Varulv Designtråd - Ulvagårdens gästabud

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
1,628
Gott om tid kvar till november då jag är bokad för spelledande men vi är ju lite mellan spel just nu och då passar jag på att få lite input om tankarna jag har så här långt.

Från början hade jag tänkt mig ett helt annat spel men senaste veckan har jag fastnat för en idé om att dela in spelarna öppet i familjer om 3-4 spelare var och låta detta påverka röstning och förmågeanvändande. Jag tänker mig helt öppna regler så det borde gå bra att diskutera här.

Jag och ChatGPT har kommit fram till följande än så länge, lite rörigt men grundtankarna framgår nog. Förutom familjetanken är ingen ko helig så tyck gärna till och ifrågasätt!

Ulvgårdens gästabud

När höststormarna river i fönstren och dimman ligger tung över sjön, samlas ättlingar till Ulvgårdems gamla släkter för att hålla gästabud – ett urgammalt rådslag där gamla tvister ska biläggas och nya förbund sväras.

Men alla gäster är inte vad de utger sig för att vara. I skuggorna rör sig ulvar – förrädiska varelser som vill se gården slukas i blod.

Familjerna måste hålla ihop, men samtidigt rensa ut ondskan innan det är för sent.



📜 Regler

§0: Fraktioner och vinstvillkor
  • $0a: Spelarna tillhör två fraktioner:
    • Bybor – lojala familjemedlemmar
    • Ulvar – förrädiska mördare i mänsklig skepnad

  • $0b: Ulvarna vinner om de utgör hälften eller fler av de kvarvarande spelarna.
  • $0c: Byborna vinner när alla ulvar röstats ut.
§1: Familjestruktur
  • $1a: Spelarna är uppdelade i öppna familjer med 3–4 personer.
  • $1b: Varje familj innehåller:
    • Minst en bybo
    • Eventuellt en eller flera ulvar
    • En (1) dold familjeroll (tilldelad en bybo, se §5)
    • Ett (1) öppet familjeöverhuvud (se §1c)
  • $1c: Familjeöverhuvudet:
    • Utses öppet vid spelstart
    • Kan en gång per spel deklarera:
      👉 ”Familjeskydd – ingen i vår familj kan röstas ut denna runda.”
    • Fungerar som utslagsröst om familjens extraröst är oavgjord (se §2d)
    • Om familjeöverhuvudet röstats ut eller dör under natten, lottas ett nytt av spelledaren.
§2: Röstning
  • $2a: Alla spelare röstar offentligt i tråden med Röst: @namn.
  • $2b: Röst får ändras obegränsat – den senaste gäller.
  • $2c: Vid lika antal röster dör den som först fick flest röster.
  • $2d: Om minst ¾ av en familj röstar på samma spelare får familjen en bonusröst.
    • Vid exakt 50/50 inom familjen avgör familjeöverhuvudet.

  • $2e: Om en familj är under Familjeskydd, kan ingen medlem röstas ut den rundan.
§3: Kommunikation
  • $3a: All kommunikation sker öppet i speltråden.
  • $3b: Ulvarna har en gemensam hemlig PM-tråd där de får diskutera och planera.
  • $3c: Följande är förbjudet:
    • Redigera eller radera inlägg
    • Dela bilder, citat eller skärmdumpar från roll-PM
    • Prata om spelet i privata PM (utom för ulvarna)
§4: Nattfas och mord
  • $4a: Varje natt väljer ulvarna ett gemensamt mordmål i sin PM-tråd.
  • $4b: Mordet verkställs av spelledaren under natten.
  • $4c: Nattens resultat offentliggörs av spelledaren nästa morgon, inklusive fraktion för de döda.
§5: Dolda familjeroller (1 per familj)

Varje familj innehåller en (1) dold specialroll, tilldelad en bybo. Alla rollerna är unika.

