Nekromanti Die Vecna Die

  • Thread starter Thread starter Guest
  • Start date Start date
G

Guest

Guest
Jag har blivit fascinerad av Vecna. Såg att det fanns en kampanj/långt äventyr som heter Die Vecna Die. Var kan man få tag på det i Stockholm? Är det äventyret fristående, eller del i en serie? Jag såg nämligen att det fanns fler äventyr med Vecna i sin titel. Samtliga är ju till den gamla versionen av D&D, så jag undrar givetvis också över hur mycket omstruktureringsarbete som en stackars DM/SL måste göra. Tacksam för svar och all annan info om Vecna!

Fredrik/Stockholm
 
Öööh, lite info

Die, Vecna, Die är äventyr som var designat att leda fram till en kataklysm som förklarade varför man ändrade regler till D&D3e. Jag hade för mig att det var en del i en serie av tre liknande, men jag har ingen koll på det nu. Ska kolla när jag kommer hem.

Mer info om Die, Vecna, Die:

http://www.flash.net/~brenfrow/dd1/vecna.htm

En recension:

http://www.geocities.com/Area51/Dungeon/6102/reviews/dievecna.html

Här finns massor av kommentarer:

http://www.kargatane.com/sotk/reviews/dvd.shtml

M.
 
Re: Öööh, lite info

Dyu menar hur de förklarade att Vecna slutade vara en lord i Ravenloft och återtog sin position som gud i Greyhawk?
 
Re: Öööh, lite info

Die, Vecna, Die är äventyr som var designat att leda fram till en kataklysm som förklarade varför man ändrade regler till D&D3e.

Arghl! Låter som Avatar Crisis och dylikt mök! Och jag som tyckte det var fräckt med ett Vecna-äventyr...

:gremconfused:

Erik
 
Re: Öööh, lite info

Die, Vecna, Die! är det tredje äventyret som handlar om Vecna. Annars hänger de inte ihop på något särskilt sätt. Det första äventyret, Vecna Lives!, är ett ärligt talat rätt medelmåttigt äventyr, satt i Greyhawk, men som faktiskt har en rätt bra stämning. Det andra, Vecna Reborn, är ett Ravenloftäventyr, men trots det gillade jag det aldrig. Die, Vecna, Die! till slut, börjar i Greyhawk, fortsätter i Vecnas domän i Ravenloft, och slutar i Sigil (post-Faction War, för de som kan settingen). Där finns det de som tycker att det misshandlar settingen, men jag tycker tvärtom att det handskas bra med den. På det hela taget är Die, Vecna, Die! ett bra äventyr, även om det lider av samma problem som alla WotC-äventyr, nämligen strid i (nästan) varje rum. Det är dock ganska lätt fixat. =)
 
Jag har inte spelat Die Vecna Die ännu, men jag har köpt det från http://www.svgames.com för $5.

Äventyret ser rätt okej ut - om man gillar äventyr på mycket höga levlar som tar rollpersonerna till några olika dimensionsplan. Konvertering till DnD 3/3.5 ser inte ut att vara något större problem, om man tillåter sig vissa fria tolkningar.

Jag planterade ett brev om Tovag Baragu i ett tidigare äventyr. Spelarna har ingen aning om vad brevet har för någon betydelse, men det kommer de att få vet någon dag i framtiden... kanske. Jag är inte helt övertygad om att vi kommer att spela äventyret. Det är inte exakt den stil som gruppen brukar gilla.

Mvh Carl Carlsson

Edit: (från SVGames.com)
http://www.svgames.com/tsr11662esd.html
Die Vecna Die (Download)

A hideous death cult has seized control of an ancient artifact-monument known as Tovag Baragu. The power behind the cult is the Old One himself, Iuz the Evil, demonic master of an empire.

TSR11662ESD
List Price: $4.99
Our Price: $4.74
 
Är det äventyret fristående, eller del i en serie?

Det finns ju dessutom 'Pie Vecna Pie', där den knyts samman med 'The Orc and the Pie'.
 
Back
Top