Nekromanti Det bidde en logotyp ...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Nu förstår jag

Det är väl helt enkelt så att jag skulle störas av anakronistiska vasmålningar på omslaget. Vi får väl se vad det blir.

<font size="1">Edit: Förklaring inlagd.</font size>
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,921
Location
The Culture
Re: Omslagstankar

Precis som Krille är jag inte speciellt insatt i svängningar inom grekisk konst. Jag vet bara att jag associerar de svart-orangea krukorna med klassiska Grekiska hjältar och deras äventyr, och jag misstänker att många andra också gör det.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,624
Location
Rissne
Re: Nu förstår jag

Det är väl helt enkelt så att jag skulle störas av anakronistiska vasmålningar på omslaget.
Jag vill bara flika in att jag hoppas att du står på dig. Autencitet och pålästhet är saker åtminstone jag uppskattar hos rollspel, och du har all respekt i mina ögon för att du strävar efter den sortens trovärdighet. Jag älskar den sortens "attention to detail" som tyvärr drunkar i monster, coola svärd och rustningar i många andra rollspel. Det är hur coolt som helst att köpa ett rollspel och för att få inspiration till det läser in sig på tidsperioden och inser att allt stämmer...

Vad vill jag då få sagt? Man kan inte alltid bry sig om vad gemene man tycker, tänker ellwer associerar. Bara han associerar tillräckligt rätt för att köpa spelet av rätt orsaker, efter det kan man ju med hjälp av kortare texter tydliggöra hur det ligger till...

//Krank, stort fan av trovärdiga spelvärldar, och avskyr uppfattningen att "ska du ändå ha med monster, kan du väl lika gärna göra världen platt och månen gjord av ost"...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Anna K. Ronism och hennes pingviner!

Medan jag inte skulle bry mig, men visst inte att vi hade en budget som tillät bilder på omslaget. :gremsmirk:

Jag bryr mig inte såååå mycket om anakronismer... men det har sina sidor, det här.

När jag pysslat med teknosofin, t.ex., så har jag hittat intressanta exempel på figurer under antiken som påstods kunna göra liknande saker - det bästa exemplet är Arkimedes av Syrakusa - men problemet är att de flesta av dem kommer efter den tid då spelet ska utspelas.

Det hindrar inte dem från att vara intressanta exempel för spelarna, men rollpersonerna kan inte använda dem. (För att namedroppa, eller inslängda av spelledaren som SLP, t.ex.)

Här kommer vi till en kärna för mig när det gäller grejer från Drömsmedjan: det är vanity press. Ursäkta Anders, men avsikten är att smida drömmar; det betyder att man jobbar med sina irrationella idiosynkratiska idéer. Om man inte kan göra dem njutbara för nån annan jävel är det förstås bortkastat - då kan man ju inte ens spela med sina andra spelare - men man har sina principer. Anders smak när det gäller representativ konst är en - min ovilja att tidigarelägga Arkimedes födsel är en annan (jag menar, vi har ändrat på hela jävla verklighetens kosmologi, vad gör det att en gubbe föds tidigare?) - problemet blir om de uppfattas som att Okeanos är ett pyttenoggrannt docksskåpsspel för culture gaming där man måste vara doktorologie professor i hellenistisk kulturhistoria för att kunna spela (jmf Tekumel, för ett sådant spel). För det kommer man inte att behöva vara, och de som gillar sånt spel kan till och med komma att bli besvikna.

Erik, pingvinerna lade jag till för att göra det lite roligare sådär
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Anna K. Ronism och hennes pingviner!

Chansen att jag läser och spelar ett spel ökar stort om det bygger på en historisk grund, men ger utrymme för egna tankar och koncept. Jag föredrar att man tar russinen ur kakan och fokuserar på balla saker, även om det betyder att man inte är helt historiskt korrekt. Även om jag skulle känna igen anakronismer och felaktigheter så spelar jag inte rollspel för att simulera verkliga händelser i det förflutna. Så fram för det balla, coola och spännande!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Anna K. Ronism och hennes pingviner!