🧬 Familjesiare (1 gång per spel)
  • Under natten får du undersöka en hel familj.
  • Spelledaren svarar: “Innehåller minst en ulv” eller “Innehåller inga ulvar.”
🛡 Familjeväktare (2 gånger per spel)
  • Under natten får du skydda valfri familj från nattmord.
  • Skyddet omfattar alla medlemmar i den familjen.
🔍 Syskonsiare (1 gång per spel)
  • Under natten får du undersöka en annan medlem i din familj.
  • Du får svaret: “Ulv” eller “Inte ulv.”
🛡️ Väktare (2 gånger per spel)
  • Under natten får du skydda valfri spelare från nattmord.
  • Får inte användas två nätter i rad mot samma person.
§6: Spelrundans gång
  1. Dagfas
    • Diskussion och röstning i tråden
    • Familjeöverhuvuden kan deklarera Familjeskydd
    • Eventuella dagaktiva roller skickar sin handling till spelledaren
  2. Rundslut
    • Röstresultat sammanställs
    • Den med flest röster röstats ut – fraktion avslöjas (inte roll)
    • Speltråden stängs till nästa dag
  3. Nattfas
    • Ulvarna väljer ett mordmål i PM-tråden
    • Dolda roller aktiveras (skickas till spelledaren via PM)
  4. Nästa dag
    • Spelledaren meddelar nattens dödsfall och fraktion
    • Nytt familjeöverhuvud lottas ut vid behov
§7: Familjens avslöjande

När alla medlemmar i en familj har dött, avslöjar spelledaren:
  • Hur många bybor och ulvar familjen bestod av
  • Vilken familjeroll som fanns i familjen (inte vem som hade den)
Ex: “Familjen Frosttjärn bestod av två bybor (inkl. en Väktare) och en ulv.”
 
Jag vet att Anthrox skrev att man ska designa utifrån byperspektiv men ovanstående är ju rätt extremt vanilla för ulvarna. Behövs det mer spice där eller är det tillräckligt att navigera familjereglerna till vinst?
 
ChatGPT föreslog för övrigt att varje familj skulle ha en PM-tråd men det måste vara mycket bättre att familjernas interna konversationer sker i den öppna tråden.
 
ChatGPT föreslog för övrigt att varje familj skulle ha en PM-tråd men det måste vara mycket bättre att familjernas interna konversationer sker i den öppna tråden.
Om det är ulvar i familjerna kommer familjetrådar inte funka, för ingen kommer våga prata i dem.
 
Jag vet att Anthrox skrev att man ska designa utifrån byperspektiv men ovanstående är ju rätt extremt vanilla för ulvarna. Behövs det mer spice där eller är det tillräckligt att navigera familjereglerna till vinst?
För ulvarnas del är det nog rätt lugnt. De kommer som sagt göra sin grej oavsett, men här har de också möjligheten att manipulera sin familj lite extra, och bli överhuvud och sno förmågan.
 
Funderade på att ändra väktaren så att om en spelare blir skyddad så dör en annan i samma familj istället, dvs nån sorts deflect.
 
Är hela faniljekonceptet kul då? Har lite dålig koll på om det har gjorts förut på WRNU och i så fall hur / om det var skoj.

@Vimes?
 
Vad är tanken bakom att förmågorna är begränsade till 1-2 aktiveringar?
Ja säg det, enda anledningen skulle väl vara spelbalans. Misstänker att familjesiaren blir väldigt mäktig om den kan få sia länge nog för att hitta en familj utan ulvar. Helt klart reglage man kan dra i efter man har designat klar rollerna, limit uses är inte så snyggt, bättre om rollen är väldesignad och tillåter bra och dålig användning.
 
ChatGPT föreslog för övrigt att varje familj skulle ha en PM-tråd men det måste vara mycket bättre att familjernas interna konversationer sker i den öppna tråden.

Ja, här skulle jag säga att ChatGPT inte riktigt fattar vad som gör varulvsspel kul. Det är viktigt att det finns någon anledning att interagera med den öppna speltråden.
 
Fungerar som utslagsröst om familjens extraröst är oavgjord (se §2d)
Om minst ¾ av en familj röstar på samma spelare får familjen en bonusröst.
  • Vid exakt 50/50 inom familjen avgör familjeöverhuvudet.
är det här rester från ett tidigare regelutkast (eller ai-hallucinationer)? 50/50-regeln verkar inte lira mot 75%-regeln?

