produkter på spelmöte, dock utskriva PDFer, främst äventyr. Enligt mig så är PDFer (digitalt) något man läser/spelar under en begränsad tid för att sedan slängas eller glömmas bort på någon hårddisk. Folk är samlare och frågan är om PDF är rätt samlarformat. Tror den vinnande kombinationen är tryckta böcker där en PDF version ingår. Om PDFerna säljs billigt varför inte men när jag missar något på PDF till andra rollspel så gråter jag inte...dock ser jag alltid till att köpa tryckta böcker.
Lilja said:
Jag tror att vi siktar på att ha det mesta i tryck, eller tryck först och PDF sedan. Mindre experiment kanske kommer som PDF först och i tryck först senare. Vad skulle du säga om ett sådant upplägg, o förste Kejsare av Symbaroum? :)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Digitalt material är ett bra komplement till trycksaker då sökbarheten
och portabiliteten är oslagbar. Hela min RPG-samling skulle kunna
krympas till under 2kg.

Tryckt material är dock vilsammare för ögonen och lättare att sträckläsa.
Inget av det material jag har i enbart digital form har jag tillgodogjort
mig i sin helhet.

Det digitala materialet använder jag mig av då jag behöver söka efter
något, alternativt, som nu, ha som kortare läsning på skärmen då jag sitter
under ett parasoll och bläddrar bland saker på nätet, t.ex. rollspel.nu.

Laptops, telefoner och pads är skittrist att ha på spelmöten om man har
med spelare som inte har diciplin att fokusera på spelet.

Min åsikt är trycksaker FTW. Jag öppnar gärna plånboken. Dock ser
verkligheten kanske annorlunda ut. Ni har ju MUA i ryggen och jag gissar
att de som verkligen måste ha trycksaker förväntar sig motsvarande
material till Symbaroum i tryckt form. För material som är mindre i
omfånget och som inte bär sig ekonomiskt i tryckt form är ju bättre att
ge ut en digital version än inget alls. Därtill finns ju möjligheten att
crowdfunda samlingsvolymer där delmålen kan vara hårdpärm,
färgillustrationer osv. Det enda knorrandet på den fronten är ju väntetiden
att få trycksakerna i handen.
Lilja said:
Låter som att vi använder tryckt material och pdf:er på liknande sätt.

Samlingsvolymer är en bra idé, jag tror inte produktionstiden behöver bli så mycket längre heller, pdf:erna kommer ut när varje del är klar och helheten trycks - att skriva, teckna och layouta allt i ett svep är nog lite snabbare, men inte mycket.
 
Top