Ja, det är ungefär mina tankar också, eftersom jag också tycker mycket om historiska settings (eller snarare: fantasy och SF som bygger på historiska settings) även om man har olika definitioner på vad som är ballt, förstås. :gremsmile:

Det finns en varierande grad av "historicitet", från mycket noggrann sådan, där man inte kan ha en viss sorts sandaler, till det jag brukar kalla "Xena-time". TV-serien Xena utspelas under Antiken, inte under en specifik tidsålder (Xena har mött såväl Odysseus som Julius Caeasar...) utan Antiken, såsom man vagt minns den om man är åtminstone lite intresserad av historia och mytologi. Detta driver naturligtvis den som är mer intresserad av historia och mytologi till vansinne med alla felaktigheter... :gremgrin:

Okeanos är inte Xena-time, direkt, men man ska inte behöva bry sig om hur ens sandaler ser ut (om man inte vill, vad som helst är OK mellan vuxna sålänge man inte tvingar någon). Det gäller i synnerhet när det gäller "häftiga idéer" - fast det är svårt att sätta gränsen.

Liksom, det finns ju hur mycket som helst att hämta om Rom, men Rom är egentligen, när spelet utspelas, en liten provinsiell stadsstat befolkad av sura och uppkäftiga lantisar. Det blir lite galet om man vill vara hemlig agent till kejsaren utsänd att sabotera Keraunos resa när det är flera hundra år innan Rom får någon kejsare... men man kanske kan kompromissa. (Jag tror till och med de inte fått republik än då, utan fortfarande hade kungar... men jag kan ha fel.)

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Captain Quirk

Här kommer vi till en kärna för mig när det gäller grejer från Drömsmedjan: det är vanity press. Ursäkta Anders, men avsikten är att smida drömmar; det betyder att man jobbar med sina irrationella idiosynkratiska idéer.
Du behöver inte be om ursäkt. Jag delar din uppfattning: vi smider drömmar tillsammans i vår egen vanity press.

Men jag har en quirk (för att tala GURPS-iska*), nämligen att jag jag störs av visuella diskrepanser. Fula eller felaktiga bilder får mig att rysa, bokstavligen. (Därför har jag svårt för många GURPS-böcker, vilka kombinerar excellent text med vedervärdiga illos.) Med åren har jag istället utvecklat en smak för minimalism, eftersom den mer sällan blir störande fel. (Familjen Blixt julkrubba är sålunda minimalistisk, för jag står inte ut med den grälla kitschiga fejk-naturalistiska stil som är alltför vanlig.)

<font size="1">* Tur är att egenheten inte har nått nivån Odious Personal Habit.</font size>
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,431
Location
Maastricht
Re: Omslagstankar

Om jag såg en bok med ett sådant omslag + Dantes logga så skulle jag plocka upp den på en gång. Det är ett oerhört bra förslag i mina ögon, fast beslutet ligger ju inte hos mig. Jag kan bara tala som en eventuell konsument av spelet.

Vem är påtänkt att illustrera spelet btw ??
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Håller med

Jag är helt på din linje, störs man av något, gör det inte.
Jag hade ingen aning om att det var en skilnad men jag blir nyfiken nu när jag vet att det finns där och vill veta mer, så tack för länken herr drömsmed.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Sannolika illustratörer

Vem är påtänkt att illustrera spelet btw ??
Twin Engine, dvs Nisse och Kove Lindström. De illustrerade Gondica Abyssos och Gondicas Bestiarium.

<font size="1">Edith: Länk inlagd</font size>
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Sannolika illustratörer

vore kul att se grejer från dem som inte känns så "humoristiska"... de är ju drivna, men det blir lite "cartoon-igt", det jag har sett .. fast det fixar de säkert.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,431
Location
Maastricht
Håller med....

Arfert på den punkten. Det som visades på hemsidan var inte speciellt imponerande. Men de kanske fixar andra typer av stilar också, vad vet jag ?
Så länge bilderna förmedlar en antik känsla och är snygga så är jag nöjd. :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Sannolika illustratörer

Jag har ju bara sett de som fanns i gondica och på deras sajt...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Re: Sannolika illustratörer

Jag måste säga att deras illustrationer i Bestiariet kändes lite... grådaskiga, tror jag är den bästa termen. Inget fel på gråskalor, men de kändes inte vidare spännande där. Ska det vara hellenistisk konst ska det väl vara kraft och action? :gremwink:
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Omslagstankar

Rent personligt skulle jag älska Förslaget ovan med Dantes layout och Gurgehs bildförslag.

Men tittar man rent "Försäljningsmässigt" så tror jag att omslaget behöver vara lite "Coolare", dvs framkalla "Wow vad häftigt" hos ungdomar med en någorlunda ny pubisväxt.

//Flurtis
 
Top