Nattens resultat offentliggörs av spelledaren nästa morgon, inklusive fraktion för de döda.
När alla medlemmar i en familj har dött, avslöjar spelledaren:
  • Hur många bybor och ulvar familjen bestod av
Och samma här. Det här avslöjandet när alla medlemmar har dött blir överflödigt om vi redan fått veta det när var och en dog.
 
Jag skulle rekommendera att du börjar i ”vad vill jag åstadkomma”-änden istället för att börja i regel-änden. Om familjemekaniken ska göra så att det blir viktigare att argumentera med vissa spelare än andra så börjar du där, och mejslar ut hur du vill att den röstningsmekaniken ska funka. Därifrån kan du sen gå vidare och skruva på powerroller utefter de ändringar du gjorde.
 
Jag skulle rekommendera att du börjar i ”vad vill jag åstadkomma”-änden istället för att börja i regel-änden. Om familjemekaniken ska göra så att det blir viktigare att argumentera med vissa spelare än andra så börjar du där, och mejslar ut hur du vill att den röstningsmekaniken ska funka. Därifrån kan du sen gå vidare och skruva på powerroller utefter de ändringar du gjorde.
Låter vettigt. Det är väl egentligen som med all design och AI-stöd - en tydlig tanke om vad man vill åstadkomma är ju A och O för att slutresultatet ska bli nåt.

Reglerna ovan var mest för att det var ett snabbt sätt på semesterresan att få ut något som beskrev åt vilket håll har ville, ironiskt nog matade jag den med Devil Reef-reglerna från början tror jag vilket gjorde att den tyckte att ulvar skulle få ett sista skott på väg ut och liknande 😄
 
Det som jag är intresserad av med att spelarna ingår i öppna familjer är ganska likt t ex platserna i Utkante, ett metalager till diskussionen i öppna tråden där det finns lite mer att göra i R1 utan att gå till dold fluff.

Att samarbeta / kompromissa inom familjen och mellan familjer ger förhoppningsvis lite extra krydda till interaktionerna spelare emellan.

Saker / teman jag gillade från det första utkastet:

* Extra rösttyngd om man kan ena sin familj. Borde bli kul diskussioner. Risken ligger i om man inte känner att ens röst spelar roll längre, mekaniken borde försöka undvika detta. Också bra om röstverktyget visar någorlunda rätt, men det kan nog bli svårt att åstadkomma.

* Familjeöverhuvudet kändes som en bra grej för ulvarna att sikta in sig på, och lite mäktigt för personen som är det men samtidigt utsatt.

* En dold förmåga per familj som garanterat är hos en bybo borde göra det intressant att pussla för spelarna om vem som kan tänkas ha förmågan och ger ulvarna lite extra strategi att fundera på om de kan hitta siare och liknande lättare, då borde det vara ok med att dessa roller är fler bland byn än vanligt.
 
Familjesiaren som pekade ut om det fanns ulvar i en familj kändes också rolig inom teman så att familjerna betydde nåt, dvs att förmågeanvändning riktas mot familjer snarare än individer, en riktning som kändes vettig om familjetemat ska få ta stor plats. Det gör ju också att små familjer med få personer i blir lättare att få signal från.

Jag vet inte om det är vettigt och ger bra spel än men jag tror jag vill åstadkomma en drivkraft att värna om den egna familjen så att man fortfarande har inflytande på spelet men inte till priset av att inte eliminera ulvhotet om det börjar luta åt att det finns ulv i de egna leden. Den balansgången för byspelarna känns rätt kul och något jag själv hade tyckt varit intressant att spela.
 
är det här rester från ett tidigare regelutkast (eller ai-hallucinationer)? 50/50-regeln verkar inte lira mot 75%-regeln?
Det är nån blandning här tror jag - överlag är 75%-regeln ganska ful. Intressant nog hittade AI på den samt att familjen gav en extraröst själv utan att jag promptade annat att jag ville att familjen skulle påverka röstning och förmågor men jag hade nån liknande idé i huvudet innan - att majoriteten i familjen gav en extraröst eller att enskilda familjemedlemmars avvikande röster ströks - men ingen av alternativen är särskilt eleganta. Det enklaste är väl kanske att ge överhuvudet en ren extraröst bara fast det kanske inte ger motivation för att komma överens inom familjen - mer Denethor än familjeråd liksom 😄
 
Back
Top