Sysp
NNO
- Joined
- 11 Apr 2017
- Messages
- 1,628
Gott om tid kvar till november då jag är bokad för spelledande men vi är ju lite mellan spel just nu och då passar jag på att få lite input om tankarna jag har så här långt.
Från början hade jag tänkt mig ett helt annat spel men senaste veckan har jag fastnat för en idé om att dela in spelarna öppet i familjer om 3-4 spelare var och låta detta påverka röstning och förmågeanvändande. Jag tänker mig helt öppna regler så det borde gå bra att diskutera här.
Jag och ChatGPT har kommit fram till följande än så länge, lite rörigt men grundtankarna framgår nog. Förutom familjetanken är ingen ko helig så tyck gärna till och ifrågasätt!
Ulvgårdens gästabud
När höststormarna river i fönstren och dimman ligger tung över sjön, samlas ättlingar till Ulvgårdems gamla släkter för att hålla gästabud – ett urgammalt rådslag där gamla tvister ska biläggas och nya förbund sväras.
Men alla gäster är inte vad de utger sig för att vara. I skuggorna rör sig ulvar – förrädiska varelser som vill se gården slukas i blod.
Familjerna måste hålla ihop, men samtidigt rensa ut ondskan innan det är för sent.
Regler
§0: Fraktioner och vinstvillkor
Varje familj innehåller en (1) dold specialroll, tilldelad en bybo. Alla rollerna är unika.
Familjesiare (1 gång per spel)
Syskonsiare (1 gång per spel)
Väktare (2 gånger per spel)
När alla medlemmar i en familj har dött, avslöjar spelledaren:
Från början hade jag tänkt mig ett helt annat spel men senaste veckan har jag fastnat för en idé om att dela in spelarna öppet i familjer om 3-4 spelare var och låta detta påverka röstning och förmågeanvändande. Jag tänker mig helt öppna regler så det borde gå bra att diskutera här.
Jag och ChatGPT har kommit fram till följande än så länge, lite rörigt men grundtankarna framgår nog. Förutom familjetanken är ingen ko helig så tyck gärna till och ifrågasätt!
Ulvgårdens gästabud
När höststormarna river i fönstren och dimman ligger tung över sjön, samlas ättlingar till Ulvgårdems gamla släkter för att hålla gästabud – ett urgammalt rådslag där gamla tvister ska biläggas och nya förbund sväras.
Men alla gäster är inte vad de utger sig för att vara. I skuggorna rör sig ulvar – förrädiska varelser som vill se gården slukas i blod.
Familjerna måste hålla ihop, men samtidigt rensa ut ondskan innan det är för sent.

§0: Fraktioner och vinstvillkor
- $0a: Spelarna tillhör två fraktioner:
- Bybor – lojala familjemedlemmar
- Ulvar – förrädiska mördare i mänsklig skepnad
- $0b: Ulvarna vinner om de utgör hälften eller fler av de kvarvarande spelarna.
- $0c: Byborna vinner när alla ulvar röstats ut.
- $1a: Spelarna är uppdelade i öppna familjer med 3–4 personer.
- $1b: Varje familj innehåller:
- Minst en bybo
- Eventuellt en eller flera ulvar
- En (1) dold familjeroll (tilldelad en bybo, se §5)
- Ett (1) öppet familjeöverhuvud (se §1c)
- $1c: Familjeöverhuvudet:
- Utses öppet vid spelstart
- Kan en gång per spel deklarera:
”Familjeskydd – ingen i vår familj kan röstas ut denna runda.”
- Fungerar som utslagsröst om familjens extraröst är oavgjord (se §2d)
- Om familjeöverhuvudet röstats ut eller dör under natten, lottas ett nytt av spelledaren.
- $2a: Alla spelare röstar offentligt i tråden med Röst: @namn.
- $2b: Röst får ändras obegränsat – den senaste gäller.
- $2c: Vid lika antal röster dör den som först fick flest röster.
- $2d: Om minst ¾ av en familj röstar på samma spelare får familjen en bonusröst.
- Vid exakt 50/50 inom familjen avgör familjeöverhuvudet.
- $2e: Om en familj är under Familjeskydd, kan ingen medlem röstas ut den rundan.
- $3a: All kommunikation sker öppet i speltråden.
- $3b: Ulvarna har en gemensam hemlig PM-tråd där de får diskutera och planera.
- $3c: Följande är förbjudet:
- Redigera eller radera inlägg
- Dela bilder, citat eller skärmdumpar från roll-PM
- Prata om spelet i privata PM (utom för ulvarna)
- $4a: Varje natt väljer ulvarna ett gemensamt mordmål i sin PM-tråd.
- $4b: Mordet verkställs av spelledaren under natten.
- $4c: Nattens resultat offentliggörs av spelledaren nästa morgon, inklusive fraktion för de döda.
Varje familj innehåller en (1) dold specialroll, tilldelad en bybo. Alla rollerna är unika.

- Under natten får du undersöka en hel familj.
- Spelledaren svarar: “Innehåller minst en ulv” eller “Innehåller inga ulvar.”
- Under natten får du skydda valfri familj från nattmord.
- Skyddet omfattar alla medlemmar i den familjen.

- Under natten får du undersöka en annan medlem i din familj.
- Du får svaret: “Ulv” eller “Inte ulv.”

- Under natten får du skydda valfri spelare från nattmord.
- Får inte användas två nätter i rad mot samma person.
- Dagfas
- Diskussion och röstning i tråden
- Familjeöverhuvuden kan deklarera Familjeskydd
- Eventuella dagaktiva roller skickar sin handling till spelledaren
- Rundslut
- Röstresultat sammanställs
- Den med flest röster röstats ut – fraktion avslöjas (inte roll)
- Speltråden stängs till nästa dag
- Nattfas
- Ulvarna väljer ett mordmål i PM-tråden
- Dolda roller aktiveras (skickas till spelledaren via PM)
- Nästa dag
- Spelledaren meddelar nattens dödsfall och fraktion
- Nytt familjeöverhuvud lottas ut vid behov
När alla medlemmar i en familj har dött, avslöjar spelledaren:
- Hur många bybor och ulvar familjen bestod av
- Vilken familjeroll som fanns i familjen (inte vem som hade den)