Nekromanti Det unika med Vampire

G

Guest

Guest
Istället för att schabbla om vilket rollspel som faller vem i smaken så tänkte jag bara kort rada upp de unika fördelarna (subjektivt) med Vampire RPG:

* Vampire tog ett steg i rätt riktining genom att ge möjligheter och uppmuntra till nya sätt att spela rollspel på. Självklart kan många rollspel ligga som bas för nyskapande äventyr, men Vampires författare lägger ett värde i det som är mycket sällsynt, i varje fall om man tittar på kommersiella (och dessutom framgångsrika) projekt.

* Att spela Vampire handlar om mer än att döda orcher, det är ett spel var spelarnas karaktärer är i centrum. Hemskheterna bor i karaktären, i det faktum att denne är vampyr. Känslor och personliga konflikter är centralt.

* Vampire är baserat i vår nutid vilket förenklar kampanj- och äventyrsskapande. Dessutom ger det möjligheter att utforska med vår verklighets hemskheter.

Det var lite om Vampire, inte helt oväntat mitt favoritspel.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
[ot] anglocismer?

det är ett spel var spelarnas karaktärer är i centrum. Hemskheterna bor i karaktären, i det faktum att denne är vampyr.

En väldigt engelsk meningsbyggnad... Direktöverättning?

Ledsen... borde inte gnälla på språkliga pettitesser :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Att uppfinna hjulet igen

IMHO, Vampire gjorde inte så mycket nytt, egentligen.

"Vampire tog ett steg i rätt riktining genom att ge möjligheter och uppmuntra till nya sätt att spela rollspel på."

Till att börja med, vilken riktning är rätt? Är dungeonbashing fel? Går det inte att spela intrigrollspel eller psykologiska dramer i andra och tidigare spel?

"Att spela Vampire handlar om mer än att döda orcher, det är ett spel var spelarnas karaktärer är i centrum."

För min del kom rollpersonen i centrum redan anno domini 1985, då jag råkade läsa för mycket Tristan och Isolde. Spelet ifråga var Drakar&Demoner, och Expert hade inte kommit än.

"Vampire är baserat i vår nutid vilket förenklar kampanj- och äventyrsskapande. Dessutom ger det möjligheter att utforska med vår verklighets hemskheter."

Det fanns en hel del nutidsspel redan innan Vampire. För att knata in på spel inom samma genre, Cthulhu Now som kampanjmiljö levde om än inte frodades. Gamla goda Chills moduler skrevs huvudsakligen ur nutidsperspektiv.

Nej, handen på levern, Vampire är ett typexempel på snygg marknadsföring! Genom att hårt inrikta en produkt mot en bland rollspelare mycket populär subkultur (goth) och sedan köra hårt har White Wolf lyckats bygga upp ett stenhårt varumärke. Men däremot är Vampire inte ett typexempel på nyskapande och unika fördelar. Det är ett typexempel på att uppfinna hjulet igen och ta patent på det.

IMHO, det finns exakt tre nyskapande rollspel: Chainmail, Traveller och Call of Cthulhu.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Till att börja med så tror jag att alla spel som har kommit ut på marknaden har någonting nytt och är på sitt vis unika. Annars skulle det inte komma ut, eftersom det redan finns. Frågan är bara hur mycket spelet skiljer sig från andra.

"Att spela Vampire handlar om mer än att döda orcher"
Det var ju tur, eftersom de flesta spel handlar om mer än bara döda orcher. Vidare så beror det nog på spelgruppen en hel del, hur man spelar; beroende på ålder, intresse osv. osv..

"det är ett spel var spelarnas karaktärer är i centrum"
Mina spelare skulle nog vägra spela om inte deras karaktärer var i centrum.

"Vampire är baserat i vår nutid vilket förenklar kampanj- och äventyrsskapande"
men minskar flexibiliteten för SL att ändra i världen.

- Zire
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Låter som en indoktrinerad WOD spelare, du har köpt reklamen alltså. Det är väl bara en tidsfråga innan White-Wolf hävdar att WOD spelen inte är rollspel.
 

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Re: Att uppfinna hjulet igen

Jag tror att efter alla inlägg om Vampire som Krille har varit med om så har han slaktat det.
Slutsats: jag tror inte Krille gillar Vampire :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Att uppfinna hjulet igen

"jag tror inte Krille gillar Vampire"

Ungefär. Jag ska dock erkänna att Vampire har en del att ge till rollspel. Det är bara det att det har givits både bättre och tidigare i andra rollspel. Jag kan faktiskt inte se vad som är nyskapande med Vampire.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Att uppfinna hjulet igen

"Slutsats: jag tror inte Krille gillar Vampire"

Näeh, det verkar ju inte så...skrivit material till det har han iallafall gjort:
http://www.eleves.ens.fr:8080/home/granboul/Vampire/Rules/Dragon.html - Ymir, gillar Vampajr
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Att uppfinna hjulet igen

Jag håller med Krille här.
Många tycker att världen i Vampire är mycket bra beskriven:
Det beror på att det är VÅR värld + vampyrer
Reglerna är inte speciellt unika, de flesta SL skulle kunna skapa dem. En variation från 0 till 5 punkter ger ingen större variation.

