Nekromanti Det uttalas "thulhu"

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Enligt internet så skrev Lovecraft i brev till vän att:

"The name of the hellish entity was invented by beings whose vocal organs were not like man's, hence it has no relation to the human speech equipment. The syllables were determined by a physiological equipment wholly unlike ours, hence could never be uttered perfectly by human throats ... The actual sound -- as nearly as any human organs could imitate it or human letters record it -- may be taken as something like Khlûl'-hloo, with the first syllable pronounced gutturally and very thickly. The u is about like that in full; and the first syllable is not unlike klul in sound, hence the h represents the guttural thickness."
Notera dock at c innan hårda konsonanter är stumt i exempelvis "chthonic" och "ctenophore".

Alltså är enda slutledningen att Cthulhu är felstavat (Lovecraft var ju inte någon lingvist av rang) och borde stavas ungefär Khlull'loo på engelska. Säkerligen kan vi få en bättre approximation med det fonetiska alfabatet.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Nähmen hallå. Felstavat!?

Ingen stavning är ju riktigt bra, namnet är outtalbart. Det som är tråkigt är att en stavning är allena rådande, för det fångar ju inte alls den ofattbarhet som är mythosen. Näh, kaos är grejen. Ny stavning varje gång. Ktulu. Ctulhu. Tulu.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
Möller;n294475 said:
Nähmen hallå. Felstavat!?

Ingen stavning är ju riktigt bra, namnet är outtalbart. Det som är tråkigt är att en stavning är allena rådande, för det fångar ju inte alls den ofattbarhet som är mythosen. Näh, kaos är grejen. Ny stavning varje gång. Ktulu. Ctulhu. Tulu.
Alltså, stavningen är ju en romanisering av R'lyehan, så dels har vi skillnader där. Men det skulle inte förvåna mig om R'lyehan är ett språk vars grammatik beror på stjärnornas position. Dvs, Cthulhu kan inte frammanas förrän stjärnorna står rätt, för att uttalet i de riter som frammanar chtulhu inte är grammatiskt rätt förrän stjärnorna står i rätt position.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Uttalsguide:
Hitta en riktig lerig åker.
Stövla ut.
När du oundvikligen fastnar, spela in ljudet när du drar ut stöveln.
Redigera ljudet med mi-go-teknologi.
Klart!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Cthulhu är ett omänskligt ljud, m.a..o det ät inte tänkt att uttalas av människor. Att fråga hur Cthulhu uttalas är som att fråga vad en räv säger. :)
https://www.youtube.com/watch?v=-DsgZ4JXXB8&t=2m53s

Med det sagt.
Ja, Lovecraft skrev en uttalsguide, vilket borde vara kanon - men sättet vi vanligtvis uttalar Cthulhu på idag kommer från Chaosiums uttalsguide i rollspelet Call of Cthulhu.

Also, det här är ett populärt ämne. :)
https://www.rollspel.nu/threads/71995
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Möller;n294475 said:
Nähmen hallå. Felstavat!?

Ingen stavning är ju riktigt bra, namnet är outtalbart. Det som är tråkigt är att en stavning är allena rådande, för det fångar ju inte alls den ofattbarhet som är mythosen. Näh, kaos är grejen. Ny stavning varje gång. Ktulu. Ctulhu. Tulu.
Det här tycker jag är bra. Eller, inte nytt bara för att det ska vara kaotiskt. Utan snarare att olika personer och kulturer som kommit i kontakt med Honom har skrivit ned det på olika sätt, vilket känns helt rimligt. När man skriver i en rollspelsbok som allvetande författare kan man ju använda "Cthulhu", men så fort Han dyker upp i fiktionen tycker jag att namnen skall stavas på olika sätt, beroende på vem som försökt nedteckna det.

Extrapoäng när namnet tolkats genom ett annat språk först. Så någon kallar Honom "Ngaloulou" för att hen hört ryktas om Honom från sydkinesiska fiskare, medan en annan läser om Honom i en gammal tysk bok som använder "Ch'rulu" och en tredje läst den galne arabens texter och använder "Al-kitul"
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,376
Location
Helsingborg
Jocke;n300023 said:
Gulknug & Jävulskap
Nyllet: "De' är inge mask!"
Camilla: "VIsst faaan e' de en maask. Nej. Nu drar jag av den vare säj du vill eller äj"
Nyllet: "AJ AJ AJ AJ! DET ÄR MIN NÄÄÄSA"
Camilla: "Sluta oja dig och ta av dig masken"
Nyllet: "Aj. DE Ä Inge MASK!"
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Cybot;n300024 said:
Nyllet: "De' är inge mask!"
Camilla: "VIsst faaan e' de en maask. Nej. Nu drar jag av den vare säj du vill eller äj"
Nyllet: "AJ AJ AJ AJ! DET ÄR MIN NÄÄÄSA"
Camilla: "Sluta oja dig och ta av dig masken"
Nyllet: "Aj. DE Ä Inge MASK!"
Det här är så bra att jag måste citera det och skriva att det är jättebra. Att bara trycka "gilla" räcker inte.

Jag brukar avsky just buskis, men Guleknugen som buskis skulle jag betala goda pengar för att se.
 
Top