Nekromanti Det goda och det onda och Babylon 5

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mundana och Babylon 5

"Sedan konstaterar jag att jag ej köper det du skriver. Ens identitet är något som bestäms av gener och det man upplever i livet. Den är en ständigt föränderlig process som man ej kan påverka medvetet. Så jag tror ej man kan skapa sin egen identitet. Klart att man kan hitta på några klatchiga ord. Säga att sådan är jag. Men inte blir man sådan för det?"

Varför inte? Världen är som vi uppfattar den. Hur vi uppfattar den beror till stor del på hur vi väljer att uppfatta den. Om vi väljer att uppfatta världen på ett visst sätt så kommer det, enligt din egen tes, påverka hur vi är.

Har du verkligen fallit så långt för vorlonernas synsätt att du bara är en spik som gång på gång bankas ner i brädan? Bang, bang, bang? Har du aldrig ens funderat på att bli hela maskinen istället för bara ett kugghjul i den?

Eller för att citera herr Morden, "vad vill du ha?"
 

Olof

Veteran
Joined
24 Jun 2003
Messages
27
Location
Göteborg
Re: Mundana och Babylon 5

Du skriver att Vorlons och Shadows åsikter är fundamentalt olika, även om du verkar ha svårt att förklara dom. Samtidigt antyder du att dessa två åsikter finns bland människor. Likväl så har jag ej hört talas om några krig eller liknande konflikter som uppståt ur olika syn på individen. Vilket lämnar 4 möjligheter:
1. Det har funnits blodiga konflikter om individens natur som jag ej känner till.
2. Dessa två åsikter är ej så fundamentalt oförenliga som påstås.
3. Dessa två åsikter finns ej i större utsträckning bland människor idag.
4. Dessa två åsikter finns ej i verkligheten, utan dom är endast påhittad.

Varför inte? Världen är som vi uppfattar den. Hur vi uppfattar den beror till stor del på hur vi väljer att uppfatta den. Om vi väljer att uppfatta världen på ett visst sätt så kommer det, enligt din egen tes, påverka hur vi är.
Nu ska jag avslöja en hemlighet för dig. Vi har inte en helt fri vilja. Dom val du fattar är påverkas av gener, uppväxt och omgivning. Så du kan ej själv påverka vem du är. För alla försök att förändra dig själv du gör påverkas av vem du är.

Du kan ej försöka ändra det som du själv tycker är rätt. Som exempel krille: Försök sluta tycka demokrati är rätt. Eller sluta tycka tortyr är fel. Eller börja tro att månen är en ost. Lyckas du?

Några exempel:
En inbiten nazist försöker ej fatta val som leder till att han slutar vara nazist. Men om något händer så att hans tro vacklar så kan han fatta beslut att bli normal. Men detta beslut kan först fattas när tron vacklar.

En väldigt girig person fattar ej medvetet val som leder till att han blir givmild. Först om något händer som får han att betvivla sig själv kan ändring ske.

Har du verkligen fallit så långt för vorlonernas synsätt att du bara är en spik som gång på gång bankas ner i brädan? Bang, bang, bang? Har du aldrig ens funderat på att bli hela maskinen istället för bara ett kugghjul i den?
Med tanke på att både Vorlons och Shadows förintade hela planeter så hoppas jag att jag är långt borta från bådas åsikter.

Eller för att citera herr Morden, "vad vill du ha?"
Fred på jorden?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Mundana och Babylon 5

"1. Det har funnits blodiga konflikter om individens natur som jag ej känner till."

Du menar att du missade hela det Kalla kriget? Hela den grundläggande konflikten mellan öst och väst byggde på den fundamentala individuppfattningen som skiljer kapitalismen från kommunismen. Är individen såpass farlig att samhället måste skyddas från honom, eller kan ett samhälle fungera genom att individen helt enkelt tar ansvar för sig själv? Denna fundamentala skillnad i hur individen uppfattas ledde till två radikalt skilda ekonomiska och politiska system, en klase blodiga systemskiften runt om i världen när dessa system skulle implementeras, och femtio år av globalt kärnvapenhot vars slutliga kapitel inte är skrivet än.

"Nu ska jag avslöja en hemlighet för dig. Vi har inte en helt fri vilja. Dom val du fattar är påverkas av gener, uppväxt och omgivning. Så du kan ej själv påverka vem du är. För alla försök att förändra dig själv du gör påverkas av vem du är."

Bang, bang, bang.

Låt oss säga så här: långt intelligentare folk än du och jag har diskuterat determinismen kontra den fria viljan sedan milt sagt urminnes tider. Den kampen är inte avgjord än. Men vill du så lättvindigt bekänna dig till determinismen så kan du väl få det.

Orsaken till att jag tar sida för den fria viljan är delvis på grund av att jag faktiskt tror på den, men mest för att käbbla emot. Men det faktum att jag faktiskt tror på den torde visa med all önskvärd tydlighet att din åsikt (eller min) inte är allenarådande. Frågan är mest om vi kan vara toleranta nog att låta den andre ha sin åsikt, eller om vi inte är det utan tar till vapen för att i äkta talibanilska bekämpa den onda saten som har fel.
 
Top