WHaLe - Som visserligen spelar vampire (mest på grund utav att resten av föreningen är vampire tokiga)
 

Jogge

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
23
Location
Luleå
Jag tror att vi i alla fall kan enas om att Vampire är framgångsrikt :)

Sedan är väll de flesta rollspel tämligen unika... även om de inte är nyskapande.

Vamire har dessutom en av de coolaste världarna som har skapats... elller ja..."skapats"

/Jogge - Hobbyvampyr
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag gillar visserligen också Vampire (även om jag tröttnat gansk amycket på det nu), men är det inte väl förenklat att säga att det är unikt för vampire att det “handlar om mer än att döda orcher”? Det finns väl egentligen inget modernt spel som _inte_ betonar vikten av rollspel, eller där det faktiskt går ut på att döda så mycket som möjligt?
Det känns som om många bygger upp en s k halmdocka av andra rollspel, där man påstår att "de går bara ut på att döda", när de i själva verket inte gör det. Vampire är knappast unikt på den punkten - i gamla CoC eller RQ kunde man nog också med fog säga att “karaktärerna stod i centrum”.

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Att uppfinna hjulet igen

Krille skrev:
Nej, handen på levern, Vampire är ett typexempel på snygg marknadsföring! Genom att hårt inrikta en produkt mot en bland rollspelare mycket populär subkultur (goth) och
sedan köra hårt har White Wolf lyckats bygga upp ett stenhårt varumärke. Men däremot är Vampire inte ett typexempel på nyskapande och unika fördelar. Det är ett
typexempel på att uppfinna hjulet igen och ta patent på det.

Tja. Själv tycker jag att den stora charmen med Vampire från början var att man skrev om vampyrmyten på ett sätt som kändes fräscht, och skapade en kampanjmiljö med stora möjligheter för SL att skapa kampanjer med olika inriktning. _Då_ kändes det nytt, innan spelet föll offer för sin egen myt och man började detaljera sönder en tidigare ganska mystisk spelvärld...
Sen får man väl inte heller glömma att WW inte alltid har varit den juggernaut av smart marknadsföring det är idag...när första upplagan av Vampire kom var den i dåligt inbunden mjukpärm, med fula illustrationer, precis som vilket källarföretags rollspel som helst...jag tror inte riktigt att Mark Rein-Hagen satt på sin kammare och studerade marknadsnischer för att se vilken sub-sub-kultur som skulle kunna tänkas köpa spel i drivor - han ville väl göra ett kul spel och sprida det som alla andra spelkonstruktörer..._sedan_ har med tiden WoD utvecklats till ett inte bara smart utan faktiskt genialt marknadsföringssystem med standardiserde produkter i snyggt utförande.

Det senaste som jag tyckt visat prov på riktig ordentlig kreativitet från WW är, typiskt nog, de icke-WoD-relaterade spelen Trinity (SF) och Aberrant (typ superhjältar). Jag gillade Kindred of the East också, eftersom det uppenbarligen skrevs av någon/några som kunde sin asiatiska mytologi/folktro och därför kunde göra något originellt av vampyrmyten igen, fast från en annan kulturell horisont.
Men annars har det länge varit mycket yta och lite substans från WW. Någon mer än jag som blev enormt besviken på Mage Revised? :-(

mvh
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Att uppfinna hjulet igen

WHaLe skrev:
Reglerna är inte speciellt unika, de flesta SL skulle kunna skapa dem. En variation från 0 till 5 punkter ger ingen större variation.

Columbi ägg, någon? D100-systemet är heller inte speciellt unikt, men någon gång var det någon som kom på det, och då var det jävligt unikt...
Finns det f ö några andra spel än WW-spelen och Shadowrun som använder sig av systemet - slå-flera-tärningar-mot-en-svårighetsgrad-och-räkna-antalet-tärningar-som-kom-över-svårighetsgraden?

mvh
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Att uppfinna hjulet igen

"Finns det f ö några andra spel än WW-spelen och Shadowrun som använder sig av systemet - slå-flera-tärningar-mot-en-svårighetsgrad-och-räkna-antalet-tärningar-som-kom-över-svårighetsgraden?"

Hoppas verkligen inte det! /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: Att uppfinna hjulet igen

Förlåt mig.. Jag menade inte unikt i betydelsen endast de använder det.
Jag skulle antagligen använt ett annat ord. Det jag menade var att reglerna är såpass få och vaga att det inte det inte krävs speciellt mycket att få fram dem.

WHaLe
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Tre blev fyra

En för alla...

Twilight 2000 måste enligt min mening inräknas som nyskapande när det lanserades.

/PAX
 
Top